تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : حذف بسته‌های شبانه همراه اول و ایرانسل (به‌روز‌رسانی: برخی بسته‌ها برگشتند)

حذف بسته‌های شبانه همراه اول و ایرانسل (به‌روز‌رسانی: برخی بسته‌ها برگشتند)

Hamrah avval Irancell

بسته‌های شبانه نامحدود ایرانسل و همراه اول از تمامی درگاه‌های خرید بسته‌های اینترنتی این دو اپراتور حذف شده‌اند و در برخی موارد بسته‌های جایگزینی به مشترکین معرفی شده که کارایی بسته‌های گذشته را ندارد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پیش از سال نو وزیر ارتباطات طی گفتگویی اعلام کرده بود که موافق بازگشت بسته‌های نامحدود شبانه است و در این خصوص نامه‌هایی نیز به اپراتورها ارسال شده است و خبر از ارائه تمامی بسته‌های حذف شده طی سالیان گذشته داده بود اما امروزه نه تنها بسته‌های گذشته برنگشتند بلکه بسته‌های فعلی نیز دیگر عرضه نمی‌شوند.

 

چندی پیش وزیر ارتباطات در گروه تلگرامی که مخصوص ارتباط با کاربران تاسیس کرده در اعتراض به حذف بسته‌های شبانه گفته بود که تذکر مراجع فرهنگی کشور باعث حذف بسته‌های شبانه اینترنت شده است. «محمد جواد آذری جهرمی» در همان زمان اعلام کرده بود از عرضه این بسته‌ها دفاع می‌کند و آن را برای رقابت بازار مفید می‌داند.

وزیر ارتباطات در اواسط اسفند ماه طی گفتگوی مردمی خود از طریق تلگرام با مردم درباره حذف بسته‌های شبانه اینترنتی تاکید کرده بود که این کار با دستور رگولاتوری انجام نشده است. او در اینباره چنین گفته بود:

«واقعیت این است که اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی در کشور در رابطه با بسته‌های شبانه مطرح شد و ما ابلاغیه‌ای دریافت کردیم که می‌گفت کاربران به سمت بسته‌های اینترنت رایگان شبانه سوق پیدا نکنند. چرا که تاثیر منفی روی دانش‌آموزان و دانشجویان داشت و آن‌ها را شب بیدار نگه می‌داشت و صبح نمی‌توانستند سر کلاس حاضر شوند.»

اما ۲۴ اسفند ماه او در گفتگوی کوتاهی که با ایرنا داشت اعلام کرده بود که یک سال و نیم پیش منع ارائه بسته‌های اینترنت شبانه به اپراتورهای تلفن همراه ابلاغ شده و با پیگیری‌های جدید ارائه این بسته‌ها دوباره از سر گرفته خواهد شد.

گفتنیست ارائه بسته‌های شبانه در همه شرکت‌های ارائه دهنده اینترنتی مسدود نشده بود و برخی از آنها اقدام به ارائه تعدادی بسته‌های شبانه می‌کردند اما انتظار می‌رفت با توجه به صحبت‌های وزیر ارتباطات، ارائه این بسته‌ها به صورت انبوه‌تر و بیشتر در تمامی شرکت‌های ارائه دهنده اینترنتی به زودی به وقوع بپیوندد اما مشاهدات عینی تک نیوز و گزارش کاربران در شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد که بسته‌های شبانه دو اپراتور همراه اول و ایرانسل حذف شده‌اند.

بسته‌های شبانه دانلود اینترنت ایرانسل از سال جدید تبدیل به بسته‌های روزانه شده‌اند که از ساعت ۲ تا ۷ صبح کاربردی هستند و نکته مهم اینجاست که این بسته‌ها فقط از سایت‌های داخلی پشتیبانی می‌کنند و در واقع کاربران نمی‌توانند با آنها به دانلود از سایت‌های غیرداخلی و یا گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی جهانی مانند یوتوب و اینستاگرام بپردازند. همراه اول نیز بسته‌های شبانه ۳۰ روزه خود را حذف کرده و در حال حاضر بسته‌های نامحدودی برای ارائه ندارد.

شایان ذکر است همراه اول در خرداد ۹۶ نیز با دستور رگولاتوری تغییراتی در بسته‌های شبانه خود پدید آورده بود و حال به نظر می‌رسد با حذف بسته‌های فعلی، سیاست جدیدی را پیش گرفته است. پیگیری‌های تک نیوز از مرکز پشتیبانی این دو اپراتور این نتیجه را داشته که هر دو اپراتور ابراز امیدواری کرده‌اند تا به زودی بسته‌های مناسبی جایگزین موارد قبلی شود.

مشاهدات عینی کاربران و تک نیوز حکایت از این دارد که همراه اول یکی از بسته‌های اینترنتی نامحدود شبانه خود یعنی از ساعت ۱ بامداد تا ۱۱ صبح ماهانه را برگردانده و کاربران می‌توانند از طریق کد دستوری ستاره هزار مربع این بسته را خریداری کنند. این بسته اینترنتی از طریق اپلیکیشن یا دیگر درگاه‌ها فعلا قابل خریداری نیست و تنها از طریق کد دستوری با مبلغ ۱۹۹۰۰ تومان قابل دریافت است. ایرانسل نیز بسته‌های نامحدود ساعتی خود که فقط مختص به وبسایت‌های داخلی بوده را حذف کرده و پیش بینی می‌شود که بسته‌های گذشته و یا مواردی مشابه آنها دوباره عرضه شود.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز