تک نیوز > اخبار علمی : تحقیق جدید: عوارض واکسن کرونا بسیار کمتر از ابتلا به کرونا است

تحقیق جدید: عوارض واکسن کرونا بسیار کمتر از ابتلا به کرونا است

eb0d0e22755d8f46e6df32fa15e84b2a 1

برخی افراد به دلیل عوارض احتمالی واکسن‌ کرونا، از دریافت آن امتناع می‌کنند. اما تحقیق جدیدی نشان می‌دهد که عوارض جانبی مرتبط با واکسن کرونا به مراتب بسیار کمتر از زمانی است که فرد به نوع شدید این ویروس مبتلا می‌شود. در واقع وقتی دریافت واکسن و عوارض احتمالی را در یک کفه ترازو و ابتلا به نوع حاد بیماری و عوارض ناشی از آن را در کفه دیگر ترازو قرار دهیم، تزریق واکسن کرونا تصمیم منطقی‌تری است.تا آخر این خبر همراه تک نیوز باشید.

 

عوارض جانبی بخش جدایی ناپذیری از داروها و واکسن‌ها به شمار می‌روند که ممکن است در شرایط مختلف به میزان تفاوتی بروز کنند. پژوهش اخیر صورت گرفته توسط دانشمندان با بررسی روی حدود یک میلیون نفر داوطلب نشان می‌دهد که عوارض جانبی ناشی از واکسن بیونتک فایزر، بسیار کمتر از مشکلاتی است که بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در افراد ایجاد می‌شود. بسیاری از عوارض قابل انتظار ناشی از واکسن تا ۴۲ روز پس از تزریق دیده نشده‌اند و تنها التهاب گره‌های لنفی آپاندیس و التهاب عضله قلب در میان آن‌ها بوده است.

مقایسه عوارض میان افراد مبتلا و واکسینه شده نشان می‌دهد که هنوز کفه ترازو به سمت واکسیناسیون قرار دارد. برای مثال عارضه التهاب عضله قلب با نرخ ۲.۷ در ۱۰۰ هزار برای دریافت‌کنندگان واکسن گزارش شده است درحالی که این مقدار برای مبتلایان به کووید ۱۹ به ۱۱ رخداد در میان ۱۰۰ هزار بیمار رسیده است. همچنین موارد دیگری نیز وجود دارد که در آن‌ها هیچ خطری افراد واکسینه شده را تهدید نمی‌کند اما ممکن است تهدید جدی برای مبتلایان به کووید ۱۹ محسوب شوند که از میان آن‌ها می‌توان به مشکلات کلیوی، حمله قلبی و آمبولی ریوی اشاره کرد.

 
 

بیماری کووید ۱۹ توانسته است در طی دو سال جان بیش از ۴.۵ نفر را بگیرد و همین مسئله موجب تسریع فرایند واکسیناسیون در بسیاری از کشورها شده است. با این حال پژوهشگران هنوز در حال بررسی عارضه‌های مرتبط با واکسن هستند تا بتوانند ایمنی آن‌ها را در آینده افزایش دهند. مرگ برخی از افراد به دلیل لخته شدن خون پس از دریافت واکسن آسترازنکا یکی از نگران‌های عمده پیرامون واکسیناسیون بوده است اما تعداد کم رخدادها موجب شده تا تزریق آن‌ها هنوز ادامه داشته باشد.خیلی ممنونیم که تا آخر این خبر همراه تک نیوز بودید.

برچسب ها :

امیرحسین درانی

من امیرحسین درانی. دارم همه تلاشم رو میکنم که علمی شید و علمی هم بمونید.?

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز