آیا بازی Rainbow Six Siege برای فرزند من مناسب است؟

Rainbow Six Siege یک بازی نظامی و تیراندازی برای رده‎ سنی «بزرگسال» یا «+17 سال» است که توسط شرکت یوبیسافت ساخته شده؛ همان شرکتی که بازی‎هایی مانند پرنس آو پرشیا و اساسینز کرید را کارنامه خود دارد. رینبو سیکس یک بازی چندنفره و تماماً آنلاین است که از بازیکن می‎خواهد در نقش یک گروه تروریستی یا نیروی پلیس ضد تروریست، با تیم حریف مقابله کند.

به عنوان مثال در نقش پلیس ضد تروریست، بازیکن باید در کنار four هم‎تیمی، با تیم five نفره تروریست مقابله کرده و ماموریت‎هایی مانند کشتن تروریست‎ها، خنثی‎سازی بمب‎ها و نجات گروگان‎ها را به پایان برساند.

رینبو سیکس سیج یک بازی کاملاً واقع‎گرایانه است که شخصیت‎های آن از تجهیزات نظامی حقیقی (از انواع شاتگان‎ها و کلت‎های کمری گرفته تا مواد منفجره و تله‎ها) برای کشتن حریفان استفاده می‎کنند. از جمله تله‎های داخل بازی می‎توان به سیم‎خاردارهای الکتریکی یا ربات‎های شوکر اشاره کرد.

با توجه به ماهیت واقع‎گرایانه بازی، نبردها می‎توانند بسیار جنون‎آمیز و خشونت‎بار باشند و عناصری مانند انفجارهای ناگهانی در محیط، فریادهای ناشی از درد شخصیت‎ها، صدای تیراندازی مداوم و افکت‎های پاشیده شدن خون از رایج‎ترین اتفاقاتی است که در جریان آن‎ها به وقوع می‎پیوندد. اگرچه بازی کاملاً آنلاین است و مثل بازی‎های تک‎نفره سنتی میان‎پرده ندارد، اما هر کاراکتر دارای نوعی میان‎پرده مخصوص است که در برخی از آن‎ها اتفاقاتی خشونت‎آمیز رخ می‎دهد؛ مانند کشته شدن دو نفر با یک انفجار یا مردی که به صورت اسلو موشن تیر می‎خورد.

پس‎زمینه داستانی بازی و مقابله تروریست‎ها و نیروی ضد تروریست به این معناست که در طراحی محیط، گاه از عناصر بزرگ‎سالانه استفاده می‎شود؛ به عنوان مثال یک میز در محیط می‎تواند با کیسه‎های پر از ماده مخدر کوکایین تزیین شده باشد.

البته باید افزود که شرکت یوبیسافت چند ماه پیش با یک به‎روزرسانی بسیاری از محتویات بزرگ‎سالانه داخل محیط‎ها را حذف کرده است و از این منظر، بازی حالا بیشتر برای مخاطبین کم سن و سال مناسب است.

همانطور که اشاره شد، رینبو سیکس سیج یک بازی تماماً آنلاین و گروهی است و به همین خاطر، مکالمه از طریق چت صوتی برای پیشروی در بازی و پیروزی حیاتی است. و مثل تمام بازی‎های آنلاین، خشونت کلامی در مکالمات صوتی می‎تواند گریبان‎گیر بازیکنان شود. به علت مهارت‎محور بودن و نیاز به دقت در بازی، کم پیش نمی‎آید که بازیکن با یک اشتباه مورد انتقاد سایر هم‎تیمی‎ها قرار گیرد و گاه انتقادات به شکل فحاشی و نظرات توهین‌آمیز، چه به صورت صوتی و چه نوشتاری ابراز می‎شوند.

هر دست از بازی معمولاً بین 10 الی 30 دقیقه طول می‎کشد و در بازی‎های حرفه‎ای تر که در بخشی به نام «Ranked» انجام می‎شوند، تا پایان دست امکان کنار گذاشتن بازی وجود ندارد؛ زیرا اگر بازیکن بازی را رها کند، در واقع به شانس پیروزی هم‎تیمی‎های خود آسیب زده و باید منتظر عواقبی مانند محدودیت در دسترسی به بازی برای چند ساعت تا چند روز، یا پیامدهای شدیدتر مانند محدودیت دائمی باشد که از سوی سازندگان بازی تعیین شده‎اند. بنابراین باید منتظر اوقاتی هم باشید که فرزندتان حاضر به بلند شدن از پای بازی نمی‎شود و نگران چنین پیامدهایی است.

ذات رقابتی بازی هم در بسیاری از مواقع به رفتارهای تندخویانه منجر می‎شود. همراهی کردن فرزند به هنگام تجربه بازی، می‎تواند تا حد زیادی از این رفتارها بکاهد. علاوه بر این بازیکن می‎تواند با دوستان خود به تجربه بازی بپردازد که هم ریسک خشونت کلامی را کاهش می‎دهد و هم فرصتی مهیا می‎کند تا بعد از کشته شدن بازیکن، امکان تشویق هم‎تیمی‎ها و برقراری ارتباط سالم و دوستانه مهیا شود.

نکته دیگری که اشاره به آن ضروری است اینکه رینبو سیکس پر شده از خرید‎های درون‎برنامه‎ای که قطعاً فرزند شما به صرف هزینه برای آن‎ها ترغیب خواهد شد. گذشته از برخی محصولات داخل بازی که صرفاً جنبه نمادین و زیبایی‎شناختی دارند، رینبو سیکس می‎تواند به صورت مداوم هزینه‎بر باشد. خود بازی با قیمت پایه 60 دلار فروخته می‎شود، اما شخصیت‎های داخل بازی قابلیت‎های مختلفی در اختیار بازیکن قرار می‎دهند و بخش اعظمی از این شخصیت‎ها به صورت جداگانه فروخته می‎شوند. بنابراین علاوه بر نسخه ابتدایی بازی، ممکن است فرزندتان خواستار صرف پول روی این شخصیت‎های اضافی شود.

نتیجه‎گیری

بازی Rainbow Six Siege با توجه به رده‎بندی سنی‎اش محصولی کاملاً جدی است که بازیکنان را در جهانی بی‎رحم و خشونت‎بار قرار می‎دهد. علاوه بر این‎ها، بازی نیازمند مهارت‎هایی است که یادگیری و درک‎ آن‎ها عمدتاً برای مخاطبان کم سن و سال‎تر دشوار است؛ و بدیهی است که با دشواری در یادگیری این مهارت‎ها، افراد کم سن و سال‎تر دچار سرخوردگی ناشی از باخت پی‎درپی می‎شوند.

در نهایت باید افزود که گیم تک خرید این بازی را برای افراد زیر 17 سال توصیه نمی‎کند اما اگر با نمایش خشونت واقع‎گرایانه کنار بیایید و دسترسی‎های ارتباطات صوتی و نوشتاری بازی را ببندید، رینبو سیکس سیج محیطی نسبتاً سالم دارد.

اشتراک‌گذاری

بیا با هم بنویسیم

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *