تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی و معرفی : این ربات شناگر پس از نصف شدن خود را ترمیم می‌کند [تماشا کنید]

این ربات شناگر پس از نصف شدن خود را ترمیم می‌کند [تماشا کنید]

assets.newatlas.com 3

ربات‌های کوچک یا مایکروبات‌ها (Microbots) بسیار کاربردی هستند چون می‌توان از آن‌ها برای انجام کارهای مشکلی مثل پاکسازی محیط زیست استفاده کرد. دانشمندان حالا نمونه جدیدی از این ربات ساخته‌اند که پس از نصف شدن خود را ترمیم می‌کند.

اکثر مایکروبات‌های فعلی از جنس هیدروژل‌های نرم یا پلیمرهای سخت هستند. با اینکه این مواد برای مصارفی همچون دارورسانی هدفمند در بدن انسان کاربردی هستند، در صورت قرارگیری در برابر فشارهای محیطی پاره شده یا می‌شکنند.

حال محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو ربات‌های خود ترمیم کننده‌ای ساخته‌اند که با در نظر گرفتن همین محدودیت پلیمرها و هیدروژل‌ها ساخته شده است. هر ربات که با الهام از ماهی ساخته شده، ۲ سانتی متر طول داشته و از لایه تحتانی حاوی مواد رسانا، لایه میانی سخت حاوی مواد آب‌گریز (هیدروفوبیک)، لایه فوقانی حاوی ذرات منظم و بسیار ریز آهنربایی و دم پلاتینیومی تشکیل شده است.

زمانی که ربات درون محلول هیدروژن پراکسید قرار می‌گیرد، پلاتینیوم به این ماده شیمیایی واکنش نشان داده و با تولید حباب‌های اکسیژن، ربات را به سمت جلو هل می‌دهد. اگر ربات از وسط به دو نیم تقسیم شود، دم همچنان به شنا کردن ادامه داده و به قسمت بریده شده بازمی‌گردد. سپس نیروی آهنربا دو نیمه را به طرف یکدیگر کشیده و آن‌ها به هم وصل می‌کند.

ربات‌ها با قرارگیری در یک بشقاب آزمایشگاهی توانستند خود را پس از بریده شدن به سه قسمت ترمیم کنند. در این آزمایش ابتدا دم به قسمت بریده شده دیگر وصل شد و بعد این دو قسمت به نیمه دیگر متصل شدند.

محققان ساز و کار این ربات ترمیم شونده را در مقاله‌ای که اخیراً در ژورنال Nano Letters منتشر شده شرح داده‌اند.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز