تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : پردازنده‌های سرور AMD با معماری Zen 4، بیش از ۶۴ هسته خواهند داشت

پردازنده‌های سرور AMD با معماری Zen 4، بیش از ۶۴ هسته خواهند داشت

amd epyc

جدیدترین نقشه راه افشا شده AMD تعداد هسته‌های موجود در نسل بعدی پردازنده‌های سرور این کمپانی را نشان می‌دهد. پردازنده‌های سرور AMD با معماری Zen 4 که در سال ۲۰۲۲ از راه می‌رسند، در سری EPYC Genoa 7004 و EPYC Embedded 3004 قرار می‌گیرند.تا آخر این مقاله همراه تک نیوز باشید.

 

طبق این نقشه راه، پردازنده‌های Zen 4 یا حداقل پردازنده‌های EPYC با این معماری در سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شوند. احتمالا ابتدا پردازنده‌های سری ۷۰۰۴ در ۲۰۲۲ و سپس سری ۳۰۰۴ در سه ماهه اول ۲۰۲۳ از راه می‌رسند.

پردازنده‌های سرور AMD با نام EPYC Genoa به ۹۶ هسته و ۱۹۲ رشته مجهز می‌شوند که مبتنی بر معماری Zen 4 خواهند بود. انتظار می‌رود این معماری باعث بهبود چشمگیر عملکرد پردازنده‌های آینده AMD شود.

 
 

طبق شایعات، دستورالعمل در هر چرخه (IPC) این پردازنده‌های جدید در مقایسه با CPUهای «میلان»، تا ۲۹ درصد بهبود می‌یابد و البته در حالت کلی هم شاهد افزایش ۴۰ درصدی عملکرد آن‌ها خواهیم بود.

شرکت AMD برای اینکه بتواند از ۹۶ هسته در پردازنده‌های EPYC Genoa استفاده کند، به سراغ ۱۲ CCD برای هر تراشه می‌رود. هر CCD شامل ۸ هسته مبتنی بر معماری Zen 4 می‌شود. این تعداد هسته به معنای افزایش اندازه سوکت خواهد بود و ابعاد کلی آن‌ هم نسبت به پردازنده‌های EPYC کنونی بزرگتر می‌شود.

توان طراحی حرارتی این تراشه‌ها در محدوده ۱۲۰ تا ۳۲۰ وات قرار می‌گیرد که البته می‌توان آن‌ها را تا ۴۰۰ وات هم پیکربندی کرد. این پردازنده‌ها با سوکت LGA 6096 سازگار خواهند بود که تبدیل به بزرگترین سوکت در زمان معرفی می‌شود.

پردازنده‌های سرور AMD در نسل آینده از ۱۲۸ خط PCIe Gen 5.0 و رم DDR5 با فرکانس ۵۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی خواهند کرد. در بالاترین حالت، می‌توان برای این تراشه‌ها از ۳ ترابایت رم با ماژول‌های ۱۲۸ گیگابایتی استفاده کرد.

پردازنده‌های سری ۳۰۰۴ هم از معماری Zen 4 و راه‌حل چند ماژول بهره می‌برند. این تراشه‌ها ۳۲ تا ۶۴ هسته خواهند داشت و توان طراحی حرارتی آن‌ها در محدوده ۶۵ تا ۱۲۰ وات قرار می‌گیرد.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز