تک نیوز > اخبار تکنولوژی : نحوه باز کردن اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز 11

نحوه باز کردن اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز 11

سرانجام امکان تجربه اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز ۱۱ فراهم شده است، اما درحال حاضر تعداد انگشت‌شماری از اپلیکیشن‌های اندروید و صرفا از طریق فروشگاه آمازون دردسترس قرار دارند. در این آموزش، نحوه نصب دستی انواع اپلیکیشن و بازی‌های اندرویدی را در ویندوز ۱۱ خواهید آموخت.

مایکروسافت طی چند روز گذشته با همکاری شرکت آمازون، از اولین پیش‌نمایش اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز ۱۱ رونمایی کرد. مهندسان مایکروسافت جهت اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی در ویندوز ۱۱، ساختاری به نام «زیرسیستم ویندوز برای اندروید» را توسعه داده‌اند. این زیرسیستم در قالب یک باندل همراه با فروشگاه نرم‌افزاری آمازون، از طریق مایکروسافت استور برای اعضای کانال بتای ویندوز اینسایدر ساکن ایالات متحده قابل بارگیری است. در حال حاضر تنها واسطه‌ی رسمی دانلود و آزمایش اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز ۱۱، فروشگاه نرم‌افزاری آمازون است؛ اما این فروشگاه فعلاً در حالت آزمایشی قرار داشته و تنها ۵۰ اپلیکیشن دردسترس عموم قرار گرفته است. اما آیا راه دیگری برای نصب اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز وجود دارد؟

 

با تک نیوز همراه باشید ……

 آنجایی که فروشگاه آمازون به تعداد اندکی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندرویدی محدود است و دانلود آن‌ها نیازمند یک حساب کاربری ثبت‌شده در ایالات متحده است، بنابراین ممکن است برای بسیاری از کاربران استفاده از روش رسمی مقدور نباشد. خوشبختانه مایکروسافت امکانات متعددی را که یکی از آن‌ها دسترسی به تنظیمات توسعه‌دهندگان اندروید و فعال‌سازی قابلیت اشکال‌زدایی است، فراهم کرده است. به کمک قابلیت اشکال‌زدایی اندروید (ADB)، می‌توان با استفاده از دستورهای آن، کارهای مختلفی در یک دستگاه مبتنی بر اندروید انجام داد و یکی از آن‌ دستورها، برای نصب اپلیکیشن‌ها کاربرد دارد؛ ازاین‌رو سایدلود اپلیکیشن‌های خارج از فروشگاه آمازون در زیرسیستم ویندوز برای اندروید به واسطه دستورهای ADB به آسانی امکان‌پذیر است.

ذکر این نکته ضروری است که زیرسیستم ویندوز برای اندروید در مرحله بتا قرار داشته و ممکن است حین اجرای بسیاری از برنامه‌ها، با باگ‌هایی مواجه شوید؛ به همین دلیل است که مایکروسافت و آمازون، تعداد اندکی از اپلیکیشن‌ها را به‌عنوان اینکه برای اجرا در ویندوز ۱۱ بهینه شده‌اند معرفی کرده‌اند. بااین‌حال، محدودیتی برای نصب برنامه‌های خارج از فروشگاه درنظر گرفته نشده است.

روش سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها در زیرسیستم ویندوز برای اندروید

جهت نصب اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز باید سه مرحله را طی کرد. در مرحله‌ی اول، باید ابزار اشکال‌زدایی اندروید را که با استفاده از دستورهای خط فرمان ویندوز عمل می‌کند، بارگیری و راه‌اندازی کنید. در مرحله دوم، فایل apk اپلیکیشن مورد نظر را آماده کنید و در مرحله آخر با استفاده از دستورهای ADB، فایل apk را به میزبان ارسال و نصب کنید.

راه‌اندازی Android Debbuging Bridge

نخست شما نیاز به راه‌اندازی ابزار ADB در ویندوز دارید برای اینکار:

۱- آخرین نسخه‌ی SDK Platform Tools را می توانید از اینجا دانلود کنید.

۲- فایل فشرده دانلودشده را باز کرده و آن‌را در محلی مناسب، از حالت فشرده خارج کنید. برای این کار روی گزینه Extract All کلیک کرده، مسیر مورد نظر را با انتخاب گزینه Browse تعیین کرده و در نهایت روی گزینه‌ی Extract کلیک کنید.

۳- پوشه استخراج شده را باز کرده و مسیر آن را از نوار آدرس کپی کنید.

دانلود اپلیکیشن اندروید ​

در این مرحله، به فایل نصبی اپلیکیشن موردنظر احتیاج دارید که با پسوند apk شناخته می‌شود. می‌توانید برای بارگیری apk برنامه‌ی موردنظر، از هر مخزن مورد اعتماد دلخواه خود بهره بگیرید. پس از دانلود apk، آن‌را به همان پوشه platform-tools که در مرحله‌ی پیش از حالت فشرده خارج کرده بودید، انتقال دهید.

سایدلود اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز ۱۱

اکنون برای نصب apk به صورت دستی و خارج از فروشگاه آمازون بدین صورت عمل کنید:

۱- منوی استارت را باز کرده و عبارت Windows Subsystem for Android را جستجو کرده و روی اولین نتیجه کلیک کنید تا پنجره تنظیمات آن باز شود.

۲- در پنجره‌ی بازشده، بخش Developer mode را پیدا کرده و نماد تغییر وضعیت آن را به ON تغییر دهید تا گزینه‌های توسعه‌دهندگان در محیط اندروید فعال شود.

۳- بخش IP Address را یافته و آدرس ارائه شده برای عیب‌یابی بی‌سیم را مشاهده کنید و با کلیک روی Copy آن را کپی کنید. از آنجایی که این قابلیت از شبکه محلی خود ویندوز استفاده می‌کند؛ بنابراین از آدرس آی‌پی لوکال هاست یعنی 127.0.0.1 برای اتصال به شبکه بهره می‌گیرد. با این‌حال سیستم اندروید آن‌را به آدرس‌های تصادفی‌ای از 172.30.0.0/24 تغییر می‌دهد. اگر آدرس نمایش داده نمی‌شود، یکبار ماشین مجازی را با استفاده از کلیک روی Files یا Manage developer settings راه‌اندازی کرده، سپس در بخش IP Address روی Refresh کلیک کرده و آدرس مشخص شده در زیر آن را کپی کنید.

۴- حالا که ماشین مجازی اندروید در پس‌زمینه در حال اجرا است، منوی استارت را باز کرده و cmd را جستجو کنید. نتیجه‌ی اول یعنی خط فرمان ویندوز را باز کرده و عبارت cd و در ادامه آن همان مسیری که قبلا کپی کرده بودید، از کلیپ‌بورد به صورت زیر جای‌گذاری کنید:۴- حالا که ماشین مجازی اندروید در پس‌زمینه در حال اجرا است، منوی استارت را باز کرده و cmd را جستجو کنید. نتیجه‌ی اول یعنی خط فرمان ویندوز را باز کرده و عبارت cd و در ادامه آن همان مسیری که قبلا کپی کرده بودید، از کلیپ‌بورد به صورت زیر جای‌گذاری کنید:

cd C:\PATH\TO\platform-tools

 

در اینجا «C:\PATH\TO\platform-tools» در واقع همان مسیری است که پوشه platform-tools قرار دارد. این عبارت را باید با همان مسیر کپی‌شده جایگزین کنید.

۵- هم‌اکنون با استفاده از دستور زیر، ابزار اشکال‌زدایی اندروید فراخوانده شده و اتصال به رابط اشکال‌زدایی ماشین مجازی صورت می‌پذیرد:

adb connect WSA-IP-ADDRESS

در اینجا عبارت «WSA-IP-ADDRESS» را با آدرس آی‌پی میزبان جایگزین کنید. برای اینکار از دو روش می‌توانید استفاده کنید:

آدرس آی‌پی لوکال هاست و درگاه ۵۸۵۲۶ را به صورت زیر وارد کنید:

adb connect 127.0.0.1:58526

آدرس آی‌پی ارائه‌شده در تنظیمات زیرسیستم ویندوز برای اندروید که در بخش ۳ کپی کرده بودید، جایگزین عبارت «WSA-IP-ADDRESS» کنید.

۶- برنامه‌ی مورد نظر را به کمک دستور زیر نصب کنید:

adb install ANDROID-APK-APPNAME

در اینجا عبارت «ANDROID-APK-APPNAME» را باید با نامی که به فایل apk اختصاص داده شده است جایگزین کنید. به‌طور مثال؛ برای نصب اپلیکیشن «اپل موزیک» از فایل apk آن که apple-music-app.apk نام‌گذاری شده است، این دستور اجرا می‌شود:

adb install apple-music-app.apk

توجه داشته باشید که فایل apk بارگیری شده را از قبل در مسیر پوشه platform-tools قرار داده باشید.


بعد از دنبال کردن تمامی مراحل بالا، اپلیکیشن یا بازی موردنظر شما نصب خواهد شد و میان‌بر آن مانند سایر اپلیکیشن‌های ویندوز در منوی استارت قرار خواهد گرفت. همچنین با کلیک راست روی میان‌بر و انتخاب گزینه App settings، می‌توانید به تنظیمات آن اپلیکیشن در محیط اندروید دسترسی داشته باشید و با گزینه Uninstall نیز آن‌را حذف کنید. اگر آیکون آن در استارت ظاهر نشد، می‌توانید با دو دستور زیر در خط فرمان، اپلیکیشن‌ها را فراخوانی کنید:

%LOCALAPPDATA%\Microsoft\WindowsApps\MicrosoftCorporationII.WindowsSubsystemForAndroid_8wekyb3d8bbwe\WsaClient.exe /launch wsa://<PACKAGENAME>
adb shell monkey -p <PACKAGENAME> 1

در اینجا <PACKAGENAME> شناسه اپلیکیشن موردنظر است.

همچنین، شما به کمک این روش می‌توانید فروشگاه‌های نرم‌افزاری شخص ثالث را نصب کرده و از داخل همان فروشگاه‌ها، بدون نیاز به اجرای دستورهای adb به نصب طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های اندرویدی بپردازید. این کار از طریق نصب مرورگر در زیرسیستم و دانلود فایل apk از طریق همان مرورگر نیز امکان‌پذیر است. گفتنی است اجرای اپلیکیشن‌هایی که وابسته به سرویس‌های گوگل هستند ممکن است با مشکل مواجه شود یا از برنامه به‌طور ناگهانی خارج شوید. 

 

خب 

نظراتتون رو درباره این مطلب داخل بخش کامنت ها بنویسید و اگر هم سوالی داشتید مطرح کنید تا بهتون کمک کنیم.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز