تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : رفع فیلتر بعضی سایت‌ها برای بخشی از اقشار جامعه آغاز می‌شود

رفع فیلتر بعضی سایت‌ها برای بخشی از اقشار جامعه آغاز می‌شود

Youtube 1

از صبح امروز خبری مربوط به رفع فیلتر یوتوب برای برخی از اقشار جامعه در آینده نزدیک در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. «سجاد بنابی» عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در گفتگویی کوتاه با دیجیاتو این خبر را تایید کرد.

 

به گزارش دیجیاتو این موضوع نشان می‌دهد که احتمالاً پروژه اینترنت طبقه‌بندی شده که از مدت‌ها پیش و با اعلام عرضه VPNهای قانونی توسط دادستانی کشور مطرح شده بود به مرحله عملیاتی خود بسیار نزدیک شده است.

«سجاد بنابی» در گفتگو با دیجیاتو ضمن تایید خبر رفع فیلتر یوتوب در آینده برای عده‌ای مانند اساتید دانشگاه، دانشجویان، پزشکان و خبرنگاران، اعلام کرد که انتشار جزئیات بیشتر درباره این خبر بر عهده دادستانی کل کشور و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه (کارگروه فیلترینگ) است. او تاکید کرد که ارتباط این موضوع با مواردی چون VPN‌قانونی و طبقه‌بندی شدن اینترنت برای اقشاری از جامعه تنها پس از انتشار جزییات دقیق‌تر مشخص خواهد شد.

 
 

در واقع آنطور که بنابی می‌گوید دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و بخصوص دادستانی کل کشور باید درباره جزئیات این اقدام اظهار نظر کنند و اطلاع‌رسانی در این حوزه برعهده دادستانی کل کشور است.

پیگیری‌های بیشتر دیجیاتو از مدیران وزارت ارتباطات حکایت از آن دارد که دامنه اقشاری که می‌توانند به اینترنت آزادتر دسترسی داشته باشند، به زودی بیشتر خواهد شد. همچنین گستره سایت‌هایی که در شرف رفع فیلتر شدن هستند بسیار بیشتر از یوتوب بوده و دیگر موارد را نیز در بر می‌گیرد.

خبر این تغییرات «آرش کریم بیگی» مدیرعامل شاتل موبایل در توییتی منتشر کرده بود و حال با تایید یک مقام دولتی به نظر می‌رسد که این خبر رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است.

پیش‌تر رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز اعلام کرده بود «شبکه ملی اطلاعات به دنبال قطع دسترسی به «اینترنت بین‌الملل» نیست بلکه قرار است سلسله مراتب دسترسی به اینترنت را ایجاد کند.»

بارها بحث سطح دسترسی کاربران داخل کشور به شبکه اینترنت از سوی نهادهای مختلف مثل دادستانی، مرکز ملی فضای مجازی، پدافند غیرعامل و وزارت ارتباطات مطرح شده است. از جمع‌بندی تمام اظهارنظرها، اینطور به نظر می‌رسد که بحث سطح بندی دسترسی به اینترنت، بیش از هر چیز وابسته به پروژه‌ای تحت عنوان «VPN قانونی» است. این پروژه، بر اساس خبرهای رسمی و غیر رسمی، بر مبنای ایجاد دسترسی متفاوتی برای چهار دسته خبرنگاران، پزشکان، دانشجویان و حوزه‌های علمیه قرار دارد.

بر اساس آخرین خبری که درباره این پروژه در رسانه‌ها منتشر شده آیین‌نامه VPN قانونی توسط دادستانی کل کشور و مرکز ملی فضای مجازی در حال تهیه است. آخرین اظهار نظر درباره موضوع VPN قانونی اما به ۱۷ اسفند ۹۹ برمی‌گردد؛ زمانی که فیروزآبادی رییس مرکز ملی فضای مجازی اعلام می‌کند که طرح مدیریت VPN با هدف طبقه بندی دسترسی کاربران به اینترنت، به زودی اجرا می‌شود.  گفتنیست که هنوز مشخص نیست به جز یوتوب، چه سایت‌هایی مشمول این موضوع خواهند شد و باید منتظر ماند تا دادستانی کل کشور جزییات بیشتری را در همین رابطه اعلام کند.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاه کاربران (4 دیدگاه)

  1. سلام
    این‌ترنت ارزش فیل‌ترزدن نداشت
    اون‌ترنت بود که آنهم با ازدواج آسان حلّه
    چون بقول معروف: با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه
    ‌و السلام

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز