تک نیوز > اپل و اخبار و موبایل : اپل یک پتنت جدید از یک آیفون تمام شیشه‌ای به ثبت رسانده است

اپل یک پتنت جدید از یک آیفون تمام شیشه‌ای به ثبت رسانده است

اپل در هفته گذشته یکی از منحصربه‌فردترین پتنت‌های ساخت گوشی هوشمند را ثبت کرد: آیفونی که کاملاً از شیشه ساخته شده است. طرح مفهومی دقیق این پتنت اپل از ۶ صفحه‌نمایش تشکیل شده که در اصل، می‌تواند تصاویر را روی هر یک از ۶ نمایشگر خود نمایش دهد. نکته‌ی جالب اینجا بود که این پتنت قبلا توسط اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا تایید و نام «دستگاه الکترونیکی با محفظه شیشه‌ای» توسط اپل روی آن گذاشته شده بود.

با همه‌ی مقاصد، طرح این پتنت همان طرح آیفون عادی را نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از برنامه‌ها را همراه با نماد وضعیت در بالای صفحه‌نمایش آن به چشم می‌خورد. تصاویر همچنین مواردی را نشان می‌دهند که نمایشگر می‌تواند به دور آیفون بپیچد و یک نمایشگر بی‌نهایت و بدون محدودیت را در کل دستگاه ایجاد کند.

همچنین در این طراحی می‌توان آیکون‌ها را به راحتی در سطوح مختلفی جابجا کرد و روش‌های بهبود یافته بیشتری برای پیمایش در صفحه فراهم می‌شود. برای مثال در این نسخه کاربران علاوه بر روش معمول از بالا به پایین، به صورت مورب نیز می‌توانند در یک صفحه جابجا شوند.

اپل حتی ایده‌هایی در مورد نحوه‌ی مونتاژ و جداسازی آیفون شیشه‌ای برای تعمیر ارائه کرده است. این گوشی به طور بالقوه با برداشتن یک به اصطلاح «درپوش» (همانطور که در پتنت درج شده است) از بالا یا پایین آیفون جدا می‌شود و به اجزای گوشی اجازه می‌دهد تا از آن خارج شوند. مطمئناً تصور در دست گرفتن یک آیفون کاملاً شیشه‌ای دشوار است.

حتی اگر بتوان از چالش‌های لجستیکی عظیم مربوط به قرار گرفتن و تعمیر قطعات آن عبور کرد، دلایل زیادی وجود دارد که چرا تولید و عرضه‌ی چنین آیفونی بسیار دشوار است. اپل همچنین اضافه می‌کند که شکل کناره‌های آیفون شیشه‌ای را می‌توان تغییر داد تا برخی دستورات خاص را انجام دهد. برای مثال کاربران می‌توانند با فشار دادن برخی قسمت لبه‌های این گوشی صدای موسیقی یا ویدیو خود را کم یا زیاد کنند.

اولین نگرانی که در مورد این آیفون وجود دارد، احتمالاً لغزنده بودن آن است. شما واقعاً نمی‌خواهید هیچ بخشی از صفحه‌نمایش شش وجهی آن را با قاب بپوشانید و همانطور که یکی از کاربران MacRumors اظهار داشت، احتمالاً این گوشی هوشمند «ارگونومی لغزنده‌ی صابون» را خواهد داشت. کاربر دیگری اضافه کرده که حتی با گوریلا گلس Victus، این گوشی هوشمند همچنان شکننده خواهد بود و کوچکترین لغزشی در نگهداری آن منجر به نابودی آن می‌شود.

یکی دیگر از نگرانی‌هایی که در مورد پتنت این گوشی وجود دارد، موضوع وزن آن است. به این دلیل که قاب تمام شیشه‌ای به طور قطعی سنگین‌تر از آلومینیوم است و احتمال افتادن دستگاه را بیشتر می‌کند. اپل طی ۸ سال گذشته پتنت‌های مختلفی از طراحی دستگاه‌هایی با بدنه شیشه‌ای به ثبت رسانده و این اولین باری نیست که غول فناوری آمریکایی دست به طراحی چنین پتنتی می‌زند.

در سال ۲۰۱۹، پتنتی از اپل منتشر شد که طرح آیفون ساخته شده از شیشه را نشان می‌داد. اپل در آن پتنت در نظر داشت تا آیفونی تولید کنند که تماما از شیشه ساخته شده است، یعنی علاوه بر این نمایشگر و قاب پشتی، لبه‌های کناری و حتی لبه‌ی پایینی و بالایی آن نیز از شیشه باشد. هدف از این کار قرار دادن نمایشگر‌های متفاوت در لبه‌هاست تا به کمک آن‌ها بتوانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید را به آیفون اضافه کند.

اپل در این توضیحات این پتنت اضافه کرد: «طراحی گوشی تمام شیشه می‌تواند از چندین شیشه ساخته شده باشد که به هم چسبیده‌اند و تداعی‌گر ساختاری یکپارچه هستند یا این که از ابتدا از یک تکه شیشه پرداخته شده تولید شود. این گوشی در تمامی جهات خود نمایشگر خواهد داشت که می‌تواند توسط فورس تاچ یا تاچ معمولی کار کند. این کار باعث می‌شود ما از تمامی جهات گوشی استفاده کنیم تا کارکردهای اضافی را در اختیار کاربر قرار دهیم که به کمک آن می‌توان گوشی را کنترل کرد.»

این کار فضایی بی‌شمار را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته نمونه‌ی این طرح را چند سال پیش سامسونگ با گلکسی نوت ۴ اج انجام داد که به نوعی پی‌ریز گوشی‌های سری اج و در نهایت نمایشگر ‌های خمیده در گلکسی فولد و زد فلیپ شد. کوپرتینویی‌ها حدود ۸ سال تمام است که مفاهیم مختلفی از دستگاه‌های تمام شیشه‌ای خود ارائه می‌دهند. با این حال، تصور داشتن یک آیفون شیشه‌ای و شفاف، جذاب و در عین حال بسیار عجیب خواهد بود.

منبع: Phonearena

برچسب ها :

محمد مهدی کرد

گیمر، فیلم بین، نویسنده

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز