تک نیوز > اینترنت و شبکه : اینترنت VDSL و فیبر نوری چه تفاوتی دارند؟

اینترنت VDSL و فیبر نوری چه تفاوتی دارند؟

fiber optic modem 1

اینترنت VDSL و فیبر نوری چه هستند و چه مزایایی دارند؟ مفهوم FTTX چیست و چه تفاوت‌هایی بین انواع اشکال اینترنت فیبر نوری وجود دارد؟

در زندگی امروزی دسترسی به اینترنت سریع، امری ضروری است. این موضوع به‌خصوص در تجارت یا زمانی که از وب برای برقراری ارتباط یا کار با شخصی در زمان واقعی استفاده می‌کنید، اهمیت پیدا می‌کند. چندین امکان برای اتصال به اینترنت پرسرعت وجود دارد، هرچند ممکن است همه‌ی آن‌ها دردسترس نباشند.

هم‌اکنون اتصال‌هایی مانند VDSL (خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا) و UFB (فیبر نوری) از محبوب‌ترین‌ نوع اتصال در سراسر دنیا هستند که مزیت‌های متنوعی را به کاربران ارائه می‌دهند. در این مقاله با تعریف و مزایای VDSL، فیبر نوری، FTTx و چند نوع از معماری‌های آن آشنا خواهید شد.

فیبر نوری

فیبر نوری بستری برای انتقال پیام است که اطلاعات را ازطریق نور منتشر می‌کند. فیبر نوری رشته‌ی باریک و بلندی از یک ماده شفاف مانند شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری که از یک سر آن وارد می‌شود را از سر دیگر خارج کند. اینترنت فیبر نوری (UFB) فناوری پهنای باند وسیع‌تری (تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر) در مقایسه با کابل‌های مسی دارد؛ بنابراین کیفیت، ثبات در اتصال، سرعت بالا و تأخیر کم (پینگ پایین‌تر) در انتقال پیام از ویژگی‌های آن است.

UFB تنها نوع اینترنتی است که به شما سرعت آپلود و دانلود متقارن می‌دهد؛ به این معنی که سرعت آپلود به اندازه سرعت دانلود است. فیبر نوری آینده‌ی اینترنت است. را‌ه‌اندازی اینترنت فیبر نوری هزینه‌ زیادی دارد و در ایران به‌صورت گسترده دردسترس قرار ندارد. استفاده از اینترنت فیبر نوری به تجهیزات مخصوص نیاز دارد و مودم‌های ADSL و VDSL برای آن کاربرد ندارند.

VDSL

VDSL کوتاه‌شده Very High Bitrate Digital Subscriber Line به معنی «خط اشتراک دیجیتال با نرخ بیت بسیار بالا» است. راه‌اندازی این فناوری به کابل مسی و فیبر نوری وابسته است از این رو نسبت به ADSL که فقط با کابل‌های مسی کار می‌کند برتری دارد، اما از اینترنت فیبر نوری ضعیف‌تر است. سرعت VDSL بسته به طول کابل مسی از مودم کاربر تا محل قرارگیری تجهیزات سرویس‌دهنده تغییر می‌کند.

FTTx

FTTx مخفف Fiber to the x به معنی «فیبر به X» یک اصطلاح کلی برای شبکه‌های ارتباطی فیبر نوری مختلف است که x در انتهای آن به مکان‌ نهایی فیبر (خانه، کافوی مخابراتی، دفتر کار و …) اشاره دارد. با جایگزین کردن خطوط انتقال مسی با فیبر‌های نوری، شبکه‌ای پهن‌باند با سرعت انتقال بالا خواهیم داشت. در واقع FTTx شامل هر ساختار شبکه‌ی پهن‌باندی است که از فیبر‌ نوری در تمام یا قسمتی از آن استفاده شده باشد. پیکربندی‌های مبتنی بر فیبر، انواع مختلفی دارند که در ادامه به متداول‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

FTTP

FTTP مخفف Fiber to the Premises به معنی «اتصال فیبر به اماکن» یا «فیبر به محل مشتری»، شکلی از ارتباط فیبر نوری است که در آن فیبر نوری در یک شبکه توزیع نوری از مرکز سرویس‌دهنده اینترنت تا محل‌های اشغال شده توسط مشترک اعمال می‌شود. فیبر به محل را می‌توان براساس مکانی که فیبر نوری به پایان می‌رسد (FTTH و FTTB)، طبقه‌بندی کرد.

FTTH

FTTH کوتاه‌شده Fiber To The Home به معنی «فیبر به خانه» است که در آن از مرکز مخابرات تا منزل کاربر از فیبر نوری استفاده می‌شود. یعنی کاربر ازطریق کابل فیبر نوری اینترنت را به‌طور مستقیم از سرویس‌دهنده اینترنت دریافت می‌کند، بنابراین قابل حدس است که با توجه به استفاده کامل از فیبر نوری در این معماری، کاربر سرعت بسیار بالا و پایداری مطلوبی را تجربه خواهد کرد.

FTTC

FTTC مخفف Fiber To The Cabinet به معنی «فیبر به کابین» است که یک ساختار ترکیبی از کابل‌های فیبر نوری و کابل‌های مسی است. در این سرویس، فیبر نوری از مرکز سرویس‌دهنده اینترنت تا کافو کشیده شده و از کافو تا مکان کاربر از سیم‌های مسی استفاده می‌شود. اتصال فیبر نوری کامل FTTP سرعت بیشتری را نسبت به FTTC فراهم می‌کند. سرویس FTTC برای مشاغل، به‌ویژه آن‌هایی که شدیدا به اینترنت وابسته هستند، به اندازه کافی قوی نیست. این سرویس نسبت‌به باقی سرویس‌ها کندتر است؛ زیرا اینترنت را با کاربران دیگری که در اطراف منطقه کاربر هستند، به اشتراک می‌گذارد و عملکرد آن در ساعاتی از روز که کاربران زیادی درحال استفاده از اینترنت هستند، کاهش می‌یابد.

انتخاب بین سرویس‌هایی اینترنتی بیشتر از اینکه براساس معیارهایی چون سرعت و هزینه صورت بگیرد، به دردسترس بودن آن‌ها بستگی دارد. اکنون زیرساخت‌های گسترده‌ای جهت استفاده از اینترنت پرسرعت فیبر نوری یا VDSL وجود ندارد. اگر این موضوع را کنار بگذاریم، با دلایل و تعریف‌های ذکرشده در این مقاله، اینترنت فیبرنوری قطعاً گزینه معقول‌تری به نظر می‌رسد.

انتخاب از میان معماری‌های متفاوت FTTx تا حد زیادی به سرویس‌های ارائه‌شده و میزان هزینه‌ای که می‌توانید پرداخت کنید بستگی دارد؛ اما همچنان به‌یاد داشته باشید، هر شکلی از ارتباط فیبر نوری که درآن به‌طور کامل از فیبر نوری استفاده شده باشد و کابل‌های مسی در آن دخالتی نداشته باشند، سرعت، کیفیت و مزایای بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز