تک نیوز > اخبار : هرچه باید راجع به Clubhouse، اپلیکیشنی که به لطف ایلان ماسک بر سر زبان‌ها افتاد بدانید

هرچه باید راجع به Clubhouse، اپلیکیشنی که به لطف ایلان ماسک بر سر زبان‌ها افتاد بدانید

Screenshot 2021 02 11 Clubhouse app Can you even get an invitation w1200

آیا برای شما هم سوال شده که چرا اخیرا نام اپلیکیشن Clubhouse زیاد در شبکه‌های اجتماعی به گوش‌تان می‌خورد؟ درست مانند ماجرای Gamestonk دو هفته پیش، عمدتا به خاطر ایلان ماسک است که این نام به وفور شنیده می‌شود. با حضور یافتن در یکی از «روم‌»های Clubhouse طی هفته جاری، ثروتمندترین مرد جهان باعث شد که توجه‌ها به این سرویس جلب شود. بیایید به مرور هرآن‌چیزی بپردازیم که باید راجع به این اپلیکیشن چت انحصاری بدانید

بیایید موضوع را خیلی ساده باز کنیم: تصور کنید یک اپلیکیشن روی موبایل‌تان دارید که اجازه می‌دهد به مکالمات زنده افرادی دیگر گوش بسپارید. اما نه به شکلی چندش‌آور و فضولانه: در واقع خود افرادی که در حال مکالمه هستند می‌خواهند شنیده شوند. این افراد ممکن است گاهی مشهور نیز باشند یا دانشی ارزشمند برای به اشتراک گذاشتن داشته باشند (اما نه همیشه). و شما هم ممکن است فرصتی برای پیوستن به چت داشته باشید. بنابراین به Clubhouse به چشم یک شبکه اجتماعی مبتنی بر چت صوتی نگاه کنید.

خیر، تنها تصاویر در واقع تصاویر پروفایل کاربران هستند.

Clubhouse اکنون فقط روی سیستم عامل iOS در دسترس است. هر کاربری که موبایل‌های آیفون را در اختیار داشته باشد قادر به دانلود اپلیکیشن، گوش سپردن به مکالمات و مشارکت در آن‌ها است.

 

01TipsOBM6nDRu26h69etem 4.1612293444.fit lim.size 1600x900 w1200

نه، درحالی که این مقاله نوشته می‌شود حتی برای دسترسی یافتن به اپلیکیشن باید یک دعوت‌نامه از یکی از کاربران پیشین Clubhouse دریافت کنید. هر کاربر جدید مجاز به دعوت دو کاربر دیگر است و هرچه بیشتر از اپلیکیشن استفاده کند، امکان ارسال دعوت‌نامه‌های بیشتر برایش مهیا می‌شود.

قطعا، اما این اپلیکیشن به صورت خاص برای iPadOS بهینه‌سازی نشده است. بنابراین اپلیکیشن درون پنجره‌ای کوچک باز می‌شود یا ابعادی دو برابری و عجیب می‌یابد.

اپلیکیشن اندرویدی Clubhouse در دست توسعه است. اما توسعه‌دهندگان می‌خواهند به شکلی آهسته و پیوسته کار خود را گسترش دهند و در حال حاضر کاربران اندروید به مراتب بیشتر از کاربران آیفون هستند. آغاز کار روی اندروید ممکن بود بعد از یک اتفاق بزرگ (مثلا حضور یافتن ماسک در یک روم) تمام سرورهای کمپانی را از کار بیندازد.

تنها وب‌سایتی که کمپانی سازنده به راه انداخته، joinclubhouse.com است که آن هم خیلی ساده شما را به اپ استور اپل هدایت می‌کند (راستی این سرویس را با clubhouse.io اشتباه نگیرید که ابزاری برای مدیریت پروژ‌ه است).

Screenshot 2021 02 11 01TipsOBM6nDRu26h69etem 2 webp WEBP Image 768 × 496 pixels w1200

برای ثبت نام در Clubhouse باید شماره تماس و نام واقعی‌تان را در اختیار این سرویس بگذارید. اما جالب اینکه حتی قبل از دریافت دعوت‌نامه هم می‌توانید نام کاربری نهایی خودتان را رزرو کنید. شخصی که شما را دعوت می‌کند خیلی ساده به شماره تماس شما نیاز دارید. به این ترتیب یک لینک برایتان پیامک می‌شود که می‌گوید با مراجعه به آدرس joinclubhouse.com/app می‌توانید با همان شماره ثبت نام کنید.

اگر نمی‌خواهید یک پروفایل را از نو بسازید، می‌توانید Clubhouse را به اکانت توییترتان متصل کنید و در این صورت تصویر پروفایل‌تان در توییتر نیز به صورت خودکار استخراج می‌شود. برای سهولت بیشتر در روند یافتن افرادی که می‌خواهید فالو کنید، Clubhouse شما را به لینک کردن مخاطبان‌تان نیز ترغیب می‌کند. اما اگر لیست مخاطبانی پر از اینفلوئنسرهای مختلف ندارید لازم نیست به خودتان زحمت دهید. وقتی لاگین شدید، می‌توانید آدرس ایمیل‌تان را نیز تایید کنید تا در صورت بروز هر مشکلی، راهی دیگر برای اتصال دوباره به سرویس وجود داشته باشد.

Clubhouse به صورت همزمان با کووید-۱۹ و در ماه مارس گذشته عرضه شد. عمدتا به خاطر سیستم دعوت‌نامه‌ای اپلیکیشن بود که Clubhouse توجه‌ها را به خود جلب کرد و همه‌چیز مثل عضویت در کلوپی در دنیای واقعی می‌ماند. در نخستین روزها، جامعه کاربران اپلیکیشن بسیار کوچک بود و بیشتر از سرمایه‌گذاران خطرپذیر تشکیل می‌شد. هرچه نباشد کمپانی سازننده Clubhouse که Alpha Exploration Co نام دارد تنها دو ماه بعد از عرضه اپلیکیشن، سرمایه‌ای ۱۲ میلیون دلاری از کمپانی سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz دریافت کرد. درحالی که اپلیکیشن تنها ۱۵۰۰ کاربر داشت، ۱۰۰ میلیون دلار ارزش پیدا کرد.

وقتی بالاخره به Clubhouse دسترسی پیدا می‌کنید، گستره وسیعی از موضوعات درون اپلیکیشن به نمایش درمی‌آیند که می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید، از ورزش و تکنولوژی گرفته تا مناقشات جهانی. در هر دسته‌بندی، افرادی را خواهید یافت که به موضوعات مشابه شما علاقه دارند و می‌توانید آن‌ها را فالو کنید. هرچه موضوعات و افرادی بیشتری را دنبال کنید، به احتمال بیشتری سر از یک روم درخواهید آورد که کاملا با علایقتان سازگاری دارد.

Screenshot 2021 02 11 01TipsOBM6nDRu26h69etem 1 webp WEBP Image 768 × 432 pixels w1200

مکالمات هر زمان که آغاز شوند قابل شنیدن هستند و هر زمان که به پایان برسند کار تمام است. Clubhouse هیچ‌یک از مکالمات کاربران را ضبط نمی‌کند. اما این بدان معنا نیست که خود کاربران نمی‌توانند به ضبط چت‌ها بپردازند. اینترنت در هر صورت همیشگی است.

در حال حاضر برای هر روم Clubhouse، محدودیت ۵۰۰۰ نفر اعمال شده است. اما در رومی که ایلان ماسک در آن حضور یافت شرایط متفاوت بود. کاربران حاضر در این روم شروع به استریم زنده مکالمات در یوتیوب کردند که راهی هوشمندانه برای دور زدن نیاز به ضبط گفته‌های او بود.

بستگی به این دارد که چه نوع پادکستی را ترجیح بدهید،‌ اما این را به یاد بسپارید: تمام افراد دخیل در مکالمه دارند از طریق آیفون خود صحبت می‌کنند. این افراد یکدیگر را نمی‌بینند، بنابراین همه‌چیز مثل حضور یافتن در یک تماس تلفنی است. خبری از ادیت حرفه‌ای، افکت‌های صوتی، ترنزیشن یا تبلیغات (حداقل نه در فرم رسمی‌اش) نیست. با این وجود، «استایل» مکالمات کاملا انعطاف‌پذیر است: یک روم ممکن است میزبان مکالمات کژوال و یک-به-یک میان دوستان باشد و دیگری در قالب مصاحبه‌های رسمی و شبیه به تاک شو برگزار می‌شود. یک ممکن است سر از یک بحث گروهی یا گروهی برای اشتراک گذاری موسیقی درآورید. اگر یک شخص مهم -مانند ایلان ماسک- وارد روم شود، مدیر روم می‌تواند او را به عنوان سخنران روی «استیج» قرار دهد.

لزوما نه. هرکسی می‌تواند به صورت مجازی دست خود را بالا ببرد. بعد از این بستگی به مدیر روم دارد که آیا به شما اجازه صحبت می‌دهد یا خیر.

Screenshot 2021 02 11 01TipsOBM6nDRu26h69etem 5 webp WEBP Image 768 × 576 pixels w1200

چنین برداشتی کاملا درست به نظر می‌رسد. اما Clubhouse دقیقا چنین ماهیتی ندارد، زیرا مکالمات در دسترس هرکسی که روم را پیدا کند قرار می‌گیرند و این‌طور نیست که در دسترس افرادی معدود باشند. استیج مجازی به شکلی محدود طراحی شده و این یعنی می‌توان امیدوار بود که سخنرانی بیشتر توسط افرادی انجام می‌شود که حرفی مهم یا جالب برای گفتن دارند. ضمنا عدم اجبار به خیره شدن به نمایشگر هم یک وجه تمایز بزرگ نسبت به تماس‌های ویدیویی امروزی به حساب می‌آید.

Clubhouse از همین حالا با مشکلات مختلفی نظیر نفرت‌پراکنی و سوء استفاده از سرویس‌هایش مواجه شده و بنابراین یک راهنمای مدیریت جامعه در اختیار کاربران گذاشته. سازندگان این اپلیکیشن در واقع اشتباهی رایج را تکرار کنند: اعتماد به کاربران و اطمینان از اینکه می‌توانند به شکلی اخلاقی از Clubhouse استفاده کنند. اما همیشه افراد عوضی راهشان را باز می‌کنند.

در حال حاضر Clubhouse به درد افرادی می‌خورد که می‌خواهند صحبت کنند و دلشان برای اینکه مخاطب داشته باشند تنگ شده، مانند سلبریتی‌های لوس. اما در نهایت جامعه کاربران این اپلیکیشن گسترش خواهد یافت و Clubhouse تبدیل به یک شبکه اجتماعی برجسته خواهد شد. بنابراین تقریبا هرکسی می‌تواند یک روز از کاربران آن باشد.

بله، اشخاصی نظیر کوین هارت، تیفانی هدیش و چند سلبریتی دیگر شروع به استفاده از این اپلیکیشن کرده‌اند. در واقع این اپلیکیشن از محبوبیت فراوانی در جامعه سرگرمی سیاهپوستان برخوردار است. هدیش نخستین کسی بود که به یک میلیون فالوئر در Clubhouse دست پیدا کرد که یعنی این سرویس از روزهایی که تنها ۱۵۰۰ کاربر داشت بسیار فاصله گرفته.

 

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز