تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : سونی هم برای انحصارطلبی در فروش بازی‌های دیجیتالی پلی استیشن به دادگاه می‌رود

سونی هم برای انحصارطلبی در فروش بازی‌های دیجیتالی پلی استیشن به دادگاه می‌رود

ps store playstation store 1.original

یکی از کاربران پلی استیشن چهارشنبه هفته گذشته به نماینده گروهی از کاربران از سونی به خاطر انحصارگرایی در حوزه فروش بازی‌های دیجیتالی این پلتفرم شکایت کرد. وکلای او مدعی‌اند که تصمیم سونی در سال ۲۰۱۹ برای جلوگیری از خرید کدهای دانلود شخص ثالث توسط کاربران ناقض قوانین ضدرقابتی بوده است.

 

وکلای شاکی در دادخواست این پرونده نوشته‌اند: «انحصارطلبی سونی به این شرکت اجازه می‌دهد بدون وجود رقابت روی بازی‌های دیجیتالی قیمت‌گذاری کند. این قیمت‌ها بسیار بالاتر از نمونه‌های فیزیکی آن‌ها در خرده‌فروشی‌های فیزیکی رقیب و فوق‌العاده بیشتر از قیمت همان بازی‌ها در بازارهای دیجیتالی رقیب است.»

وکلا مدعی‌اند که فروش بازی‌های دیجیتالی به‌طور متوسط ۷۵ درصد بیشتر از بازی‌های فیزیکی پلی استیشن است، ولی این رقم می‌تواند تا حداکثر ۱۷۵ درصد هم بالا برود. سونی در سال مالی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۱ حدود ۱۷ میلیارد دلار از فروش بازی‌های دیجیتال و سایر محتواهای شبکه پلی استیشن درآمد داشت. این پرونده می‌گوید شاید ۷ میلیارد دلار از این رقم از طریق انحصار بازی‌های دیجیتالی پلی استیشن و گران‌فروشی به دست آمده باشد.

سونی قبلا به کاربران اجازه می‌داد کد دانلود بازی‌ها را از فروشگاه‌های شخص ثالث مثل گیم‌استاپ و آمازون خریداری کنند. اما از سال ۲۰۱۹، خرید کد فقط از طریق فروشگاه پلی استیشن ممکن است. این پرونده هم مبنای شکایت خود را بر همین مسئله قرار داده و مدعی است تصمیم سونی بازار بازی‌های دیجیتالی پلی استیشن را انحصاری کرده است.

این شکایت در شرایطی در دادگاه فدرال کالیفرنیای شمالی به ثبت رسیده که دادگاه اپل و اپیک گیمز نیز بر سر موضوع تقریبا مشابهی در جریان است. اپل در نطق آغازین خود در آن دادگاه مدعی شد که قوانین از انتخاب این شرکت برای داشتن یک سیستم بسته حمایت می‌کنند همان طور که حامی سونی و نینتندو هستند.

کاربران و توسعه‌دهندگان فروشگاه‌های نرم‌افزاری و بازی‌ها مدت‌ها بود که این قوانین را پذیرفته بودند. اما با دادگاه بزرگ اپیک گیمز علیه اپل به نظر می‌رسد که زمان تغییر فرا رسیده است.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز