تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی و اخبار خودرو : توسعه باتری ارزان‌قیمت خودروهای برقی که با 10 دقیقه شارژ بیش از 400 کیلومتر برد دارد

توسعه باتری ارزان‌قیمت خودروهای برقی که با 10 دقیقه شارژ بیش از 400 کیلومتر برد دارد

ev Car charge

خودروهای برقی آینده این صنعت را شکل می‌دهند و با سرمایه‌گذاری سرسام‌آوری در این بخش روبه‌رو هستیم. با وجود پیشرفت‌های چشمگیر در سال‌های اخیر، همچنان با انقلابی در باتری‌ها روبه‌رو نیستیم و برد بسیاری از آن‌ها چندان قابل قبول نیست. حالا پژوهشگران موفق به توسعه باتری جدیدی شده‌اند که می‌تواند چنین مشکلی را برطرف کند.

مهندسان دانشگاه ایالتی «پنسیلوانیا» در پژوهش اخیرشان که در ژورنال «Nature Energy» منتشر شده، روی یک باتری «لیتیم آهن فسفات» کار کرده‌اند که بردی برابر ۴۰۲ کیلومتر دارد و تنها در مدت ۱۰ دقیقه شارژ می‌شود. این محصول جدید در مقایسه با باتری‌های کنونی قیمت پایین‌تری دارند و با سرعت بالایی شارژ می‌شوند.

مدیر مرکز موتور الکتروشیمیایی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا به نام «چائو-یانگ ونگ» درباره این باتری گفته:

«ما یک باتری کاملا هوشمند برای خودروهای الکتریکی تولید انبوه با قیمت برابر خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی توسعه داده‌ایم.»

این باتری جدید تا بیش از ۳ میلیون کیلومتر عمر می‌کند. دلیل اصلی سرعت شارژ بالا و همچنین قیمت مقرون به صرفه به همراه برد مناسب، امکان افزایش دمای سریع آن تا ۶۰ درجه سلسیوس برای شارژ و دشارژ است و البته به همین سرعت هم دمای آن کاهش پیدا می‌کند.

ونگ گفته:

«این باتری وزن، حجم و هزینه ساخت کمتری دارد. من بسیار خوشحالم که در نهایت توانستیم باتری پیدا کنیم که برای شمار بالایی از مصرف‌کنندگان کارایی داشته باشد.»

زمانی که دمای این باتری‌ها افزایش پیدا کند، می‌توانند ۴۰ کیلووات ساعت و ۳۰۰ کیلووات توان تامین کنند. خودروی برقی مجهز به این باتری می‌تواند در مدت زمان ۳ ثانیه سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت را تجربه کند.

ونگ انگیزه چنین پروژه‌ای را عرضه خودروهای الکتریکی برای تمام افراد و نه تنها ثروتمندان و خودروهای لوکس عنوان کرده است. در کنار تیم ونگ، شرکت‌های دیگری هم در حال تلاش برای توسعه باتری‌ها با وزن کمتر، چگالی بالاتر انرژی و زمان شارژ کمتر هستند. علاوه بر این موارد، انتظار می‌رود در دهه پیش‌رو اپل هم وارد بازار خودروهای برقی شود تا بیش از گذشته شاهد پیشرفت آن‌ها تا ۲۰۳۰ باشیم.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز