تک نیوز > اخبار : قدیمی‌ترین آتش سوزی‌ ثبت شده تاریخ قدمتی 430 میلیون ساله دارد

قدیمی‌ترین آتش سوزی‌ ثبت شده تاریخ قدمتی 430 میلیون ساله دارد

WildfireStrip 1024

دانشمندان با بررسی ذخایر زغال چوب ولز و لهستان می‌گویند قدیمی‌ترین آتش‌سوزی‌های کشف‌ شده به 430 میلیون سال قبل بازمی‌گردد.

این کشف می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی زندگی روی کره زمین در دوره سیلورین در اختیار ما قرار دهد. دوره سیلورین (Silurian) در واقع دوره‌ زمین‌شناسی است که از پایان دوره اردوویسین در حدود 1.5 ± 443.4 میلیون سال پیش آغاز شده است. در آن دوره زمانی، زندگی گیاهان به شدت به آب بستگی داشت. اما در برخی مناطق تمام سال خشکسالی بود. محققان آتش سوزی‌هایی را مورد بررسی قرار داده‌اند که در آنها پوشش گیاهی دچار سوختگی شده است.

یکی از ماکروفسیل‌های گیاهی به نام «پروتوتاکسیت‌ها» یا «Prototaxites» در رسیدن به این نتایج نقش مهمی داشتند. اطلاعات زیادی در مورد این ماکروفسیل گیاهی وجود ندارد، اما به نظر میٰ‌رسد این قارچ گیاهی تا ارتفاع نه متری رشد کند.

«ایان گلاسپول»، گیاه‌شناس کالج کولبی در مین می‌گوید:

«به نظر می‌رسد شواهد آتش‌سوزی دقیقا با شواهد مربوط به اولین ماکروفسیل‌های گیاهی زمین همخوانی دارد.»

قدیمی‌ترین آتش سوزی‌ها در جهان

این ماکروفسیل‌های گیاهی با وجود اشتعال‌دهنده فورا دچار آتش سوزی می‌‌شوند. در آتش سوزی‌های جنگلی با وجود منبع احتراق و اکسیژن کافی به سرعت آتش سوزی رخ می‌دهد. محققان می‌گویند که این آتش سوزی‌ها باعث ایجاد ذخایر زغال سنگ شده‌اند و شواهد نشان می‌دهند که سطح اکسیژن جوی زمین حداقل 16درصد است. البته این سطح در شرایط فعلی 21 درصد است و در طول تاریخ زمین به صورت چشمگیری تغییر کرده است. بر اساس تجزیه و تحلیل تیم تحقیق، سطح اکسیژن اتمسفر در 430 میلیون سال قبل احتمالا حدود 21 درصد یا حتی بیشتر از آن بوده است.

این اطلاعات برای دیرینه شناسان مفید است. محققان در مقاطع زمانی مختلف با انجام نمونه‌برداری‌های مختلف اطلاعات خوبی در مورد قدیمی‌ترین آتش سوزی‌های رخ داده در اختیار ما قرار می‌دهند که می‌تواند اطلاعات خوبی در مورد پوشش گیاهی زمین نیز ارائه دهد.

مناظر طبیعی زمین در صدها میلیون سال قبل بسیار متفاوت بوده‌اند. آتش سوزی‌های گسترده یکی از وقایع طبیعی است که زمین از میلیون‌ها سال قبل با آن روبرو بوده است.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز