تک نیوز > اخبار علمی و سلامت : اثربخشی 95 درصدی دوز سوم واکسن کرونا در برابر خطرات گونه امیکرون

اثربخشی 95 درصدی دوز سوم واکسن کرونا در برابر خطرات گونه امیکرون

Boosters Omicron 1

آژانس امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSA) اعلام کرد که دوزهای تقویت کننده واکسن کرونا در افراد بالای 50 سال باعث ایمنی 95 درصدی در برابر خطرات مرگ ناشی از امیکرون می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده توسط UKHSA حدود شش ماه پس از دوز دوم هر یک از واکسن‌های کرونا، سطح ایمنی افراد 50 ساله و بالاتر در برابر خطرات مرگ ناشی از امیکرون حدود 60 درصد بوده و دو هفته پس از دریافت دوز تقویت کننده یا سوم، این میزان تا حدود 95 درصد افزایش یافته است.

آژانس بریتانیایی همچنین در ادامه توضیح داد داده‌های آ‌ن‌ها از افرادی که دوز تقویت کننده را دریافت کرده‌اند، همچنان سطوح بالایی از محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان را نشان می‌دهد. اثربخشی واکسن کرونا فایزر در برابر بستری شدن در بیمارستان حدود 90 درصد بوده که این میزان 14-10 هفته پس از دریافت دوز سوم به 75 درصد کاهش یافته است.

در همین حال، اثربخشی واکسن مدرنا در برابر بستری شدن در بیمارستان تا 9 هفته پس از دریافت دوز سوم حدود 90 تا 95 درصد بوده است.

دکتر «مری رمزی» رئیس ایمن سازی UKHSA در این رابطه توضیح می‌دهد:

شواهد واضح است. واکسن به محافظت از تمام ما در برابر تاثیرات ویروس کرونا کمک می‌کند و دوز سوم سطوح بالایی از محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان و مرگ را حتی برای آسیب‌پذیرترین اعضای جامعه فراهم می‌کند.

تاثیر دوز سوم واکسن کرونا در برابر گونه‌های جدید

UKHSA همچنین تجزیه و تحلیل اولیه خود از اثربخشی واکسن علیه زیرشاخه گونه امیکرون با نام BA.2 را منتشر کرد که هم اکنون در بریتانیا و دانمارک در حال رشد است و نتایج آن سطح مشابهی از محافظت را نشان می‌دهد. آژانس بریتانیایی گفت:

پس از دو دوز، اثربخشی واکسن برای BA.1 و BA.2 بعد از بیش از 25 هفته به ترتیب 9 و 13 درصد بوده. این میزان پس از گذشت دو هفته از زمان تزریق واکسن تقویت کننده برای BA.1 به 63 درصد و برای BA.2 تا 70 درصد افزایش یافته است.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز