تک نیوز > اپل و اخبار تکنولوژی : مک‌ بوک پرو 14 و 16 اینچی با طراحی جدید و سخت‌افزار قوی تر رونمایی شد

مک‌ بوک پرو 14 و 16 اینچی با طراحی جدید و سخت‌افزار قوی تر رونمایی شد

gsmarena 001

پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، اپل ساعاتی پیش نسل جدید مک‌بوک پرو را در دو ابعاد ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی کرد. مدل‌های جدید تقریبا در تمامی بخش‌ها پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و به ادعای اپل به قدرتمندترین تراشه‌های موجود در نوت‌بوک‌ها مجهز شده‌اند. نمایشگر جدید آن‌ها می‌تواند طبیعی‌ترین رنگ‌ها، کنتراست بالا و روشنایی چشمگیری را ارئه بدهد و از قرار معلوم، شارژدهی نیز در مدل ۱۶ اینچی تا ۱۰ ساعت افزایش یافته است.

 

با تک نیوز همراه باشید ……

 

 

 

طراحی مک‌بوک پرو ۲۰۲۱

غول دنیای فناوری جدیدترین نوت‌بوک حرفه‌ای خود را کاملا بازطراحی کرده است؛ جایی‌که به‌نظر می‌رسد شاهد بیشترین تغییرات ظاهری در این خانواده از کامپیوترهای مک هستیم. در حقیقت، نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل بزرگ‌ترین بازنگری در بخش طراحی را پس از سال ۲۰۱۶ شامل می‌شوند. مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی جایگزینی برای 13.3 اینچی کنونی محسوب شده است؛ درحالی‌که مدل ۱۶ اینچی مدل ۲۰۱۹ مجهز به پردازنده‌ی اینتل را منسوخ می‌کند.

اپل پس آیفون‌ها، اکنون ناچ را نیز به مک‌بوک پرو آورده است. درواقع، اپل به‌منظور پنهان کردن دوربین فیس‌تایم، میکروفون و حسگر نور محیط از ناچ بهره گرفته است؛ بنابراین شاهد آرایه فیس آی‌دی برای احراز هویت نخواهیم بود. بااین‌حال، یک دوربین وکم 1080p وجود دارد که به گفته اپل دو برابر عملکرد بهتری را در محیط‌های کم‌نور ارائه می‌دهد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، هر دو مدل مک‌‌بوک پرو جدید دارای یک شاسی کاملا بازطراحی‌شده هستند؛ اما برخلاف شایعات فریم مدل‌های جدید نه‌تنها تخت نشده، بلکه در مقایسه با نسل گذشته دارای لبه‌ها گردتر است.

اپل همچنین نوار لمسی موسوم به تاچ بار را کاملا حذف و یک ردیف از کلید فانکشن سایز کامل را جایگزین آن کرده است. علاوه‌براین، کلید اسپیس بزرگ‌تر شده و کل صفحه‌کلید به‌جای رنگ مشابه با شاسی، به رنگ مشکی یکپارچه در آمده است. اسکنر تاچ آی‌دی در جای همیشگی خود قرار دارد؛ اما طراحی آن مشابه نمونه به‌کاررفته در مجیک کیبورد آی‌مک ۲۴ اینچی شده است.

تراشه M1 Pro و M1 Max

سال گذشته اپل اعلام کرد که قصد دارد در ضرب‌الاجل دوساله، پردازنده‌های اینتل را به‌نفع تراشه‌های اختصاصی مبتنی بر معماری آرم کنار بگذارد. این شرکت اکنون در اواسط دوران گذار قرار دارد و تراشه‌های مک‌بوک ۲۰۲۱ می‌تواند نشان‌دهنده برتری کامل اپل بر سایر رقبا باشد و تصمیم اپل برای کنارگذاشتن اینتل را توجیه کند.

صحبت از تراشه اینتل شد، باید بگویم که تمامی پیکربندی‌های مک‌بوک پرو جدید به تراشه‌های میان‌نسلی سری M مبتنی بر معماری آرم مجهز شده‌اند؛ بنابراین، می‌توان گفت که اپل پس از ۱۵ سال تراشه‌های تیم آبی را به‌طور کلی در خانواده مک‌بوک پرو کنار گذاشته است. اپل تراشه‌های جدید را «M1 Pro» و «M1 Max» می‌نامد و مدعی است که آن‌ها قوی‌ترین پردازنده‌های موجود به‌ازای هر وات هستند.

هما‌نطور که پیش‌بینی می‌شد، در بطن هر دو تراشه، ۱۰ هسته‌ی پردازشی، شامل دو هسته‌ی کم‌مصرف برای انجام وظایف و پردازش‌های روزمره و هشت هسته‌ی قدرتمند با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین جای گرفته است. کوپرتینویی‌ها مدعی هستند که جدیدترین دستاوردهایشان در حوزه پردازشی ۷۰ درصد سریع‌تر از تراشه M1 است. ادعا می‌شود که هر دو تراشه عملکرد بهتری در هر سطح از تراشه‌های رایانه‌های شخصی فعلی دارند. طبق گفته اپل، تراشه‌های جدید در بخش گرافیکی حداقل ۷ برابر سریع‌تر از گرافیک‌های یکپارچه هستند و می‌تواند عملکرد مشابهی با کارت‌های گرافیک مجزا داشته باشند؛ با این تفاوت که ۷۰ درصد مصرف کم‌تری دارند.

نخستین وجه تمایز تراشه‌های جدید در تعداد هسته‌های گرافیکی آن‌ها است. تراشه M1 Pro پیکربندی تا ۱۶ هسته گرافیکی را ارائه می‌دهد که درواقع دوربرا بیشتر از آخرین پیکربندی تراشه M1 است؛ البته باید به این نکته توجه داشت که خود این تراشه در پیکربندی ۱۴ هسته گرافیکی نیز دردسترس خواهد بود. درنهایت، تراشه M1 Max با دو پیکربندی ۲۴ و ۳۲ هسته‌ای، روی کاغد عملکرد خیره‌کننده‌ای را در پردازش‌های گرافیکی نوید می‌دهد. این اپل می‌گوید که تراشه M1 Pro با جهشی دو برابری در مقایسه با M1 حدود ۳۳٫۷ میلیارد ترانزیستور را در خود جای داده؛ درحالی‌که تراشه M1 Max میزبان بالغ بر ۵۷ ترانزیستور است.

افزون‌براین، ام‌وان پرو از پهنای باند حافظه ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه و تا ۳۲ گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که ام‌وان مکس در قامت یک غول پردازشی این ارقام را به ترتیب به ۴۰۰ گیگابایت سرعت پهنای باند و ۶۴ گیگابایت حافظه رم افزایش می‌دهد.

اپل همچنین سیستم‌عامل مک‌اواس مانتری را نیز برای بهره‌گیری کامل از قدرت تراشه‌های جدید بهینه و طراحی کرده است. گفته می‌شود که این پیشرفت‌ها تا ۵ برابر یادگیری ماشین سریع‌تر را نوید می‌دهند؛ اما ظاهرا در برخی سناریورها مک‌بوک پرو جدید می‌تواند‌ در این بخش تا ۲۰ برابر بهبود عملکرد را تجربه کند.

درگاه‌های مک بوک ها

نخستین نسل از پردازنده اپل سیلیکون بهینه‌شده برای کامپیوترهای مک با وجود عملکرد تحسین‌برانگیز ضعف‌ها و محدودیت‌هایی نیز داشت. برای مثال، این تراشه از درگاه‌های ورودی و خروجی محدودی پشتیبانی می‌کنند و کامپیوترهای مجهز به تراشه M1 با پیکربندی حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه رم ارائه می‌شوند. خوشبختانه باید بگوییم که این مشکل در تراشه‌های جدید به‌کلی برطرف شده است.

هر دو مدل مک‌بوک پرو جدید میزبان درگاه‌های جدید شامل یک درگاه HDMI، سه درگاه USB-C و یک درگاه مگ‌سیف هستند. افزون‌براین، کارت‌خوان SD نیز یکی از درگاه‌هایی محسوب می‌شود که نوت‌بوک‌های جدید از آن بهره‌مند خواهند شد. کارت‌خوان SD روش آسان‌تری برای انتقال عکس‌های گرفته‌شده دوربین‌ و هلی‌شات‌ و سایر دستگاه‌های مشابه ارائه می‌دهد. گفتنی است که درگاه SD جدید مبتنی‌بر UHS-II است که سرعت انتقال بسیار زیادی را ارائه می‌دهد.

نمایشگر

نمایشگر مذکور با حاشیه‌های اندک ۳٫۵ میلی‌متر در اطراف و قسمت بالایی، رزولوشن ۳,۰۲۴ در ۱,۹۶۴ را در مدل ۱۴ اینچی ارائه می‌دهد و درنهایت، روشنایی تمام‌صفحه‌ ۱۰۰۰ نیتی، بیشینه‌ی روشنایی ۱۶۰۰ نیت در محتوای HDR و نسبت کنتراست ۱٫۰۰۰٫۰۰۰:۱ را به‌ارمغان می‌آورد. نمایشگر مدل ۱۴ اینچی داری ۵٫۸ میلیون پیکسل و مدل ۱۶ اینچی ۷٫۷ میلیون پیکسل است‌ و همچنین هردو از یک میلیارد پشتیبانی می‌کنند.

به‌طور کلی، استفاده از نمایشگر مینی ال‌ای‌دی مزایای زیادی مانند بهبود طیف گسترده‌ای از رنگ، کنتراست بالا، دامنه‌ی دینامیکی وسیع و عمق رنگ مشکی ارائه می‌دهد. در حقیقت، این نمایشگر می‌تواند‌ یک استاندارد جدید نوت‌بوک‌های حرفه‌ای باشد. علاوه‌بر آنچه که گفته شد، نمایشگر Liquid Retina XDR از قابلیت پروموشن نیز پشتیبانی می‌کند. این فناوری نرخ نوسازی تصویر را به‌طور خودکار از ۲۴ تا ۱۲۰ هرتز تنظیم می‌کند که سبب می‌شود کاربر علاوه‌بر تجربه‌ای روان در هنگام پیمایش یا بازی کردن، شارژدهی مناسبی را نیز داشته باشد.

زیر شاسی، یک سیستم صوتی جدید با شش بلندگو قرار گرفته است که از قابلیت صدای فراگیر (Spatial Audio) پشتیبانی می‌کند. تراشه بهینه مبتنی بر معماری آرم علاو‌بر قدرت پردازشی خیره‌کنند، سبب شده است که نوت‌بوک‌های یادشده به سطحی دیگر از شارژدهی برسند. اپل ادعا می‌کند که مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی تا ۲۱ ساعت در پخش ویدئو دوام می‌آورد که ۱۰ ساعت بیشتر از نسل قبل است. این طولانی‌ترین عمر باتری است که در نوت‌بوک‌های بازار می‌بینیم.

هم‌اکنون، مک‌‌بوک‌های پرو ۲۰۲۱ برای تأمین انرژی از سومین نسل شارژ مغناطیسی مگ‌سیف استفاده می‌کنند که به کاربران امکان می‌دهد تا ۵ درصد از حجم باتری را تنها در ۳۰ دقیفه شارژ کنند. نکته حائز اهمیت این است که همچنان امکان شارژ با استفاده از پورت‌های تاندربولت نیز وجود دارد.

قطعا قیمت یک مقوله بسیار مهم در خرید محصولات محسوب می‌شود؛ اما باتوجه سخت‌افزای قوی و مشخصات بسیار در خور توجهی طبیعتا نباید انتظار قیمت پایینی را از مک‌بوک پرو جدید داشت. طبق اعلام اپل، قیمت مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی از ۱,۹۹۹ دلار آغاز می‌شود؛ درحالی‌که برای تهیه نسخه پایه مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی باید مبلغ ۲,۴۹۹ دلار را پرداخت کرد. نوت‌بوک‌های اپل از امروز در فروشگاه آنلاین اپل قابل سفارش هستند و در ۲۶ اکتبر در دسترس خواهند بود.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز