تک نیوز > اخبار : کلیات طرح صیانت از فضای مجازی تصویب شد

کلیات طرح صیانت از فضای مجازی تصویب شد

national information network keyboard

کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی کلیات طرح صیانت را به تصویب رساندند. اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی (طرح صیانت) در جلسه امروز کمیسیون با ۱۸ رای موافق و یک رای مخالف (دم این یه نفر گرم واقعا 😐✌️) کلیات این طرح را تصویب کردند. این اقدام کمیسیون مشترک پیش از این با اعتراض نوری همراه شده بود. به گفته وی برگزاری جلسه کمیسیون مشترک طرح صیانت، زمانی که مجلس درگیر بررسی بودجه است طبق آیین نامه مجلس خلاف قانون است. رئیس کمیسیون مشترک نیز در پاسخ به این اظهارات اعلام کرده بود جلسه امروز برای ارائه گزارش به مردم در خصوص عملکرد کارگروه است. اما این طرح با عجله‌ای عجیب در جلسه امروز ظهر به رای گذاشته شد و اعضای کمیسیون مشترک به آن رای مثبت دادند.

جلال رشیدی کوچی در این جلسه گفت: من نه مخالف نظام هستم و نه مخالف انقلاب از خانواده‌ای آمده‌ام که پنج شهید تقدیم کرده است. عده‌ای برای موافقت با این طرح با من تماس می‌گیرند و من را تهدید می‌کنند. این در حالی است که بعد از گذشت مدتی به آغاز به کار کمیسیون مشترک مردم هنوز نگران تصویب این طرح هستند.

وی ادامه داد:

این موضوع هم دلیل دارد برای مثال به یکباره اعلام می‌شود که در خلال بررسی بودجه جلسه‌ای برای بررسی این طرح برگزار شود. کسی مخالف ساماندهی فضای مجازی نیست اما آیا این طرح در راستای ساماندهی فضای مجازی است؟ از نظر مردم اینگونه نیست من در کنار مردم هستم.

در ادامه رضا تقی پور انوری رییس کمیسیون مشترک در پاسخ به اظهارات جلال رشیدی کوچی گفت:

برگزاری جلسه امروز به یکباره نبوده است و از دو روز قبل در این خصوص نظرخواهی شد. ۱۴ نفر از اعضای کمیسیون با برگزاری این جلسه موافق بودند. متاسفانه هنوز تخریب‌ها و تهدیدها در خصوص این طرح ادامه دارد. متاسفانه یکی از دوستان امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی هم مطالبی مطرح کرده است و در رسانه‌ها گفته شد که قرار است جلسه ۴۵ دقیقه‌ای تصمیم گیری شود. این در حالی است که قرار بود جلسه ۱۲:۴۵ برگزار شود نه یک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای. باید توضیح داده شود این ۴۵ دقیقه از کجا آمده است. جرئیات طرح نیز در جلسات بعدی کمیسیون بررسی خواهد شد، برگزاری این جلسات اطلاع رسانی می شود.

از همان ابتدای علنی سازی طرح صیانت، انتقادات زیادی به آن وارد شد از جمله این که این طرح باعث محدودیت در کسب و کار در فضای مجازی و نقض حقوق شهروندی و حریم خصوصی می شود اما هر بار مدافعان آن اعلام می کردند که طرح صیانت تغییر کرده است. پس از مدتی نیز مرکز پژوهش‌های مجلس انتقادات اساسی درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی وارد کرد. در پی افزایش انتقادها از مشخص نبودن طرح و شفاف نبودن روند بررسی آن رییس مجلس تاکید کرد که جلسات کمیسیون مشترک باید علنی برگزار شود. حال بعد از مشخص شدن تکلیف بودجه سال 1401، رسیدگی به آن ادامه خواهد داشت. یکی ازاشکالات این طرح شفاف نبودن آن است؛ یعنی اصلا نه کلیات این طرح مشخص است و نه جزییات و حرف و حدیث هایی که در فضای مجازی شنیده می شود، هیچ کدام 100 درصد درست نیستند و طرح های منتشر شده هم نسبت به قبل کلی تغییر کرده اند. مجلس از ابتدا باید راجع به این طرح شفاف سازی می کرد ولی با دادن قطره چکانی اطلاعات به مردم و تایید و تکذیب ها و تغییر دادن گفته های قبلی، کار را از پیش هم بد تر کردند. طرح صیانت نسخه‌های مختلفی داشته و آخرین نسخه آن مربوط به ویرایش نهم بهمن ماه است. در این تغییرات جدید نهادهای مختلف برای انجام امور گوناگون این طرح مشخص شده‌اند و مجازات‌های سنگین‌تری برای بخش لو رفتن داده‌ها در نظر گرفته شده است. در طرح جدید نقش‌های کوچکی برای برخی نهادها در نظر گرفته شده تا احتمالا این انتقاد که قدرت وزارت ارتباطات و سایر دستگاه‌ها با اجرای این طرح کاهش پیدا می‌کند، جواب داده شود. همچنین به نظر می‌رسد با کلمات بازی شده و به جای عبارت‌هایی همچون کاهش پهنای باند، اعمال خط مشی ترافیک جایگزین شده است. حال باید دید که پس از تصویب نهایی، چه اتفاقی قرار است برای اینترنت نیمه جان کشور بیفتد. نظر شما چیست ؟!

منبع: ایسنا

محمد مهدی کرد

گیمر، فیلم بین، نویسنده

دیدگاه کاربران (17 دیدگاه)

  1. نگران نباش چیزی نمیشه
    اینا زیرساخت لازم ندارن
    کم کم ۳ یا ۴ سال طول میکشه

    تازه بشه هم راهای دور زدنش میاد اونم امروزه که عصر ارتباط و تکنولوژی هستش

    1. قرار نیست داشته باشند
      اجاره کردن از چین?
      فکر میکنی واقعا سند همکاری ۲۵ ساله که هیچیشو بیرون نمیدن چیه؟

    1. تحریریه تک نیوز :

      سلام و وقت بخیر دقایقی پیش سایت دچار مشکل شد و تمامی کامنت های مقالات برای دقایقی بسته شد

  2. اونایی که به رییسی رای دادن پاسخگو باشن . زمانی که روحانی و جهرمی پهنای باند رو افزایش دادن و در مجلس انقلابی مورد انتقاد گرفتن یادتونه! از ماست که بر ماست

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز