تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : ویندوز ۱۱ معرفی شد؛ عضو جدید خانواده بزرگ ویندوز

ویندوز ۱۱ معرفی شد؛ عضو جدید خانواده بزرگ ویندوز

windows 11 launched 740x405 1

ویندوز ۱۱ امروز از ساعت ۱۹:۳۰ توسط مایکروسافت در رویداد زنده و آنلاین در سایت این شرکت معرفی شد.

بالاخره عضو جدید خانواده ویندوز مایکروسافت معرفی شد. پس از حدس و گمان های گوناگون که راجع تغییرات بزرگ ظاهری و رابط کاربری در ویندوز شنیدیم، کمی قبل متوجه شدیم که قرار است ویندوز ۱۱ معرفی شود. امروز سوم تیرماه، همانطور که همه خبر داشتیم این ویندوز در رویدادی آنلاین با حضور پانوس پانای و ساتیا نادلا و چند نفر دیگر معرفی شد. ویندوزی با ظاهر و رابط کاربری جدید. با ما همراه باشید تا ویندوز ۱۱ را بیشتر بشناسیم.

همانطور که چند روز قبل فاش شده بود، متوجه شدیم ویندوز جدید ویندوز ۱۱ نام دارد و تغییرات بسیاری را در زمینه ظاهری و رابط کاربری شاهد بودیم. مایکروسافت روی ساده سازی محیط ویندوز تمرکز زیادی داشته است؛ چیزی که برخلاف دو نسخه قبل است. نوار وظیفه به همراه منوی استارت مشابه با سیستم عامل های مک و کروم به صورت وسط چین هستند. همچنین منوها و صفحه استارت به صورت شناور نمایش داده می شوند و پنجره ها، اکشن سنتر و صفحات، دارای گوشه های گرد هستند؛ این شکل طراحی آخرین بار در ویندوز ۷ بود و پس از آن در ویندوز های ۸ و ۱۰ گوشه ها دیگر گرد نبودند و دارای گوشه های تیز بودند. منوی استارت جدید بسیار ساده شده است و ما دیگر با طراحی کاشی مانند که در ویندوزهای ۸ و ۱۰ حضور داشتند، سر و کار نداریم و آیکون های برنامه ها به شکلی کاملا ساده و زیبا نمایش داده می شوند. دیگر ما شاهد بخشی که در سمت راست منوی استارت قرار داشت و می شد در آن برنامه ها را پین کرد، شاهد نیستیم و منوی استارت، برنامه ها را مثل رابط کاربری کشو مانند اندروید و سیستم عامل های مک و کروم نشان می دهد. این ویژگی های ظاهری را در نسخه کنسل شده ۱۰ ایکس شاهد بودیم که حالا این تغییرات به ویندوز ۱۱ راه پیدا کرده اند. طبق گفته پانوس پانای، این سیستم عامل حس و حال مشابه با ویندوزهای قبلی را همچنان با وجود تغییرات، حفظ می کند؛ همچنین او اذعان داشت که این نسخه دارای بخش های روشن (Dark Mode) و تاریک (Dark Mode)  با طراحی و ظاهر جدید بهره می برد.

قابلیت جدیدی با نام Snap Layouts را شاهد هستیم که به کاربر اجازه می دهد تا برنامه ها و صفحات را با اشکال مختلف و چینش دلخواه به صورت سریع تهبیه کند. همچنین این نسخه می‌تواند نحوه‌ی چینش پنجره‌ها را به خاطر بسپارد که همین ویژگی منجر به صرفه‌جویی در وقت کاربران خواهد شد.

چند روز قبل هم از سوی چند تستر شنیده بودیم که ویندوز ۱۱ به طور چشمگیری عملکرد سیستم را بهبود می بخشد؛ این نسخه نسبت به نسخه قبل عملکر سریع تر و روان تری دارد؛ همچنین آپدیت‌ها نسبت به قبل حدود ۴۰ درصد حجم کمتری دارند  و بدون سروصدا در پشت صحنه‌ی ویندوز نصب می‌شوند. این یعنی ما دیگر در وسط کار کردن، با اعلان های نصب آپدیت‌های جدید و ریستارت کردن سیستم مواجه نخواهید شد.

بخش جدید ویندوز ۱۱ مربوط به بخش ویجت ها است که حاوی فید شخصی‌سازی شده است که با استفاده از از هوش مصنوعی اطلاعات مختلفی را به کاربران ارائه می کند و همین طور توسعه‌دهندگان می‌توانند ویجت‌های مختلفی را برای این بخش ویندوز ۱۱ توسعه دهند. بخش ویجت‌ها از سمت چپ دسکتاپ پدیدار می‌شود و از ویجت‌های داخلی مربوط به ویندوز هم می‌توانیم به اخبار، آب‌وهوا و نقشه اشاره کنیم که این بخش ها، مدتی قبل در آپدیت های اخیر ویندوز ۱۰ به آن اضافه شده است. دیگر حالت تبلت (Tablet Mode) وجود ندارد؛ به جای آن، ویندوز ۱۱ با ژست‌های لمسی بهبودیافته و اهداف لمسی بزرگ‌تر، تعامل لمسی بهتری را برای کاربر فراهم می کند.

بخش بعدی اپلیکیشن جدید ایکس باکس است که به همراه آن، برخی ویژگی های کنسول های نسل نهم ایکس باکس، به سیستم عامل جدید اضافه می شود. قابلیت هایی مثل Auto HDR که اگر این قابلیت را فعال کنید و در ضمن مانیتور سازگار با HDR داشته باشید، حالت HDR برای بسیاری از بازی‌های مبتنی بر DirectX 11 و DirectX 12 فعال می‌شود. برای تجربه سریع تر بازی ها، می توانید از DirectStorage استفاده کنید که از نسل جدید ایکس‌باکس راهی ویندوز ۱۱ شده است. این قابلیت با بهره‌گیری از جدیدترین حافظه‌های NVMe می‌تواند سرعت اجرای بازی‌ها را به طور قابل توجهی بیشتر کند و البته توسعه‌دهندگان بازی هم باید قابلیتی برای پشتیبانی از این بخش را به بازی های خود اضافه کنند.

بخش جدید هم برنامه‌ی Xbox Game Pass است. این اپ حالا به عنوان بخشی از ویندوز ۱۱ است. حالا به کمک پشتیبانی از xCloud، گیمرها با استفاده از سرورهای ابری مایکروسافت می توانند به استریم بپردازند. و در آخر، استور جدید و پشتیبانی از برنامه های اندرویدی یکی از جدیدترین قابلیت های این نسخه است. فروشگاه جدید مایکروسافت اکنون طراحی جدیدی دارد و نسبت به گذشته از تعداد بسیار بیشتری اپلیکیشن پشتیبانی می‌کند. از بین آن‌ها می‌توانیم به مجموعه برنامه‌های ادوبی و حتی اپلیکیشن‌های اندروید مانند تیک‌تاک و اینستاگرام اشاره کنیم. همچنین به لطف سیاست جدید مایکروسافت، اکنون توسعه دهندگان می توانند بخش پرداخت های درون برنامه های را به صورت مجزا از فروشگاه توسعه دهند.

کلام پایانی: مایکروسافت دقیقا به ما اعلام نکرد که تاریخ انتشار این نسخه کی است اما وعده داد که در تعطیلات پیش رو، کاربران ویندوز ۱۰ به صورت رایگان آپدیتی برای ویندوز ۱۱ دریافت خواهند کرد. در زیر می توانید تصاویر رسمی منتشر شده از ویندوز ۱۱ را ببینید:

 

با تک نیوز همراه باشید❤

محمد مهدی کرد

گیمر، فیلم بین، نویسنده

دیدگاه کاربران (8 دیدگاه)

  1. سلام دوستان
    من ی لپ تاپ hp دارم مدل ۳۵۰G1
    با این مشخصات :
    Core i5 4400U
    RAM 12 G DDR3l
    Radeon HD 8600M 4 G
    Directx 12
    Windows 10 enterprise 20H2
    با نرم افزار pc health checker گفت ویندوز ۱۱ نصب نمیشه
    و با پیام tpm.msc نشناخت
    و همچنین Bios type رو نوشته Legacy و پارتیشن بندی هم MBR
    با این توضیحات :
    الان اصلا امکان نصب ویندوز ۱۱ نیست ؟
    آیا میشه کلا ویندوز رو عوض کرد و اون تغییرات مورد نیاز رو توش اعمال کرد یا نه ؟
    اگر پاسخ بدید ممنون میشم ?��
    با تشکر از دوستان

  2. سلام ببخشید میشه توضیح بدید اینا چی هستن و از کجا بفهمم سیستمم داره یانه
    ?
    بایوس UEFI با پشتیبانی از Secure Boot و TPM 2.0

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز