تک نیوز > اخبار خودرو : همتی: خودروی داخلی چرا باید هم قیمت فورد آمریکایی باشد؟

همتی: خودروی داخلی چرا باید هم قیمت فورد آمریکایی باشد؟

1

عبدالناصر همتی که در چند ماه اول حضور خود به عنوان رییس بانک مرکزی در چند اظهار نظر جنجالی به خودروسازان تاخته بود در تازه ترین اظهارات خود در مورد صنعت خودروسازی کشور و برنامه‌های خود برای تغییرات ساختاری در این صنعت مهم٬ صحبت کرده‌است. به گفته همتی در شرایط فعلی خودروهای داخلی بسیار بی کیفیت هستند و با قیمت معادل فوردهای آمریکایی به مشتریان فروخته می‌شوند که این شرایط باید تغییر کند.تا آخر این خبر همراه تک نیوز باشید.

 

البته مشخص نیست منظور همتی از قیمت معادل فوردهای آمریکایی دقیقا کدام محصول بوده است اما چنانچه قیمت یک مدل اقتصادی فورد را در حدود ۲۰ هزار دلار در نظر بگیریم٬‌ باید گفت که چنین رقمی براساس نرخ ارز آزاد ۲۴ هزار تومانی معادل ۴۸۰ میلیون تومان می‌شود و در شرایط فعلی هیچ یک از محصولات داخلی دو خودروساز نه درکارخانه و نه در بازار با چنین قیمتی عرضه نمی‌شوند.

اما فارغ از مباحث عددی اما باید گفت که همتی در سخنان خود به آزادسازی واردات خودرو در راستای جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار خودرو اشاره کرده است و معتقد است که در شرایط فعلی قیمت‌گذاری دستوری نیز دردی از خودروسازان دوا نمی‌کند و تنها به نفع دلالان تمام می‌شود پس باید قیمت‌گذاری خودروسازان در بازار آزاد انجام شود.

هر دو این نقطه نظرات طی یکسال اخیر مد نظر خودروسازان داخلی بوده‌است و حتی انجمن خودروسازان اخیرا به صراحت و به شکل مکتوب (برای نخستین بار)٬‌ اعلام کرده که در قبال آزاد شدن قیمت‌گذاری خودرو از آزادسازی واردات خودرو به کشور نیز استقبال می‌کند.

اما اظهارات همتی در خصوص صنعت خودروسازی زاویه دیگری نیز دارد٬‌ او معتقد است که تعرفه های اخیر در خصوص واردات خودرو منطقی نبوده‌است چرا که باعث شده تا خودروهای روز جهان با قیمتی بسیار گزاف در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار بگیرد و زمینه برای تاخت و تاز خودروهای قدیمی در خطوط تولیدی خودروسازان فراهم شود٬ بنابراین کاهش تعرفه واردات خودرو نیز در دستور کار همتی قرار دارد.

اما آنچه واضح است اینکه خودروسازان داخلی و به طور کلی شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی که ذینفعان اصلی صنعت خودرو کشور محسوب می‌شوند به هیچ عنوان از کاهش تعرفه واردات خودرو کشور استقبال نخواهند کرد و تحقق این وعده تا حد زیادی با چالش مواجه خواهد شد.

گفتنی است که آیت الله رییسی در زمینه خودروسازی به تازگی اظهاراتی داشته است که مبتنی بر انتقال دانش نظامی بر صنعت خودروسازی و توجه به کیفیت٬ کمیت و قیمت خودروهای داخلی است تا از این طریق دغدغه مردم حل و فصل شود.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاه کاربران (19 دیدگاه)

  1. یکی بهش بگه داداش با این حرفات و حملات نمیتونی رای بیاری…
    اینا همش ثمره جنابعالی و هم حزبیانت است…

  2. مافیای صنایع مرتبط خودروسازی ایران لازم ببینند خدا رو هم تغییر میدن، کسی نمی‌تونه خلاف نظرشون عمل کنه.

    1. برای رساندن حرفت نیازی نبود به خدای والا هم جسارت کنی!
      گرچه آستان بلند خدای سبحان رفیع‌تر از آنست که بنده بتواند اهانتش نماید

  3. به لطف جناب عالی و هم قطارانت همه چیز رو مردم دارن با قیمت دلار میخرن چه جنس چینی آشغال چه جنس ایرانی آشغال با قیمت سرسام آور یه یخچال بدرد نخور ایرانی ۱۲ تومن پولشه به لطف شما از کی میپرسی؟ اها یادم نبود انتخابات نزدیکه

  4. فورد آمریکام آرزوست! _ عین روحانی باسه خودش یه چیزی میگه(مثل دلار ۱۵ تومن یا با آمریکا مذاکره و نزدیکی کنیم اوضاعمون خوب میشه) یا اینکه خودش میگفت دلار میاد پایین فقط یُخْدِ وایسین! برو بابا

  5. هرچی میکشیم از دسته این دلارِ،بابا یک سوم ارزشِ ریالو شیفت بدین رو طلا دیگه اگه با آمریکا مذاکره نکنیم،دلار بالا نمیره! تمام سودجویهای دلالاوُ، و هیجان دلار،بادشْ می‌خوابه بَدِش میتونیم به جای فورد نخبه وارد کنیم+

  6. ماموستا با چه رویی خبر رفتید؟!
    هرچند قطعا با نظرات تابلو بودن این حرکت براتون عیان شد
    ولی محض تاکید میگم که ملت دیگه انتقاد راحت گول این سبک تبلیغات رو نمی‌خورند…

    1. منم محض اطلاعتون میگم خیالتون راحت باشه دوست عزیزی که نوشته این مطلب رو طرفدار عبدالکاذب لعنتی نیست و این پست هم صرفا چون اخبار خودرو هست قرار گرفته…

  7. واقعا چرا باید هم قیمت خودروی داخلی باشه! منظورش اینه باید خیلی گرون تر از خودروی داخلی باشه که دیگه هیچ کس نتونه بخره و فقط آشغال داخلی بخرن مردم! ?

  8. “البته مشخص نیست منظور همتی از قیمت معادل فوردهای آمریکایی دقیقا کدام محصول بوده است”
    حالا یه چیزی گفته دیگه.

    تک نیوز تو هم اینقدر ضایع سعی نکن این آقا رو پروموت کنی. همون ۹۶ در مورد روحانی نوشتی، بسه!

    پ.ن آقای زنگنه شما تو تمام مطالب تون از کارکتر (،) استفاده میکنید. تو این مطلب از (٬‌) استفاده کردید. متن رو براتون فرستادن شما هم همینطور کپی پیست کردید؟

    1. کدام همتّی؟ از فضا بیاد! مگر نبود که آرزوش کنی؟
      مگر آنکه گویی: «بیاد همه چیز درست‌تر میشه»!!!
      که یعنی ملّت نفهمیدن وضعشان درست بوده!!!
      از سیاست به کنار؛ این مهرۀ تکراری سوخته است؛ کسی قانع نمیشه با قبول ریسک مجدد، شانس سوّمی به آزمودۀ شکست‌خورده دهد؛ زیرا هر ترفندی بلد بوده، زده

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز