تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : اپل در 5 سال اخیر بیش از رقبا استارتاپ‌های هوش مصنوعی را تصاحب کرده است

اپل در 5 سال اخیر بیش از رقبا استارتاپ‌های هوش مصنوعی را تصاحب کرده است

Tim Cook stock award

اپل هر از چندی از خرید شرکت یا استارتاپ دیگری خبر می‌دهد اما حالا تحقیقات جدید GlobalData مشخص می‌کند که اپل سرمایه‌گذاری‌های زیادی روی هوش مصنوعی کرده است. در این تحقیق مشخص شده که اپل بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بیشتر از سایر رقبای خود، نسبت به خریداری شرکت‌های هوش مصنوعی اقدام کرده است.

زمانی که صحبت از خرید شرکت‌ها و استارتاپ‌های متخصص در زمینه هوش مصنوعی می‌شود، اپل از شرکت‌های دیگری از جمله مایکروسافت، گوگل، فیسبوک و اکسنچر پیشی می‌گیرد. اپل در مدت زمان پنج سال، توانست ۲۵ شرکت هوش مصنوعی را خریداری کند، در حالی که گوگل تنها ۱۴ شرکت خریداری کرده است.

در واقع شرکت‌های اپل، گوگل، مایکروسافت و فیسبوک به طور مشترک، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ شرکت هوش مصنوعی را خریداری کرده‌اند. GlobalData در گزارش خود عنوان کرد: «هوش مصنوعی همچنان یک کانون اصلی برای غول‌های فناوری محسوب می‌شود و رقابت فزاینده آن‌ها برای تسلط بر این فضا، منجر به ایجاد نوعی شوق اکتسابی در میان این شرکت‌های شده است.»

با پیشرفت در فناوری‌های متکی به هوش مصنوعی، از دستیارهای مجازی گرفته تا موتورهای عصبی، انتظار می‌رود که شرکت‌های بزرگ فناوری سرمایه‌گذاری‌های خود را روی چنین دسته‌هایی انجام دهند. همانطور که «نیکلاس نیلسون» تحلیلگر ارشد تیم تحقیقات GlobalData اشاره می‌کند، به نظر می‌رسد اپل بیشتر خریدهای خود در این رابطه را برای بهبود خدمات دستیار شخصی هوشمند خود یعنی «سیری» انجام داده است.

در قسمتی از متن این تحقیق آمده است:

«اپل برای رسید به گوگل (دستیار گوگل) و آمازون (الکسا) سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است. سیری اولین [دستیار هوشمند] بازار بود، اما از نظر «هوشمندی» از سایر رقبا ضعیف‌تر بود، به همین دلیل اپل در فروش اسپیکرهای هوشمند بسیار عقب است. اپل که در عرصه ساعت‌های هوشمند حکمرانی می‌کند، همچنین قصد دارد موقعیت خود را در حوزه فناوری پوشیدنی حفظ کند.»

بدون شک اپل در زمینه‌های دیگری هم سرمایه‌گذاری می‌کند. Lighthouse AI یک استارتاپ مربوط به دوربین امنیتی خانگی است که در سال ۲۰۱۹ توسط اپل خریداری شد. همچنین اپل در همان سال استارتاپ Drive.ai که به اتومبیل‌های خودران مربوط می‌شود را خریداری کرد.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز