تک نیوز > اخبار تکنولوژی و اخبار : دامنه دات ایران به صورت رسمی معرفی شد

دامنه دات ایران به صورت رسمی معرفی شد

Azari Jahromi 2019 cropped

دامنه دات ایران به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و هم اکنون امکان ثبت آن وجود دارد. راه اندازی این دامنه با هدف تقویت جایگاه زبان فارسی در فضای مجازی انجام گرفت.

6c9bb680 a3ba 4a1b a68f ef7795073cbd

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تک نیوز، وزیر ارتباطات به طور رسمی از دامنه فارسی “نقطه ایران” رونمایی کرد. این رونمایی در یک نشست مجازی و با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی انجام شد. آذری جهرمی در مورد ثبت این دامنه گفته است: ثبت دامنه دات ایران با تایید سازمان آیکان به عنوان یکی از دامنه های بین المللی شناخته خواهد شد. این دامنه نتیجه ۶ سال تحقیقات در زمینه توسعه شبکه ملی اطلاعات بوده و مربوط به سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات ایران است. در این طرح از متخصصان و همکاران مرکز ملی فضای مجازی استفاده شد. از مهمترین اهداف این طرح افزایش سهم زبان فارسیدر فضای مجازی بوده است.

 در این بین افراد سالمند و کودکان امکان استفاده از زبان انگلیسی در فضای مجازی را نداشتند. فیروزآبادی با بیان این موضوع هدف دیگر از راه اندازی دامنه دات ایران را همین نکته عنوان کرده و گفته است: این دامنه می‌تواند امکان استفاده از فضای مجازی برای فارسی زبانان در سراسر دنیا را افزایش دهد. هم اکنون این دامنه تنها در دسترس سازمان‌های دولتی بوده و از اردیبهشت سال آینده و در فاز دوم بهره برداری به صورت عمومی عرضه خواهد شد. اولین مشتری این دامنه نیز توانست اولین درخواست خود را ثبت کند. دلیل تاخیر استفاده از این دامنه زمان بر بودن دستیابی دستگاه‌های دولتی است. اما در آینده استارتاپ ها و بخش خصوصی می توانند علاوه بر دریافت تسهیلات ویژه استفاده از آن را با سرعت بیشتری انجام دهند.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز