تک نیوز > اخبار علمی : FDA: درباره استفاده از داروی ضد انگل حیوانات برای درمان کرونا

FDA: درباره استفاده از داروی ضد انگل حیوانات برای درمان کرونا

1629561894114 1

گسترش سویه دلتا ویروس کرونا موجب شده تا برخی افراد ناآگاه دست به استفاده از داروی ضد انگل آیورمکتین مخصوص حیوانات برای جلوگیری یا بهبود از کووید ۱۹ بزنند، FDA پیرامون خطرات احتمالی استفاده از این دارو هشدار جدی داد.تا آخر این خبر همراه تک نیوز باشید.

 

داروی آیورمکتین برای سال‌های طولانی جهت درمان بیماری‌های انگلی مختلف در انسان و حیوانات مورد استفاده قرار گرفته است. البته سازمان غذا و داروی ایالات متحده مجوز استفاده از آن را در انسان نیز صادر کرده است و می‌توان از قرص آن برای درمان کرم‌های روده‌ای استفاده کرد. همچنین پماد موضعی آن برای درمان شپش سر توصیه شده است. ولی باید توجه کرد که آیورمکتین تنها در دوزهای بسیار پایین برای انسان مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به نظر می‌رسد فروش بدون نسخه این دارو موجب شده است تا بسیاری از افراد تحت تاثیر اطلاعات نادرست اقدام به مصرف بیش از حد مجازی این دارو برای جلوگیری از کووید ۱۹ یا بهبود از آن کنند. همچنین برخی دیگر دست به مصرف نمونه‌های دامپزشکی زده‌اند که مقدار دارو در آن‌ها بسیار بیشتر از حد مجاز برای انسان است. همین مسئله باعث شده است تا FDA با انتشار بیانیه‌ای، پیرامون خطرات احتمالی استفاده از چنین دارویی هشدار دهد.

پژوهش‌های صورت گرفته قبل از همه‌گیری کرونا نشان می‌داد که آیورمکتین می‌تواند اثرات ضد ویروسی از خود نشان دهد. تحقیقات بیشتر ثابت کرده است که این دارو در محیط آزمایشگاهی قادر است از سرایت ویروس بین سلول‌ها جلوگیری کند؛ اما داده‌های بالینی پیرامون اثر دارو در جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ چندان شفاف نیست. چندین مطالعه محدود در این زمینه انجام شده است که نتایج متناقض به همراه داشته‌اند و به نتیجه‌گیری مشخصی منتهی نشدند. 

استفاده بیش از حد مجاز از آیورمکتین در انسان موجب پدیدار شدن علائمی مانند تهوع، استفراغ، افت فشار خون، آلرژی، سرگیجه، عدم تعادل، تشنج، کما و در نهایت مرگ می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که هشدارها تاثیری در کاهش استفاده نادرست از آیورمکتین نداشته است.خیلی ممنون که تا آخر این خبر همراه تک نیوز بودید.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز