تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی و اخبار خودرو : گوگل گوشی‌های اندرویدی را به گواهینامه رانندگی و گذرنامه تبدیل می‌کند

گوگل گوشی‌های اندرویدی را به گواهینامه رانندگی و گذرنامه تبدیل می‌کند

Android Ready SE w600

گوشی‌های هوشمند جایگزین بسیاری از گجت‌های دیگر از جمله دوربین دیجیتال و پلیر موسیقی شده‌اند اما هنوز هم نتوانسته‌اند جایگزین مناسبی برای مدارک داخل کیف پول از جمله گواهینامه رانندگی یا گذرنامه باشند. اما گوگل قصد دارد با تشکیل اتحادی به نام «Android Ready SE» این موضوع را محقق کند.

از سال ۲۰۱۸ گوگل گوشی‌های پیکسل خود را با چیپی به نام «تیتان M» همراه کرد. این چیپ که به نام «SE» یا به عبارتی یک عنصر امن شناخته می‌شد، از پردازنده گوشی مجزا بود و امکان ذخیره کلیدهای دیجیتالی به صورت امن را فراهم می‌کرد. اکنون گوگل قصد دارد امکاناتی مشابه را در اختیار شرکای خود قرار دهد تا گوشی‌های اندرویدی بتوانند اطلاعات هویتی نظیر گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا کلیدهای دیجیتالی خودرو را ذخیره کنند. به این منظور اتحادیه Android Ready SE تشکیل شده که در واقع ائتلافی از فروشندگان SE و نیز تولیدکنندگان دستگاه‌ها است. هدف از تشکیل این اتحادیه، ‌سرعت بخشیدن به پیاده‌سازی این ویژگی در دستگاه‌های اندرویدی است.

اندروید ۱۱ با API گواهینامه هویت همراه شده است که امکان ذخیره ایمن اطلاعات مربوط به گواهینامه رانندگی و دیگر مدارک در گوشی موبایل را فراهم می‌کند. به این ترتیب همین حالا API‌ اندورید و نیز کتابخانه‌های مورد نیاز برای توسعه این قابلیت در اندروید ۱۱ موجود است اما گوگل قصد دارد استانداردهایی برای نحوه ذخیره مدارک و دسترسی به سخت‌افزار ایمن در برابر دستکاری را تدوین کند. اتحادیه مورد بحث اکنون اولین اپلت ویژه StrongBox را ارائه کرده است. StrongBox ابزاری برای ذخیره کلیدهای رمزنگاری شده است.

بنا بر توضیحات گوگل در آینده نزدیک این اتحادیه بر قابلیت‌هایی نظیر ذخیره گواهینامه رانندگی و نیز کلید دیجیتالی خودرو تمرکز خواهد کرد. گوگل اشاره‌ای به پاسپورت دیجیتالی مربوط به واکسن کرونا نکرده اما یکی از قابلیت‌های مهم این ویژگی می‌تواند همین موضوع باشد.

گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها نقطه آغاز این پروژه هستند اما همان طور که گوگل تشریح کرده StrongBox برای سیستم عامل ساعت‌های هوشمند گوگل یعنی WearOS، اندروید اوتو و نیز اندروید تی‌وی هم وجود دارد. به گفته گوگل تاکنون برخی از شرکت‌های تولید کننده گجت‌های اندرویدی دستگاه‌های خود را به قابلیت جدید Android Ready SE مجهز کرده‌اند.

برچسب ها :

امیرحسین درانی

من امیرحسین درانی. دارم همه تلاشم رو میکنم که علمی شید و علمی هم بمونید.?

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز