تک نیوز > اخبار خودرو : همکاری‌ ایران و روسیه برای ساخت خودرو مشترک تا کجا پیش رفته؟

همکاری‌ ایران و روسیه برای ساخت خودرو مشترک تا کجا پیش رفته؟

iran russia cooperation to build cars

معاون وزیر صمت به تازگی سفری به روسیه داشته و درباره مسائل مختلف، از کاهش تعرفه واردات گندم و روغن گرفته تا تولید مشترک خودرو صبحت کرده است. همکاری ایران و روسیه برای ساخت خودرو بدون شک دستاورد مهمی در صنعت خودروسازی به حساب می‌آید.

مباحث دیگری همچون تشکیل کارگروه مشترک، ایجاد مناطق آزاد مشترک در شمال و جنوب ایران و همین‌طور تأمین قطعات صنعتی برای روس‌ها در این نشست مطرح شده است.

نقش روسیه در نوسازی ناوگان حمل و نقل ایران انکارناپذیر است. از کشتیرانی در دریای خزر گرفته تا حمل و نقل ریلی و ناوگان جاده‌ای، پروژه‌های متعددی با همکاری روسیه به اتمام رسیده‌اند. معاون نخست‌وزیر این کشور همچنین در جلسه اخیر، برای ساخت حداقل ۱۶۲ کیلومتر راه‌آهن آستارا – رشت اعلام آمادگی کرده است.

همکاری ایران و روسیه برای ساخت خودرو تنها یکی از مباحث مطرح در نشست اخیر بود. روس‌ها همچنین مایل به استفاده از قطعات ساخت ایران در صنعت خودروسازی خود هستند. صادرات قطعات خودرو به روسیه قطعا فرصت خوبی برای نمایش پتانسیل و توانایی قطعه سازان ایرانی به کشورهای همسایه خواهد بود.

ایران و روس همچنین مقاصد مشترک دیگری را نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد شیوه‌های جدید برای تبادلات بانکی اشاره کرد. روسیه همچنین از ایران خواسته به عنوان عضو ناظر، به اتحادیه اوراسیا بپیوندد.

سارا

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز