تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : پنج تصور اشتباه در مورد توکن غیر قابل معاوضه؛ NFT را بهتر بشناسید

پنج تصور اشتباه در مورد توکن غیر قابل معاوضه؛ NFT را بهتر بشناسید

NFT 3

توکن غیر قابل معاوضه یا NFT در هفته‌های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته که دلیل اصلی آن، افزایش چشمگیر قیمت رمزارزها بوده. با این وجود اکثر افراد با NFTها آشنایی کاملی ندارند و تصورات اشتباهی درباره آن‌ها وجود دارد. در همین راستا می‌خواهیم در این مطلب ۵ تصور اشتباه و رایج درباره آن‌ها را بیان کنیم.

در هفته‌های اخیر چندین توکن غیر قابل معاوضه با قیمت بسیار بالایی به فروش رسیده‌اند که برای مثال می‌توان به فروش یک اثر دیجیتال با قیمت ۶۹ میلیون دلار یا اولین توییت مدیرعامل توییتر، جک دورسی به عنوان یک NFT و قیمت ۲.۹ میلیون دلار اشاره کرد.

طبق گزارش‌ها، میزان تراکنش‌های مربوط به توکن غیر قابل معاوضه در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ سه برابر شد و به ۲۵۰ میلیون دلار رسید. این روند در سال جاری میلادی هم ادامه ندارد و نشانه‌ای از کاهش معاملات آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

قیمت‌های بالای NFTها حسابی خبرساز شده‌اند و بسیاری می‌خواهند اطلاعات بیشتری درباره آن‌ها داشته باشند. در ادامه نگاهی به ۵ موضوعی داریم که کاربران درباره آن‌ها ایده اشتباهی دارند.

تا آخر همراه تک نیوز باشید

NFTها نوعی توکن رمزنگاری شده هستند که نشانگر مالکیت یک دارایی دیجیتال مانند یک اثر هنری دیجیتال است. علاوه بر این، اصالت یا منشا یک اثر هنری را هم نشان می‌دهد. چنین موضوعی برای کلکسیونرها بااهمیت است چرا که به علت مشخص بودن خالق این اثر، از سرمایه آن‌ها محافظت می‌شود.

از زمانی که نزدیک به یک ماه پیش گیف میم اینترنتی «Nyan Cat» به قیمت نزدیک به ۶۰۰ هزار دلار فروخته شد، کلکسیونرها به این موضوع پی بردند که تنها آن صاحب نسخه منحصر به‌فرد از NFTها خواهند بود.

هر توکن غیر قابل معاوضه کاملا منحصر به فرد است و ارزش آن با توجه به خصوصیاتش مشخص می‌شود. اگرچه این مسئله‌ پیچیده به نظر می‌رسد، اما در حقیقت چنین نیست. بطور منطقی، ارزش‌‌گذاری یک NFT تفاوتی با یک نقاشی روی بوم ندارد. هر نقاشی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردش ارزش‌گذاری می‌شود.

از زمان شیوع ویروس کرونا، بسیاری از هنرمندان جدید به سراغ NFTها برای برقراری ارتباط با طرفدارانشان رفته‌اند. اگرچه با یک اثر هنری دیجیتال روبه‌رو هستیم، اما اصول سنتی  ارزش‌گذاری آثار برای آن‌ها هم صادق است.

به اعتقاد بسیاری، هنر وسیله مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست چرا که نمی‌توان به سرعت آن را به پول نقد تبدیل کرد و همچنین ریسک‌های مخصوص به خودش را دارد. در دنیای هنر، افزایش چشمگیر قیمت چند اثر می‌تواند این واقعیت که ارزش برخی دیگر از آن‌ها کاهش پیدا می‌کند را تحت الشعاع قرار دهد. این موضوع درباره NFTها و سایر دارایی‌های این سبکی وجود دارد.

NFTها برای اولین بار در مدت زمان کوتاهی به فروش می‌رسند و زمان کمی در اختیار خریدار اولیه قرار می‌گیرد. همین موضوع موجب فروش مجدد آن‌ها می‌شود و با گذر زمان، عرضه آن‌ها در بازار دوم افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شود. با این حال خریداران پس از مدتی متوجه می‌شوند که ارزش این آثار اغلب نظری است و میزان فروش مجدد آن‌ها با گذر زمان ثابت می‌شود.

برای اینکه یک سرمایه‌گذاری در این بازار موفق باشد، سرمایه‌گذاران باید به سراغ آثار اصیل بروند و هر NFT را نخرند. تصاحب یک توکن غیر قابل معاوضه باکیفیت و اصیل احتمال کاهش ارزشش را کاهش می‌دهد.

مدت‌ها طول کشید تا NFTها مورد توجه قرار بگیرند و سوءتفاهم‌های دنیای سنتی هنرها مانع از رشد چشمگیر آن‌ها شده بود. با این وجود، توکن غیر قابل معاوضه موضوع جدیدی نیست.

هنر دیجیتال تاریخچه غنی دارد و نمایشگاه‌های زیادی برای هنرهای دیجیتال برگزار شده‌اند. با این وجود، تا پیش از ظهور NFTها امکان درآمدزایی چندانی از آن‌ها وجود نداشت. قیمت بالای این توکن‌ها باعث جلب توجه کلکسیونرهای سنتی شده و آینده این بازار روشن است. در ادامه مسیر خالقان این آثار و همچنین کلکسیونرها ارتباط نزدیکتری با یکدیگر خواهند داشت و این بازار به رشدش ادامه می‌دهد.

زمانی که نوبت به آثار دیجیتال می‌شود، یک مشکل رایج وجود دارد که آن، تایید کمیاب بودن و همچنین اصالتش است. اهمیت این موضوع زمانی که ارزش آثار تقلبی افزایش می‌یابد، بیشتر هم می‌شود.

در این زمان، بلاکچین وارد می‌شود که نظاره‌گر تراکنش‌های رمزارز برای تایید اصالت آن‌هاست. زمانی که رمزارز یک توکن غیر قابل معاوضه باشد، بلاکچین یک زنجیره مشخص از عنوان تولید می‌کند. بنابراین کلکسیونرها از اینکه اثر اصلی در اختیار آن‌ها قرار دارد، اطمینان می‌یابند.

همانطور که در دنیای فیزیکی می‌توان آثار تقلبی ایجاد کرد، در دنیای NFTها هم این موضوع وجود دارد. با این وجود سرمایه‌گذاران با خرید آن‌ها از پلتفرم‌های مطمئن یا مطالعه داده‌های بلاکچین می‌توانند از اصالت یک اثر اطمینان پیدا کنند.

در هفته‌های اخیر این موضوع مطرح شده که آثار هنری دیجیتال به محیط زیست آسیب وارد می‌کنند. به اعتقاد برخی، از آن‌جایی که NFTها به تراکنش‌های بیشتری در بلاکچین اتریوم نیاز دارند، کامپیوترها برای هدایت آن‌ها به انرژی بیشتری نیاز دارند، اما چنین فرضیه‌ای کاملا درست و دقیق نیست.

شبکه جهانی کامپیوترها که از بلاکچین اتریوم پشتیبانی می‌کنند، تمام روز و هر روز در حال انجام اثبات کار استخراج هستد. این شبکه بدون توجه به NFTهایی که تولید می‌شوند، به میزان یکسانی انرژی مصرف می‌کنند.

مسئله‌ای که باید در این میان برطرف شود، میزان مصرف انرژی مرتبط با اثبات کار ماینینگ است که البته جامعه اتریوم روی چندین راه‌حل برای آن کار می‌کند. علاوه بر این، تمام NFTها روی اتریوم ساخته نمی‌شوند و برخی از آن‌ها توسط سایر بلاکچین‌ها مانند FLOW و EOS پشتیبانی می‌شوند که کمتر به محیط زیست فشار می‌آورند.

توکن غیر قابل معاوضه بدون شک نقش مهمی در آینده بازار هنر ایفا خواهد کرد. این آثار دیجیتال دنیای جدیدی را پیش روی هنرمندان، موسیقی‌دانان و حتی برندها قرار می‌دهند و البته کاربران و کلکسیونرها هم به آثار جدیدی دست پیدا می‌کنند.

امیرحسین درانی

من امیرحسین درانی. دارم همه تلاشم رو میکنم که علمی شید و علمی هم بمونید.?

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز