تک نیوز > اخبار و اپل و اخبار تکنولوژی : پس از اپل و گوگل، مایکروسافت هم به جمع مخالفان قانون «حق تعمیر» پیوست

پس از اپل و گوگل، مایکروسافت هم به جمع مخالفان قانون «حق تعمیر» پیوست

surface laptop repair 1

مایکروسافت هم در اعتراض به قانون «حق تعمیر» به جمع اپل و گوگل پیوست. ائتلاف این شرکت‌ها تاکنون توانسته از تصویب قوانین حمایت از تعمیرات در ۲۷ ایالت آمریکا جلوگیری کند.

 

به گزارش وب‌سایت IOL، قانون «حق تعمیر» از شرکت‌ها می‌خواهد شماتیک تعمیراتی محصولات خود را منتشر کرده و قطعات یدکی دستگاه‌هایشان را به مراکز تعمیراتی بفروشند. چنین رویه‌ای چه از نظر قیمت و چه از نظر سهولت به نفع کاربران خواهد بود. اما انجمنی تحت حمایت اپل به نام Security Innovation Center به قانون‌گذاران اعلام کرده که چنین قانونی دسترسی هکرها به هزاران دستگاه متصل به اینترنت را آزاد می‌کند.

«دیوید ادمونسن»، قائم مقام گروه لابی‌گری TechNet که نمایندگی شرکت‌های مختلف از جمله اپل و گوگل را برعهده دارد با ارسال نامه‌ای به چند ایالت می‌گوید: «ارائه دسترسی به اطلاعات حساس تشخیصی، ابزارهای نرم‌افزاری و قطعات برای اشخاص ثالث ایمنی و امنیت دستگاه‌های مصرفی را به خطر می‌اندازد و کاربران را در معرض ریسک کلاهبرداری قرار می‌دهد. تاکنون ۲۵ ایالت از تصویب این قوانین خودداری کرده‌اند.»

ظاهرا یکی از مدیران ارشد مایکروسافت به نام «برد اسمیت» هم شخصا درباره این موضوع با قانون‌گذاران صحبت کرده و آن را به عنوان یک تهدید وجودی و اساسی معرفی کرده است. سخنگوی مایکروسافت با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: «ما معتقدیم مصرف‌کنندگان مستحق دریافت خدمات تعمیراتی ایمن و کارآمدند. ما این خدمات را به شکلی به کاربران ارائه می‌کنیم که کیفیت تعمیر، امنیت و حریم خصوصی تضمین شود و افراد زیانی نبینند.»

با این حال، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) با این ادعا موافق نیست. این کمیسیون چندی پیش در گزارشی گفته بود: «شواهد ناچیزی در دفاع از محدودیت‌های تعمیراتی تولیدکنندگان وجود دارد.» FTC یادآور شده بود که همه‌گیری ویروس کرونا چگونه باعث تعطیلی مراکز تعمیراتی اپل شد و امکان دسترسی کاربران به خدمات تعمیراتی مجاز را از بین برد.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که جنبش «حق تعمیر» حداقل در حوزه محصولات الکترونیکی در حال شکست خوردن است، ولی می‌توانیم به خاطر بسپاریم که مواضع شرکت‌ها در زمینه حمایت از محیط‌زیست و حقوق مصرف‌کنندگان تا چه اندازه با این ادعاها در تقابل است.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز