تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : کارت گرافیک انویدیا RTX 3070 به دست گیمرها هم رسید

کارت گرافیک انویدیا RTX 3070 به دست گیمرها هم رسید

Geforce RTX w600

در حالی که عرضه کارت گرافیک‌ها به بازار جهانی بسیار محدود شده کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 3070 که یکی از محبوب‌ترین ها در بین ماینرها به حساب می‌آید در جدیدترین بررسی سخت‌افزار استیم بیشترین رشد در بین گیمرها را تجربه کرده است. به این ترتیب می‌توان گفت که این کارت به مرور در حال رسیدن به دست گیمرها است.

 

کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3070 از ۵۸۸۸ هسته کودا بهره می‌برد، ۸ گیگابایت رم دارد و میزان توان طراحی حرارتی آن ۲۲۰ وات است. بر اساس گزارش ماه مارس ۲۰۲۱ سرویس استیم این کارت گرافیک موفق شده ۱.۲۹ درصد از سهم کاربران استیم را به خود اختصاص دهد و در مقایسه با ماه قبل، بالاترین رشد بین ۲۰ کارت گرافیک برتر یعنی رشد ۰.۱۷ درصدی را تجربه کند.

بر اساس آمار استیم،‌ کارت گرافیک RTX 3080 سهم ۰.۸۷ درصدی را دارد و ۰.۳۹ درصد از سهم هم متعلق به RTX 3060 و ۰.۳۴ درصد متعلق به RTX 3090 است. به این ترتیب سهم کل کارت‌های مبتنی بر معماری Ampere به ۲.۸۹ درصد رسیده است. بیش از یک چهارم گیمرهای کاربر استیم در حال حاضر از پردازنده‌های AMD استفاده می‌کنند و به این ترتیب سهم بسیار کمتری نسبت به کاربران اینتل دارند.

مشخص نیست که چه چیزی دلیل استقبال کاربران از این کارت گرافیک شده؛ به ویژه این که فراموش نکنیم که در حال حاضر عرضه کارت گرافیک در سطح جهان با محدودیت‌هایی روبرو شده و حتی بر اساس برخی گزارش ها کارت گرافیک RTX 3070 در بازار آزاد با قیمتی بیش از ۱۲۰۰ دلار یعنی بسیار بیش از قیمت اولیه ۵۰۰ دلاری اعلام شده معامله می‌شود. معمولا کارت‌های گرافیک اقتصادی هر دو کمپانی انویدیا و AMD از جمله GTX 1060 ،GTX 1050 Ti ،GTX 1650 ،RX 570 و RX 580 با استقبال بیشتری نسبت به مدل‌های پرچمدار مواجه می‌شوند. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که این آمار تنها مربوط به کاربران استیم است و شاید نتایج بررسی‌های دیگر متفاوت باشد.

با این حال کارت گرافیک RTX 3070 هنوز هم چندان بین کاربران استیم محبوب نیست و رتبه ۱۷ را کسب کرده است. علاوه بر این در ماه مارس کارت‌های گرافیک میان رده انویدیا نسبت به مدل‌های پرچمدار با استقبال بیشتری روبرو شده‌اند و همین موضوع نشان می‌دهد که در شرایط فعلی، بازار کارت‌های گرافیک تا چه حد عجیب و غیر قابل پیشبینی است.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز