تک نیوز > اخبار خودرو : سهم خودروهای الکتریکی از بازار اروپا در سال 2021 دو برابر شده است

سهم خودروهای الکتریکی از بازار اروپا در سال 2021 دو برابر شده است

2021 Volvo XC40 Recharge Plug In Hybrid

با آنکه به نظر می‌رسد بازار خودروی اروپا در سال ۲۰۲۱ شرایط چندان مطلوبی نداشته باشد، ولی آمار اولیه حکایت از آن دارد مدل‌های برقی و هیبریدی شارژی (PHEV) از فروش مناسبی برخوردار بوده و سهم آنها از بازار رو به افزایش است.

 

بر اساس گزارش موسسه JATO Dynamics، در حالیکه از ابتدای امسال حجم بازار خودروی اروپا به اندازه ۲۰ درصد افت کرده، سهم مدل‌های الکتریکی شده در ماه فوریه ۶۴ درصد رشد داشته است. آمار این موسسه نشان می‌دهد از اول ژانویه تاکنون نزدیک به ۸۵۰ هزار خودرو در اروپا به فروش رسیده که ۱۱۵ هزار دستگاه از آنها به پیشرانه‌ تمام الکتریکی و هیبریدی شارژی مجهز هستند.

با یک محاسبه ساده می‌توان نتیجه گرفت ۱۳.۶ درصد از کل خودروهای فروخته شده در اروپا از نوع برقی و هیبریدی شارژی بوده‌اند، این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با ۶.۵ درصد بود.

موسسه JATO Dynamics در اقدامی جالب به بررسی تعداد مدل‌های سبز فروخته شده توسط خودروسازان مختلف پرداخته و نتیجه را در قالب یک جدول منتشر کرده است. این جدول گویای آنست که چه درصدی از کل مدل‌های به فروش رسیده، به پیشرانه برقی یا هیبریدی شارژی مجهز هستند.

جدول مذکور نشان می‌دهد پس از تسلا که تمامی تولیدات آن برقی هستند، جیلی با ۴۵ درصد در رتبه دوم قرار دارد؛ پس از این برند چینی، گروه جگوار لندرور با ۳۱ درصد و دایملر با ۲۷ درصد در رتبه‌های سوم و چهارم ایستاده‌اند. رتبه‌های چهارم و پنجم هم به ترتیب با ۲۴ و ۱۶ درصد به دو گروه خودروسازی ب‌ام‌و و هیوندای رسیده است.

اما از بین مدل‌های برقی، این تسلا مدل ۳ است که بیشترین فروش را در اروپا دارد. از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵۴۰۰ دستگاه مدل ۳ توسط مشتریان اروپایی خریداری شده که از رشد ۵۵ درصدی حکایت دارد. پس از این سدان آمریکایی، فولکس واگن ID.3 با فروش تقریبا ۳۵۰۰ دستگاه در جایگاه دوم ایستاده است.

در دسته خودروهای هیبریدی شارژی، ولوو XC40 با فروش ۳۵۰۰ دستگاه صدرنشین است. بد نیست بدانید این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲۳ درصد رشد کرده است. پس از این کراس‌اوور سوئدی، پژو ۳۰۰۸ با ثبت رکورد فروش ۲۵۶۴ دستگاه و رنو کپچر با ثبت رکورد فروش ۲۵۲۲ دستگاه در رده‌های بعدی قرار دارند.

با وجود رشد قابل توجه فروش مدل‌های تمام الکتریکی و هیبریدی شارژی، هنوز فاصله آنها با مدل‌های درون‌سوز بسیار زیاد است. محبوب‌ترین خودروی اروپا در ماه فوریه هاچبک جذاب پژو ۲۰۸ است که بیش از ۱۸ هزار دستگاه از آن در قاره سبز به فروش رسیده؛ این رقم به تنهایی از آمار فروش ۵ خودروی برقی بیشتر است!

پس از ۲۰۸، کراس‌اوور پژو ۲۰۰۸ و هاچ بک فولکس واگن گلف به ترتیب با فروش تقریبا ۱۷ و ۱۶ هزار دستگاه در رتبه‌های دوم و سوم حضور دارند. نکته تامل‌برانگیز اینکه طبق آمار JATO Dynamics فروش ۲۰۸ و گلف ۱۲ و ۳۴ درصد در مقایسه با فوریه ۲۰۲۰ کاهش یافته، در حالیکه فروش ۲۰۰۸ در این ماه ۵۱ درصد رشد کرده است.

بد نیست اشاره کنیم همچون سال‌های گذشته، امسال نیز استقبال از مدل‌های الکتریکی شده در نروژ بسیار بیشتر از سایر کشورهای اروپایی بوده و ۷۹ درصد از بازار خودروی این کشور در اختیار اتومبیل‌های برقی و هیبریدی شارژی است.

PK1
اینفوگرافیک بسیار جالب از پرفروش‌ترین خودروها در هر کلاس؛ ۴۳.۶ درصد از خودروهای فروخته شده در ماه فوریه، به دسته شاسی‌بلندها تعلق دارد

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز