تک نیوز > ارز دیجیتال : آیا رمزارز ها برای طبیعت ضرر دارد؟

آیا رمزارز ها برای طبیعت ضرر دارد؟

88 1

رمزارز   یکی از گونه‌های دارایی دیجیتال است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت نامتمرکز اداره می‌شود.

رمزارزها معمولاً به صورت غیر متمرکز کنترل می‌شوند  و از این رو در بسیاری موارد مقابل نظام‌های بانکداری متمرکز قرار می‌گیرند. نامتمرکزسازی در رمزارزها از طریق فناوری بلاکچین امکان‌پذیر شده‌است که خود گونه‌ای دفتر کل توزیع‌شده است. تاریخچهٔ شکل‌گیری رمزارزها به دههٔ ۱۹۸۰ میلادی می‌رسد. نخستین رمزارز نامتمرکز بیت‌کوین است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا اشخاصی که اطلاعات دقیقی از آنها در دسترس نیست ایجاد و عرضه شد. از آن زمان تاکنون رمزارزهای متعددی ایجاد شده‌اند. که به آن‌ها آلت‌کوین یا آلتکوین (به انگلیسی: Altcoin) مخفف عبارت alternative coin به معنی کوین‌های جایگزین می‌گویند. در این مقاله، اثرات رمزارز ها بر محیط زیست را بیشتر بررسی خواهیم کرد.با ما همراه باشید.

هزینه های نجومی مصرف انرژی به دلیل ماهیت رقابتی بلاک چین های اثبات کار است. به جای ذخیره موجودی حساب در یک پایگاه داده مرکزی، تراکنش های ارزهای رمزنگاری شده توسط یک شبکه توزیع شده از ماینرها و با پاداش بلاک ثبت می شود. این رایانه های تخصصی درگیر یک رقابت محاسباتی برای ثبت بلوک های جدید هستند که تنها با حل معماهای رمزنگاری می توان آنها را ایجاد کرد. 

طرفداران ارزهای دیجیتال معتقدند که این سیستم مزایای بیشماری نسبت به ارزهای متمرکز دارد زیرا به هیچ واسطه قابل اعتماد متکی نمی باشند و یا با ایجاد مشکل در یک نقطه خاص، کل سیستم دچار مشکل نمی شود. با این حال، معماهای رمزنگاری برای استخراج، نیاز به محاسبات پرهزینه زیادی دارند.

به گزارش بی بی سی در سال 2021، بیت کوین، معروف ترین شبکه در ارزهای رمزنگاری شده، سالانه 121 تراوات ساعت برق مصرف می کند یعنی بیشتر از کل کشور آرژانتین. همچنین به گفته یک سایت تجزیه و تحلیل ارزهای رمزنگاری شده، شبکه اتریوم به اندازه کل کشور قطر از توان محاسباتی استفاده می کند. یکی از نگرانی های اصلی فعالان محیط زیست این است که با افزایش قیمت ارزهای رمزنگاری شده، کارایی استخراج کمتر می شود. در مورد بیت کوین، معماهای ریاضی برای ایجاد بلوک با افزایش قیمت مشکل تر می شوند اما توان تراکنش ثابت می ماند. این بدان معناست که با گذشت زمان، شبکه قدرت و انرژی بیشتری برای پردازش همان تعداد معاملات مصرف می کند.

عوامل گفته شده در بند قبل، رمزارز ها را با سوخت های فسیلی پیوند می دهد به نحوی که بسیاری از سرمایه گذاران هنوز آن را تصدیق نکرده اند. به گفته محققان دانشگاه کمبریج و در زمان نگارش این مقاله، حدود 50 درصد از استخراج بیت کوین در چین انجام می شود، کشوری که بیشتر برق خود را با سوزاندن زغال سنگ تأمین می کند. زغال سنگ و دیگر سوخت های فسیلی در حال حاضر منبع اصلی برق در سراسر جهان هستند. هم برای عملیات استخراج ارزهای رمزنگاری شده و هم در صنایع دیگر. با این حال، سوزاندن زغال سنگ به دلیل دی اکسید کربنی که این فرآیند تولید می کند، عامل مهمی در تغییر آب و هوا است. بر اساس گزارش CNBC، استخراج بیت کوین سالانه حدود 35.95 میلیون تن دی اکسید کربن منتشر می کند. (تقریبا به اندازه کشور نیوزلند)

بر اساس شکل نشان داده شده در پایین ، بعد از کشور چین، تا ماه آوریل 2021، به ترتیب کشورهای آمریکا، روسیه، مالزی و ایران بیشترین سهم را در استخراج بیت کوین دارند. 

همانطور که مشاهده می شود، سهم چین در استخراج بیت کوین از اکتبر 2020 روند کاهشی داشته است. این امر به خاطر انتقاد فعالان محیط زیست از این کشور به خاطر آلودگی های زیست محیطی ناشی از فرایند استخراج بوده است که در نتیجه ی آن، این کشور به تدریج شروع به تعطیل کردن مزرعه های استخراج که از منابع انرژی تجدید ناپذیر استفاده می کردند، نمود.

همچنین شرکت استخراج ارزهای دیجیتال HashCow که مالک بزرگترین مزارع ماینینگ جهان است، اعلام کرد که فروش ماشین آلات به مشتریان در چین را متوقف می کند. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله علمی Nature Communications، پیش از سرکوب ماینرها در چین، پیش بینی می شد که استخراج بیت کوین در چین تا سال 2024 بیش از 130 میلیون تن کربن تولید کند که این امر وعده بلندپروازانه رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، مبنی بر خنثی سازی کربن در چین تا سال 2060 را تضعیف می کرد. 

همچنین شرکت تسلا نیز دو ماه پس از اینکه بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت برای محصولاتش پذیرفته بود، پذیرش این رمزارز را به حالت تعلیق در آورد. به گفته ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت، تسلا نگران آلودگی هایی است که استخراج بیت کوین برای محیط زیست ایجاد می کند. ایلان ماسک اشاره کرد که استفاده از ارزهای دیجیتال ایده خوبی بوده و آینده درخشانی در انتظار این صنعت می باشد اما با این حال، ارزش آلوده کردن محیط زیست را ندارد و او به دنبال ارزهایی خواهد رفت که آلودگی کمتری برای محیط زیست داشته باشند. مدیرعامل تسلا که شرکتش یکی از دارندگان بزرگ بیت کوین محسوب می شود، اعلام کرد که شرکتش هیچ بیت کوینی نمی فروشد اما تا اطلاع بعدی، پرداخت از طریق این رمزارز را متوقف می کند. بعد از اعلام این خبر توسط ایلان ماسک، قیمت بیت کوین دچار افت چشمگیری شد.

حامیان رمزنگاری، مصرف انرژی ارزهای دیجیتال را کم اهمیت جلوه داده و مدعی شده اند که عملیات استخراج بیشتر در مناطق دارای انرژی تجدیدپذیر اضافی انجام می شود. بر طبق یک گزارش در سال 2019 توسط CoinShares، یک شرکت تحقیقاتی طرفدار ارزهای رمزپایه، تخمین زده است که 74.1 درصد از برق مورد نیاز شبکه بیت کوین از منابع تجدیدپذیر تأمین می شود که باعث می شود استخراج بیت کوین بیشتر از سایر صنایع بزرگ دنیا با مقیاس بزرگ، با انرژی تجدیدپذیر اداره شود.

این ادعاها بر این واقعیت استوار است که استخراج کنندگان ارزهای رمزنگاری شده از نظر جغرافیایی ثابت نبوده و می توانند در جستجوی انرژی اضافی از مکانی به مکان دیگر بروند. برخی از شرکت های استخراج چینی در جستجوی ارزان ترین منابع انرژی از استانی به استان دیگر مهاجرت می کنند و بدین ترتیب از تأمین کنندگان انرژی تجدیدپذیر و ارزان در آن مناطق حمایت می کنند. 

محاسبات مصرف انرژی تجدیدپذیر در بیت کوین بحث برانگیز و اغلب مورد اختلاف است. به عنوان مثال، گزارشی از مرکز کمبریج برای امور مالی جایگزین نشان داد که تنها 39 درصد از استخراج بیت کوین از انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود. حتی با خوشبینانه ترین برآوردها در مورد استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، کلیت شبکه نشان دهنده نقش داشتن استخراج بیت کوین در انتشار کربن است.

علاوه بر مصرف انرژی، استخراج ارزهای دیجیتال پس از قدیمی شدن سخت افزار، مقدار قابل توجهی زباله الکترونیکی تولید می کند. این امر به ویژه در مورد مدارهای مجتمع خاصی که برای استخراج استفاده می شوند، صادق می باشد. این مدارها دارای سخت افزاری تخصصی برای استخراج محبوب ترین ارزهای رمزنگاری شده می باشند. برخلاف دیگر سخت افزارهای رایانه ای، این مدارها برای اهداف دیگر قابل استفاده مجدد نیستند و به سرعت منسوخ می شوند. به گفته Digiconomist ، شبکه بیت کوین سالانه بین 8 تا 12 هزار تن زباله الکترونیکی تولید می کند. 

لازم به ذکر است که تعداد زیادی از ارزهای رمزنگاری شده دارای پیامدهای زیست محیطی ناچیز هستند. به طور خاص، بلاک چین های اثبات سهام مانند EOS و کاردانو، فاقد ماینینگ هستند و تراکنش ها را با همان انرژی مورد نیاز شبکه های رایانه ای معمولی پردازش می کنند. اگرچه این مدل دارای مزایای آشکاری نسبت به استخراج است، اما انتقال به یک مکانیزم اجماع جدید برای یک شبکه از پیش موجود مشکل است. انتظار می رود اتریوم به بلاک چین اثبات سهام ارتقا یابد اما همانطور که CoinDesk گزارش داده است، این پیشنهاد توسط ماینرها مورد اعتراض قرار گرفته است.

چه شما طرفدار ارزهای رمزنگاری شده باشید و چه مخالف آنها، هیچ تردیدی وجود ندارد که بیت کوین و دیگر بلاک چین های اثبات کار از مقدار زیادی انرژی استفاده می کنند. بیشتر این مصرف انرژی ناشی از سوزاندن زغال سنگ و سایر سوخت های فسیلی است. اگرچه طرفداران ارزهای رمزنگاری شده استدلال کرده اند که منابع تجدیدپذیر جزء اصلی فرایند استخراج هستند، اعداد و ارقام دقیق مورد مناقشه است. اما بهترین سناریوها هم نشان می دهد که استخراج عاملی مهم در انتشار دی اکسید کربن است.

امیرحسین درانی

من امیرحسین درانی. دارم همه تلاشم رو میکنم که علمی شید و علمی هم بمونید.?

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز