تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : گوگل دسترسی اپلیکیشن‌ها به فهرست دیگر اپلیکیشن‌های نصب‌شده را محدود می‌کند

گوگل دسترسی اپلیکیشن‌ها به فهرست دیگر اپلیکیشن‌های نصب‌شده را محدود می‌کند

Google Pixel 5 3 de01

گوگل از نیمه‌ی اردیبهشت‌، سیاست جدیدی اجرایی می‌کند که براساس آن‌، اپلیکیشن‌ها برای دسترسی به فهرست دیگر اپلیکیشن‌های داخل گوشی باید دلیلی منطقی داشته باشند. 

به‌نوشته‌ی ورج، گوگل به‌زودی قصد دارد رویکرد گزینشی‌تری برای تعیین آن دسته از اپلیکیشن‌های پلی استور در پیش بگیرد که می‌توانند فهرست دیگر اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی را مشاهده کنند. دسترسی به فهرست اپلیکیشن‌های نصب‌شده‌ی دستگاه شاید در نگاه اول اتفاق مهمی نباشد؛ اما همین فهرست می‌تواند برخی خصوصیات شخصی شما مثل وابستگی‌های سیاسی را دراختیار توسعه‌دهنده قرار دهد.

گوگل می‌گوید از ۵ می ۲۰۲۱ (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) توسعه‌دهندگان باید دلیل قوی و بسیار منطقی به گوگل ارائه دهند تا این شرکت امکان دسترسی به فهرست اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی را برایشان فراهم کند. اپلیکیشن‌های اندروید 11 که در‌حال‌حاضر درخواست دسترسی به مجوز QUERY_ALL_PACKAGES دارند، می‌توانند فهرست کامل اپلیکیشن‌های نصب‌شده در گوشی را مشاهده کنند. بااین‌حال، گوگل اخیرا سیاست‌های برنامه‌ی توسعه‌دهندگان را به‌روزرسانی کرده و از این اطلاعات به‌عنوان‌ «داده‌ی حساس و شخصی کاربر» یاد می‌کند تا دسترسی اپلیکیشن‌ها به فهرست دیگر اپلیکیشن‌های نصب‌شده محدود شود. 

زمانی‌که تغییر جدید اندروید در ماه می وارد مرحله‌ی اجرایی شود، اپلیکیشن‌ها تنها درصورتی می‌توانند مجوز QUERY_ALL_PACKAGES را دریافت کنند که کارکرد و قابلیت‌های اصلی آن‌ها برای درست ‌اجرا‌شدن به بررسی فهرست اپلیکیشن‌های دیگر دستگاه نیاز داشته باشد. گوگل می‌گوید اپلیکیشن‌هایی با امکان دسترسی به QUERY_ALL_PACKAGES اپلیکیشن‌هایی مثل ابزارهای مدیریت فایل و مرورگرها و اپلیکیشن‌های آنتی‌ویروس را شامل می‌شوند.

طبق گفته‌ی گوگل، این نوع اپلیکیشن‌ها برای آگاهی یا اهداف همکاری‌ به داده‌‌های اشاره‌شده نیاز دارند. اپلیکیشن‌های بانکی و والت‌های دیجیتالی و دیگر اپلیکیشن‌های شامل قابلیت تراکنش مالی به‌دلایل امنیتی مجوز را دریافت نمی‌کنند. 

اپلیکیشن‌هایی که دلیلی توجیه‌پذیر برای دسترسی به فهرست دیگر اپلیکیشن‌ها نداشته باشند، با خطر حذف‌شدن از پلی استور مواجه می‌شوند. تمامی توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند مجوز QUERY_ALL_PACKAGES در اپلیکیشن‌شان باقی بماند، باید فرم خاصی برای توضیح دلیل دسترسی به این مجوز پر کنند.

گوگل صراحتا می‌گوید برخورد سختی با اپلیکیشن‌هایی می‌کند که قوانین را دور بزنند، صرف‌نظر از اینکه اپلیکیشن مدنظر جدید باشد یا قدیمی و درصورت صلاحدید‌ خود اپلیکیشن‌‌ها را تعلیق و حتی حساب کاربری توسعه‌دهنده را مسدود می‌کند. 

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز