تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : اینتل احتمالا با پرداخت بیش از ۲ میلیارد دلار، رقیب ARM را تصاحب می‌کند

اینتل احتمالا با پرداخت بیش از ۲ میلیارد دلار، رقیب ARM را تصاحب می‌کند

intel SiFive 1

ظاهرا اینتل برنامه‌های زیادی برای آینده دارد و پس از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای تاسیس کارخانه‌های تولید چیپ و همچنین برنامه‌های متنوع برای ارتقای محصولاتش، می‌خواهد رقیب شرکت آرم را هم تصاحب کند تا قدرتمندتر از گذشته در بازار حضور داشته باشد.تا آخر این خبر همراه تک نیوز باشید.

 

طبق گزارش جدید بلومبرگ، کمپانی مدنظر اینتل «SiFive» نام دارد که در سال ۲۰۲۰ ارزشی نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار داشت. چنین ارزشی بسیار کمتر از چیزی است که اینتل می‌خواهد برای تصاحب SiFive پرداخت کند چرا که به گفته بلومبرگ، اینتل به این شرکت پیشنهاد بیش از ۲ میلیارد دلار داده است.

در حال حاضر چنین قراردادی منعقد نشده و حتی اینتل و SiFive حاضر به اظهارنظر درباره این گزارش نشده‌اند. با این حال باید به این موضوع اشاره کنیم که هیچ کدام از آن‌ها هم چنین گزارشی را رد نکرده‌اند، بنابراین به احتمال زیاد در حال مذاکره با یکدیگر هستند تا به توافق برسند.

اگرچه مبلغ ۲ میلیارد دلار کم نیست، اما SiFive توسعه‌دهنده چیپ‌های مبتنی بر معماری متن باز RISC-V است و رقیب آرم محسوب می‌شود، شرکتی که انویدیا با مبلغ ۴۰ میلیارد دلار آن را تصاحب می‌کند، البته اگر چندین دولت چنین اجازه‌ای را به آن‌ها بدهند.

با وجود اینکه شاید دولت‌ها مانع از چنین قراردادی شوند، مدیرعامل انویدیا، «جن سون هوانگ» نگرانی چندانی در این زمینه حداقل در انظار عمومی ندارد. ترکیب انویدیا و آرم منجر به ایجاد یک قدرت فوق‌العاده بالا می‌شود که می‌تواند معادلات بازار را بهم بزند.

قدرت بالای این ترکیب باعث شده که رگولاتورها توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. اگرچه انویدیا گفته مانند گذشته همچنان به شرکت‌های مختلف مجوز استفاده از معماری‎‌های آرم را می‌دهد، اما شاید پس از مدتی از چنین کاری سر باز بزند و تنها از آن‌ها در محصولات خودش استفاده کند.

حالا باید منتظر ماند و دید نتیجه مذاکره اینتل و SiFive چه می‌شود، البته اگر مذاکره‌ای در جریان باشد. بدون هیچ شکی چنین قراردادی روی روند بازار در بلندمدت تاثیر خواهد داشت.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز