تک نیوز > اخبار تکنولوژی : نتایج تست پردازنده Core i9-12900HK اینتل مشخص شد : سریع تر از m1 Max

نتایج تست پردازنده Core i9-12900HK اینتل مشخص شد : سریع تر از m1 Max

چند وقت پیش بود که اپل از پردازنده‌های جدید خود از جمله مدل فوق العاده M1 Max رونمایی کرد تا باعث شود اینتل و AMD بیش از پیش برای بهبود محصولات خود تلاش کنند. از همین ابتدا باید بگوییم که انتظار نداریم معماری x86 بتواند از نظر بهره وری انرژی با ARM رقابت کند اما عملکرد مبحثی کاملا جداست. بنچمارک Geekbench نیز از گذشته جایی بود که اپل قدرت خود را به نمایش می‌گذاشت (بخاطر الگوریتم‌های بهینه سازی) و این موضوع اخیرا برای اینتل بخاطر پشتیبانی از دستورالعمل‌های جدید صدق می‌کند. در هر صورت اما حتی شاهد هستیم که M1 Max پردازنده دسکتاپی Core i9 11900K را نیز شکست می‌دهد.

با تک نیوز همراه باشید  . . . . . . . . . . . . . . 

همانطور که بسیاری از شما اطلاع دارید، اینتل مدت‌ها درگیر فناوری 14 نانومتری بود و به همین علت چیپ‌های اپل و AMD از نظر لیتوگرافی برتر بودند. با Alder Lake اما اوضاع تغییر خواهد کرد و سرانجام تیم آبی در بخش دسکتاپ نیز به لیتوگرافی پایین‌تر از 14 نانومتر کوچ می‌کند. در پلتفرم موبایل اما Alder Lake می‌تواند درخشان‌تر نیز ظاهر شود زیرا اصلی‌ترین دلیل طراحی هایبرید و حضور هسته‌های کوچک همین پلتفرم است.

حالا اجازه دهید به بنچمارک‌ها برسیم، جایی که همه انتظار داریم تا هسته‌های P از نظر کارایی تک هسته فوق العاده قدرتمند باشند و امتیاز 1851 نیز چنین موضوعی را تایید می‌کند. برای مقایسه M1 Max با فناوری 5 نانومتری امتیاز 1785 را کسب می‌کند. چیپ Core i9 11980HK نسل قبلی نیز با امتیاز 1616 پشت سر آنها قرار می‌گیرد در حالی که بهترین پردازنده موبایلی AMD تنها به 1506 امتیاز دست پیدا کرده. این یعنی اینتل کارایی تک هسته را نسبت به نسل قبلی 14.5 درصد بهبود بخشیده است.

 

تقریبا همه می‌دانستیم که تیم آبی بخاطر فرکانس بسیار بالا و بهبودهای معماری از نظر تک هسته عالی باشد اما نکته جالب عملکرد چند هسته است. جایی که Core i9 12900HK امتیاز بی نظیر 13256 را بدست آورده و چیپ اپل به 12753 امتیاز بسنده می‌کند. Core i9 11980HK و Ryzen 9 5980HX نیز با 9149 و 8217 امتیاز در رتبه‌های بعدی هستند. با چنین نتایجی ما شاهد تقریبا 45 درصد بهبود کارایی چند هسته هستیم که بخشی از آن به لطف حضور 8 هسته کوچک می‌باشد.

نتایج این بنچمارک نشان می‌دهد که سرعت پردازش پایه این پردازنده ۲/۹ گیگاهرتز است که با توجه به این رقم حداکثر سرعت پردازش ۳۷۱ مگاهرتزی که پیش‌تر برای آن گزارش شده بود، به وضوح نمی‌تواند درست باشد.

با توجه به این اسکرین شات، پردازنده Core i9-12900HK، بالاترین عملکرد را میان تراشه‌های موبایل سال ۲۰۲۱ (۱۴۰۰) مانند Zen 3، تایگر لیک H45 یا حتی M1 MAX اپل دارد.

پردازنده‌های مدل HK و HX اینتل هر دو بدون قفل هستند و قابلیت اورکلاک کردن دارند؛ با توجه به اینکه این ارقام، بالاترین ارقامی پایگاه داده Geekbench هستند، باید این نکته را هنگام مقایسه در نظر داشت.

اینتل قصد دارد هم‌زمان با معرفی پردازند‌های گرافیکی Arc، با اسم رمز Alchemist، پردازنده‌های سری P آلدر لیک خود را نیز در بزرگ‌ترین رویداد دنیای تکنولوژی CES سال ۲۰۲۲ عرضه کند.

در نظر داشته باشید که این مقایسه به هیچ عنوان از نظر مصرف انرژی نیست زیرا بدون شک پردازنده اپل و احتمالا حتی AMD کاملا مدل Alder Lake را کنار خواهند زد. با این حال شاید با عرضه Core i9 12900HK شرکت Apple دیگر نتواند ادعای در اختیار داشتن سریع‌ترین پردازنده موبایلی را داشته باشد. همچنین باید اشاره کنیم که این بنچمارک روی سیستم عامل ویندوز 11 انجام شده که به چیپ‌های Alder Lake کمک فراوانی خواهد کرد.

نظرشما درباره پردازنده i9 12900HK  و همچنین نظرتون رو هم دررباره پزدازنده جدید اپل یعنی m1 Max رو داخل بخش کامنت ها برای ما بنویسید .

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز