تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : سازمان فناوری بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارها اعطا کرده است

سازمان فناوری بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارها اعطا کرده است

124041175 Dpc33ny

گزارش عملکرد وضعیت وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حکایت از این دارد که تاکنون بیش از ۱۲۲ میلیارد تومان تسهیلات در ۲۶۲ مورد به استارتاپ‌ها اعطا شده است. این گزارش همچنین حکایت از این دارد که از این مقدار تسهیلات، نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان وام بوم‌واره به کسب‌وکارها اعطا شده و بیش از ۱۷ میلیارد تومان وام کرونا نیز به دست کسب و کارها رسیده است.در ادامه در تک نیوز میخوانید.

 

صبح امروز در مراسم افتتاحیه سامانه توان آفرین که سامانه جامع تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات به شمار می‌رود، گزارشی از عملکرد این وزارتخانه منتشر شد که نشان دهنده میزان تسهیلات و وام‌هایی است که تاکنون توسط سازمان فناوری اطلاعات اعطا شده است. آنطور که در این گزارش آمده در تعداد ۲۶۲ مورد، ۱۱۲.۸۸ میلیارد تومان تسهیلات به کسب‌وکارهای حوزه بازی‌های موبایلی، اپلیکیشن‌ها، شتابدهنده‌ها و… اعطا شده است.

از این مقدار تسهیلات ۱۷ میلیارد و ۳۸۰ میلیون متعلق به وام کرونا است که در فروردین تا مهر ۱۳۹۹ اعطا شد. وام کرونا به کسب‌وکارهایی که در دوران کرونا با رکود مواجه شدند اعطا شده، کسب‌وکارهایی مانند خدمات تور بلیط و گردشگری، پلتفرم ارائه خدمات در محل و پلتفرم‌ ارائه خدمات تحویل غذا در محل.

به طور میانگین ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون وام در ماه از دی ماه ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ اعطا شده است. بیشترین مبلغ تسهیلات پرداختی شده از سوی این سازمان نیز به فروردین ۱۴۰۰ اختصاص دارد که طی ۲۰ مورد حدود ۳۰۸۸۷.۵ تومان وام پرداخت شده است.

Untitled 11
آنطور که ناظمی می‌گوید دلیل افزایش ناگهانی وام‌ها در ماه‌های پایانی دستورالعملی است که به آنها داده شده تا به پلتفرم‌های برتر تسهیلات بدهند.

آنطور که گزارش سازمان فناوری اطلاعات نشان می‌دهد بیشترین سهم این تسهیلات پرداختی متعلق به وام بوم‌واره است و پس از آن به وام کرونا اختصاص دارد. پلتفرم‌ها نیز سهم بالایی از دریافت کنندگان تسهیلات را اختصاص میدهند و کمترین دریافت کنندگان وام به بازی‌های موبایلی بوده است. ناگفته نماند حدود ۱۰ درصد از این تسهیلات به منابع اهرمی صندوق کارآفرینی امید اختصاص یافته و در کنار آن ۵ درصد نیز به توسعه اقتصاد دیجیتال پرداخته است. همچنین بیش از ۱۲ درصد دریافت کنندگان تسهیلات از بین کسب‌وکارهای غیر نوپا بوده‌اند.

سامانه توان آفرین که امروز از آن رونمایی شد ویژگی‌های جدیدی در خود گنجانده و تمامی شعبات سازمان فناوری اطلاعات استان‌ها می‌توانند درخواست‌های داخل استان خود را ببینند و به آن رسیدگی کنند و از همه مهم‌تر، تک تک مراحل سپری شدن آن را به صورت آنلاین مشاهده کنند. در واقع امکان ردگیری فرایند برای اولین بار است که به طور شفاف در این سامانه گنجانده شده است.

2 18
همکاری‌های با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در زمینه تولید مودم و تولید محتوا و سایر موارد توسط این وزارتخانه صورت گرفته است.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز