تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی و اخبار خودرو : چالش‌های بزرگ برقی سازی خودروهای از دید مدیرعامل تویوتا

چالش‌های بزرگ برقی سازی خودروهای از دید مدیرعامل تویوتا

toyota ev 2

نشریه رویترز از قول یکی از مدیران تویوتا گزارش کرده که عزم جدی خودروسازان برای حذف موتورهای بنزینی و دیزلی و حرکت پرشتاب آنها به سمت الکتریکی شدن، با چالش‌های زیادی همراه بوده و موانع متعددی در این مسیر وجود خواهد داشت.

در حال حاضر کمپانی‌های مطرحی چون ولوو، فورد و جنرال موتورز با تعیین چارچوب زمانی قصد دارند به برندی تمام الکتریکی تبدیل شوند. برای دستیابی راحت‌تر به این هدف، آنها خواهان حمایت‌های بیشتر از سوی دولت ایالات متحده و تصویب قوانینی در راستای تسهیل تولید و خرید خودروهای برقی هستند.

اما تویوتا که بسیار با تاخیر وارد بازار خودروهای تمام الکتریکی شده، نسبت به تصمیم برخی خودروسازان برای کنار گذاشتن کامل پیشرانه‌های درون‌سوز اخطار داده است. این شرکت پرطرفدار ژاپنی سال قبل از دولت‌‌ها درخواست کرد که در سیاست‌های خود برای ممنوع کردن فروش مدل‌های بنزینی و دیزلی تجدید نظر کنند.

آکیو تویودا مدیرعامل تویوتا در کنفرانس خبری اخیر انجمن خودروسازان ژاپن، در اظهارنظری جالب گفته اگر تمامی اتومبیل‌های موجود در این کشور از نوع الکتریکی بودند، شهرهای مختلف در تابستان دچار قطعی برق می‌شدند. وی در این کنفرانس افزوده فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از خودروهای الکتریکی نیازمند بودجه‌ای بین 135 الی 358 میلیارد دلار است.

شاخه آمریکای شمالی تویوتا ادعاهای مشابهی مطرح کرده و می‌خواهد یافته‌های خود را تسلیم سناتورهای آمریکایی کند. رابرت ویمر (Robert Wimmer) مدیر بخش انرژی و تحقیقات محیط زیست این شاخه به رویترز گفته:

«اگر ما خواهان پیشرفتی چشمگیر در زمینه برقی‌سازی هستیم، این مساله نیازمند غلبه بر چالش‌های پرشماری است که برخی از آنها عبارتند از زیرساخت شارژ، در دسترس بودن باتری، پذیرش مشتری و قیمت.»

ویمر اضافه کرده هر چند رقبا آرزوهای جاه‌طلبانه‌ای دارند، ولی واقعیت این است که کمتر از 2 درصد مدل‌های به فروش رسیده در آمریکا در سال قبل، از نوع برقی بوده‌اند و 20 سال طول کشیده تا تویوتا بتواند تعداد اتومبیل‌های هیبریدی خود در این کشور را به رقم 4 میلیون دستگاه برساند.

تویوتا امسال دو مدل الکتریکی را در ایالات متحده رونمایی خواهد کرد، گفته می‌شود یک مدل تمام الکتریکی دیگر تحت برند لکسس معرفی خواهد شد. با این حال، این کمپانی تاکید کرده بجای تولید محصولات صرفا با پیشرانه‌های برقی، آنها را با چند نوع قوای محرکه راهی بازار نموده و انتخاب را به خود مشتریان واگذار می‌کند.

خودروساز ژاپنی معتقد است خودروهای الکتریکی و هیبریدی شارژی هر دو به اندازه‌ای مشابه برای طبیعت سودمند هستند، ولی مدل‌های برقی در بلندمدت هزینه نگهداری بسیار بیشتری را در مقایسه با مدل‌های هیبریدی شارژی به مالکین تحمیل می‌کنند.

ناگفته نماند تویوتا تنها خودروسازی نیست که عدم تمایل خود به برقی‌سازی کل مدل‌های تولیدی را آشکار می‌سازد. چند روز پیش از قول آقای الیور زیپس مدیرعامل ب‌ام‌و نیز نقل شده که تقاضا برای خودروهای احتراق داخلی برای مدتی نسبتا طولانی بالا خواهد بود و باواریایی‌ها کماکان به تولید چنین مدل‌هایی ادامه خواهند داد.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز