نام گذاری GTX و RTX در کارت گرافیک‌های انویدیا چه تفاوتی دارد؟

واحد پردازش گرافیک یا همان GPU ‌عنوان ابزاری است که برای رندر گرفتن (پردازش و خروجی گرفتن) تصاویر در سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. این قطعه که حیاتی‌ترین سخت افزار برای تجربه با کیفیت بصری از گیم است، به صورت عمده توسط دو شرکت سردمدار انویدیا (Nvidia) و ای‌ام‌دی (AMD) به صورت گشترده توسعه و تولید می‌شود.

شرکت انویدیا فعالیت خود را با تولید چیپست‌های کارت‌های گرافیک آغاز و اکنون در زمینه‌های گوناگون و متنوع دیگری چون تولید پردازنده‌های گرافیکی تلفن‌های همراه هوشمند، چیپست‌های مادربرد، لوازم جانبی گیمینگ، خودروهای هوشمند، تکنولوژی‌های مبتنی هوش مصنوعی و غیره فعالیت می‌کند.

ساب‌برند (Sub-Brand)

سری جی‌فورس (GeForce) که اولین بار در سال 1999 معرفی شد را می‌توان پرفروش‌ترین و پرطرفدارترین زیرمجموعه از کارت‌ گرافیک‌های شرکت انویدیا دانست. این لاین از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا نیاز کاربران پایین رده و معمولی تا کاربران حرفه‌ای و گیمرها را برطرف می‌کند. در این لاین از کارت گرافیک‌های بسیار ساده و ابتدایی تا کارت گرافیک‌های قدرتمند و حرفه‌ای را می‎‌توان مشاهده کرد.

انویدیا نیز همانند بسیاری از تولید کنندگان سخت افزار شیوه منحصر به فرد نام‌گذاری خود را داراست. این نام گذاری با نام برند شده شده در ادامه به معرفی زیرمجموعه برند یا ساب‌برند (Sub-Brand) جی‌فورس می‌پردازد. سپس عبارت اختصاری GTX و RTX ذکر شده و در ادامه آن با سه بخش عددی و بعضا یک پسوند اختصاری پایان پیدا می‌کند.

GTX چیست؟

عبارت GTX که کوتاه شده‌ی عبارت Giga Texel Shader eXtreme است، لاینی تجاری از محصولات GeForce انویدیاست که اولین بار در سال 2008 با سری 200 با نام رمز تسلا معرفی شدند. اولین محصولات این سری GTX 260 و نسخه گران‌تر یعنی GTX 280 بود. این سری از کارت‌های انویدیا که پیش ازین نماینده‌ی کارت‌های خانگی و گیمینگ انویدیا بودند، در حال حاضر بیان‌گر و معرفی کننده نسل استاندارد کارت گرافیک‌های این برند هستند.

RTX چیست؟

RTX که به اختصار بیان‌گر عبارت Ray Tracing Texel eXtreme است یکی از سری محصولات جدیدتر جی‌فورس است. کارت‌های RTX به صورت خاص به منظور پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو یا ری تریسینگ (Ray Tracing) معرفی شدند. رهگیری پرتو یا به شکل دقیق‌تر، رهگیری بلادرنگ پرتو (Real-Time Ray Tracing) ترندی جدید در حوزه گرافیک است که تا همین اواخر صرفا در انحصار هالیوود بود.

همانطور که از نام آن پیداست، این تکنولوژی با ردیابی اشعه در زمان واقعی، می‌تواند نورپردازی درون بازی را بسیار واقعی‌تر جلوه دهد زیرا کارت گرافیک را قادر می‌سازد تا مسیر پرتوهای مجازی نور را ردیابی کرده و بدین ترتیب با دقت بیشتری نحوه تعامل با اشیاء موجود در محیط را شبیه سازی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه بد نیست مقاله «رهگیری پرتو چیست و برای بازی‌های ویدیویی به چه معناست؟» را مطالعه کنید.

سری RTX که اولین بار در سال 2018 و با بهره‌گیری از معماری تورینگ (Turing) معرفی شدند، جزو کارت‌های بالا رده (high-end) انویدیا محسوب می‌شوند که با هدف قرار دادن مخاطبان گیمینگ و به منظور قبضه بازار کارت‌های بالا رده معرفی شدند. این کارت‌ها شامل فناوری‌های جدیدتری از حیث بصری و محاسبات هستند که به طبع قیمت آن‌ها را بالا می‌برد

تفاوت GTX و RTX در چیست؟

در حال حاضر سری 20 کارت گرافیک‌های انویدیا متعلق به مدل‌های تحت عنوان RTX و کارت گرافیک‌های سری 16 نیز تحت عنوان GTX عرضه می‌شوند. هر دو این لاین تحت معماری جدید انویدیا یعنی تورینگ (Turing) توسعه داده می‌شوند. معماری تورینگ بزرگ‌ترین پیشرفت انویدیا در صنعت گرافیک از زمان معرفی هسته‌های کودا در سال 2006 تا به امروز محسوب می‌شود.

این معماری با بهره‌گیری از 4608 هسته‌ی کودا و هسته‌های اختصاصی RT فناوری رهگیری پرتو یا ری تریسینگ (Ray Tracing) را امکان‌پذیر خواهند کرد. همچنین به ‌لطف هسته‌های تنسور (Tensor)، می‌تواند با به‌کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، پردازش‌ها را به شیوه بسیار بهینه‌تری به انجام برساند.

ثمره‌ی امکانات پیشرفته‌ی این معماری و تاثیر آن در اجرای بازی‌ها را می‌توان در لاین RTX مشاهده کرد. این سری از کارت گرافیک‌ها که در رده‌ی متوسط تا بالا رده عرضه می‌شوند از ویژگی‌هایی چون یادگیری عمیق، رهگیری پرتو و هوش مصنوعی در ایجاد و نمایش جلوه‌های بصری بهره می‌برند.

در مقابل GTX یک انتخاب مقرون بصرفه‌تر و ارزان قیمت‌تر برای کاربران عادی‌تر است. این سری کارت گرافیک‌ها با وجود استفاده از معماری تورینگ، فاقد برخی تکنولوژی‌های منتسب به این معماری و امکانات پیشرفته‌تر سری 20 است و در نتیجه قیمت کمتری نیز دارند.

نسل پردازنده (Generation) و عملکرد

همان طور که پیش‌تر گفتیم، نام گذاری کارت گرافیک‌های جی‌فورس انویدیا در ادامه GTX و RTX به دو جفت عدد منتهی می‌شوند. مجموعه اول معرف نسل پردازنده و معماری پایه آن است که به ترتیب 20 و 16 معرف تورینگ و 10 معرف معماری قدیمی‌تر پاسکال هستند. جفت بعدی هم بیان‌گر عملکرد پردازنده است که بالا رفتن آن با کارآیی پردازنده گرافیکی رابطه مستقیمی خواهد داشت.

پسوند (Suffix)

در نام گذاری کارت گرافیک‌های انویدیا گاهی به پسوندهای اختصاری نیز برمی‌خوریم که هریک بیان‌گر یک سری ویژگی خاص هستند. در صورت عدم ذکر پسوند، کارت گرافیک موردنظر، معرف مدل استاندارد خود خواهد بود؛ اما به طور معمول ما به سه پسوند اصلی در این کارت‌ها برخورد می‌کنیم.

پسوند Ti که مخفف عبارت Titanium است، معرف کارت گرافیک با تعداد هسته‌های بیشتر و به طبع سرعت کلاک بالاتر، رم ویدیویی بیشتر و در نتیجه عملکرد بهتر است. پسوند Super نیز معرف کارت‌ها با هسته‌های بیشتر و در نتیجه عملکرد بهتر اما نه به اندازه کارت‌های Ti، است. در ادامه گاهی عبارت OC هم به چشم می‌خورد که کارت‌ها با این پسوند تنظیمات سرعت کلاک بالاتری نسبت به مدل‌های استاندارد خواهند داشت.

اشتراک‌گذاری

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *