تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : هکرها شماره موبایل زاکربرگ و اطلاعات ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک را به رایگان منتشر کردند

هکرها شماره موبایل زاکربرگ و اطلاعات ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک را به رایگان منتشر کردند

d50afa90 f8ac 11e8 9eff b3c598cb4350

اخیرا هکرها اطلاعات مربوط به ۵۰۰ میلیون کاربر فیسبوک را به طور رایگان در فضای آنلاین منتشر کردند. اما یکی از نکات جالب این اتفاق، فاش شدن شماره تلفن خود مارک زاکربرگ، مدیر عامل این شبکه اجتماعی است.

 

این اطلاعات که به طور دقیق‌تر شامل ۵۳۳ میلیون کاربر از ۱۰۶ کشور می‌شود و البته ظاهرا مربوط به چند سال قبل است. چنین اتفاقی نشان می‌دهد که فیسبوک و احتمالا دیگر شبکه‌های اجتماعی چه حجمی از داده‌های کاربران را در اختیار دارند و علاوه بر این چنین اطلاعاتی تا چه اندازه ناامن ذخیره می‌شوند.

اطلاعات فاش شده شامل آی‌دی کامل فیسبوک، شماره تلفن،‌ نام کامل، موقعیت مکانی، اطلاعات بیوگرافی افراد از جمله تاریخ تولد و در برخی موارد شامل ایمیل است. به گفته محققان این اطلاعات می‌تواند توسط هکرها برای جعل هویت و کلاهبرداری مورد سو استفاده قرار بگیرد. اطلاعات فاش شده در ابتدا در ماه ژانویه سال جاری میلادی و پس از افشای یک آسیب‌پذیری مربوط به شماره تلفن‌های مرتبط با حساب‌های کاربری سرقت شده‌اند. به گفته یک محقق امنیتی به نام «دیو واکر»، خود مارک زاکربرگ هم قربانی فاش شدن اطلاعات بوده است. واکر همچنین در توییتر شماره مارک زاکربرگ و اطلاعات او را منتشر کرده و البته برخی از این اطلاعات را برای عدم سو استفاده مخدوش نموده است.

بیزینس اینسایدر همچنین آدرس‌های ایمیل را برای ریست کردن پسورد آزمایش کرده و متوجه شده که این قابلیت می‌تواند شماره تلفن کاربران را هم فاش کند. به گفته فیسبوک این اطلاعات بسیار قدیمی هستند و منشا آنها مربوط به مشکلی [امنیتی] است که قبلا در سال ۲۰۱۹ رفع شده است.

فیسبوک سال‌ها است با مشکلات امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند. پیش از این مشکلات مرتبط با رسوایی کمبریج آنالیتیکا و دسترسی آن به اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر، بدون اجازه آنها خبرساز شده بود. در سال ۲۰۱۹ هم محققان امنیتی اوکراینی از کشف دیتابیسی در اینترنت شامل نام، شماره تلفن و آی‌دی بیش از ۲۶۷ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی خبر دادند که البته بیشتر آنها ساکن ایالات متحده بودند. هنوز مشخص نیست که اطلاعات جدید با اطلاعات پیشتر فاش شده ارتباطی دارند یا خیر.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز