تک نیوز > اخبار علمی : دانشمندان اکنون می‌توانند تاریخ زمین را در دانه‌های شن و ماسه ردیابی کنند

دانشمندان اکنون می‌توانند تاریخ زمین را در دانه‌های شن و ماسه ردیابی کنند

2015 10 07 sand km

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دانه‌های شن در یک ساحل می‌توانند بیشتر از آنچه که فکر می‌کنیم، اطلاعاتی در مورد تاریخ زمین به ما بدهند – چیزی که دفعه بعد که برای شنا یا بازی به ساحل می‌روید، شما را به فکر فرو می‌برد.

دانشمندان معیار جدیدی را برای تعیین آنچه «ردپای توزیع سن» ماده معدنی «زیرکونیوم» در ماسه نامیده می‌شود، تعیین کرده‌اند. به کمک این ردپا می‌توان روند تکامل تاریخ زمین در طول میلیاردها سال را تعیین کرد.

زیکونیوم ماده‌ای معدنی است که زمین‌شناسان به آن توجه ویژه دارند. این ماده معدنی زمانی قابلیت تشکیل دارد که قاره‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند. زیرکونیوم نوعی کریستال‌ است که می‌تواند میلیاردها سال قدمت داشته باشند و حجم عظیمی از تاریخ را در خود محفوظ کند.

دوام زیرکونیوم آن را دربرابر فرسایش در طول دوران‌ها مقاوم می‌کند. سپس رسوب تشکیل شده بر سطح آن اطلاعات را در اختیار ما قرار می‌دهد. همانطور که پوسته‌ها لایه لایه بر روی یکدیگر انباشته می‌شوند، منجمد می‌گردند و یک توالی از دوران‌ها را در این ترکیب می‌سازند. حتی زمانی که این قطعه به دانه‌های بسیار ریز خرد شود، باز هم می‌توان آثاری از این تاریخ را در آن دنبال کرد.

«میلو برهام» متخصص رسوب‌شناسی از دانشگاه «کرتین» استرالیا می‌گوید: « سواحل جهان می‌توانند منبعی قوی از تاریخ گذشته زمین‌شناسی سیاره ما باشند. به نظر می‌رسد هر دانه شن تاریخ میلیاردها ساله زمین را درون خود ثبت کرده است. تکنیک جدیدی که ما درحال توسعه آن هستیم، در جمع‌آوری این اطلاعات کمک می‌کند.

به گفته محققان این رویکرد حتی می‌تواند به این سوال پاسخ دهد که چگونه زمین برای اولین یک جو قابل سکونت را ایجاد کرده است.

مزیت دیگری که این روش تحقیقاتی نسبت به سایر روش‌ها دارد، این است که می‌توان از آن برای درک حرکات تکتونیکی زمین استفاده کرد – حتی زمانی که سن رسوب به تنهایی دقیقا مشخص نیست.

این تیم روش جدید خود را در سه مطالعه مورد آزمایش قرار دادند که نشان داد ردپای توزیع سن چگونه در تعیین تاریخ زمین کاربرد دارد. آن‌ها رسوبات جمع‌آوری شده از آمریکای جنوبی، قسمت شرقی قطب جنوب و استرالیای غربی را مطالعه کردند و بدین صورت گزارش دادند: « رسوبات سواحل غربی و شرقی آمریکای جنوبی کاملا متفاوت هستند. زیرا دانه‌های جوان بسیاری در سمت غرب وجود دارد که از فرو رفتن پوسته در زیر قاره در اثر زلزله یا آتشفشان ایجاد شده اند.»

درحالیکه در سواحل شرقی همه چیز به نسبت آرام به نظر می‌رسد، ترکیبی از دانه‌های جوان و مسن وجود دارد که از انواع ترکیب‌ها را درون خود دارند. تجزیه و تحلیل جدید صورت گرفته بر روی این نمونه‌ها با آنچه پیش از این کشف شده بود، کاملا تطبیق دارد. به گفته محققان، حتی دانه‌های شن و ماسه منفرد نیز می‌توانند برهام می‌گوید: «این رویکرد جدید به درک بیشتری از تاریخ زمین کمک خواهد کرد و اجازه می‌دهد بازسازی دوره‌های زمین را با دقت بیشتری انجام دهیم.»

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز