راهنمای خرید سیستم گیمینگ ارزان قیمت | فروردین ۱۴۰۰

اگر قصد دارید یک سیستم گیمینگ ارزان با بودجه‌ای محدود تهیه کنید، احتمالا متوجه مسیر پرچالشی که به واسطه‌ی نوسانات ارز و آشفتگی بازار این روزهای کشور، تهیه و خرید سیستم‌ها مناسب گیم را دشوارتر از گذشته کرده است، هستید. با این وجود همچنان خرید و اسمبل کامپیوتر می‌تواند در دراز مدت یک انتخاب به صرفه‌تر و آینده‌نگرانه‌ای باشد. خرید کامپیوتر مناسب گیم می‌تواند برای افراد فنی یا کسانی که کارشان به سیستم‌های کامپیوتری وابسته است یک تیر و دو نشان باشد.

متاسفانه در سال جاری به دلیل تداوم و تشدید تحریم‌های اقتصادی، کاهش شدید ارزش ارز ملی و همچنین محدودیت‌های بانک مرکزی با واردات کالا های خارجی به منظور کنترل نرخ ارز، قیمت سخت افزار و لوازم جانبی کامپیوتر به شکل بی‌منطقی افزایش یافته است. از سویی دیگر تامین کنندگان سخت افزاری به دلیل عدم اطمینان از آینده اقتصادی، نبود سیستم نظارتی و عدم امکان واردات، به دپو محصولات و عملکرد سلیقه‌ای در فروش‌ آن‌ها روی آورده‌اند. در نتیجه در حال حاضر با فقدان شدید قطعات و تنوع آن مواجه هستیم.

از همین جهت میزان انعطاف پذیری در راستای معرفی و راهنمای خرید سیستم‌های گیمینگ از همیشه دشوارتر است. با این حال در این مقاله قصد داریم در قالب یک راهنمای جامع به بررسی و راهنمایی خرید یک سیستم گیمینگ ارزان قیمت و پایین رده بپردازیم.


سیستم گیمینگ ارزان قیمت چه عملکردی خواهد داشت؟

چند سیستم گیمینگ ارزان و پایین رده‌ی معرفی شده در این مقاله توانایی اجرای بازی‌های جدید نسل هشتم و بعضا نهم را با تنظیمات مناسب و عناوین قدیمی‌تر را با فریم ریت بالا دارند. علاوه بر این چنین سیستمی نیاز روزانه شما به وب گردی، اجرای محتوای‌های صوتی و ویدئویی، نمایش فایل و اسناد و اجرای بدون اختلال نرم افزارهای نه چندان سنگین را به راحتی برآورده می‌کند.

عنوان بازیمیانگین فریم ریت (فریم بر ثانیه)
میانگین فریم ریت (فریم بر ثانیه)۸۵
سی‌اس گو۲۲۰
پابجی۸۰
فورتنایت۱۰۰
جی‌تی‌ای وی۷۰

در ادامه به منظور درک هرچه بیشتر شما از عملکرد این سیستم، میانگین فریم ریتی که به وسیله‌ی آن می‌توانید عنواین محبوب را تجربه کنیم در جدول بالا ذکر کردیم. بدیهی است که این نرخ‌ها حدودی بوده و محاسبه‌ی نرخ فریم نهایی بدون در نظر گرفتن تمامی المان‌های دخیل به صورت دقیق ممکن نیست.


مادربرد (Motherboard)

مادربرد یا برد اصلی (Motherboard) که نوعی تخته مداری الکتریکی است، در واقع به عنوان مرکز ارتباطات رایانه شناخته می‌شود. بخش‌های گوناگون یک کامپیوتر روی این قسمت سوار شده و مادربر دو وظیفه اصلی، اتصال اجزا به هم و تامین انرژی الکتریکی آن‌ها را به عهده می‌گیرد. مادربرد از بااهمیت و حیاتی‌ترین قطعات کامپیوتر است با این حال نقش تعیین کننده‌ای در عملکرد سیستم شما نخواهد داشت.

در واقع تفاوت بین مادربردها، فارغ از چیپست و پلتفرم غالبا به امکانات آن‌ها محدود می‌شود. و قطعاتی که روی این برد سوار می‌شوند، راندمان کاری کامپیوتر شما را تعیین می‌کنند. این امکانات جانبی شامل اسلات‌های توسعه، مدار تغذیه‌ی قدرتمندتر برای اورکلاک، قطعات الکترونیکی با کیفیت‌تر برای تحمل حرارت بیشتر، ماژول وای‌ فای (WIFI)، تراشه‌های کنترلی برای تعداد سنسورهای بیشتر، تراشه‌های رمزگشایی Codec صوتی برای کیفیت بالاتر، همین‌طور کنترلرهای نورپردازی RGB و غیره می‌شود.

سیستم گیمینگ

ما انتخاب مادربرد تا حد زیادی منوط به تعیین پردازنده شما دارد. پردازنده‌ها امروزه در سوکت و پشتیبانی تراشه‌ها، متفاوت از نسل‌های گذشته خود عمل می‌کنند. از این رو انتخاب و خرید مادربرد بین محصولات اینتل (Intel) و یا ای‌ام‌دی (AMD)، بدون اطلاعات و پیش زمینه فنی ممکن است کمی چالش برانگیز باشد.

نام قطعهپلتفرمبازه قیمت (میلیون تومان)وضعیت
Gigabyte B365M DS3HIntel۲,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲,۸۰۰,۰۰۰ثابت
Gigabyte B460M DS3HIntel۲,۷۰۰,۰۰۰ تا ۳,۱۰۰,۰۰۰کاهش قیمت
ASUS PRIME A320M-KAMD۱,۷۰۰,۰۰۰ تا ۱,۸۵۰,۰۰۰کاهش قیمت
ASUS PRIME B450M-KAMD۲,۱۰۰,۰۰۰ تا ۲,۹۰۰,۰۰۰ثابت

به منظور بروز رسانی پردازنده‌ها اینتلی سیستم‌های معرفی در این لیست، انتخاب اول ما در پلتفرم اینتل B460M می‌باشد که با سوکت Intel LGA 1200 به ما اجازه‌ی بهره گیری از پردازنده‌های نسل دهمی را می‌دهد. در مقابل در پلتفرم ای‌ام‌دی همچنان به علت محدودیت بودجه بر لاین پرایم ایسوس تاکید کرده‌ایم. چیپست‌های سری B در AMD به واسطه‌ی پشتیبانی از اورکلاکینگ الویت اول در این پلتفرم هستند.


پردازنده مرکزی (CPU)

پردازنده مرکزی کامپیوتر یا CPU که به مثابه مغز کامپیوتر عمل می‌کند. در واقع آن بخش از رایانه است که اقدامات، محاسبات و اجرای برنامه‌ها را بر عهده دارد. پردازنده جزو مهم‌ترین قطعات یک سیستم گیمینگ است که عملکرد و راندمان کلی سیستم را تعیین می‌کند. با این حال برای دریافت بهترین خروجی گیمینگ نیازی به تهیه مدل‌ها گران قیمت با تعدد هسته و رشته ندارید.

نام قطعهپلتفرمبازه قیمت (میلیون تومان)وضعیت
1Ryzen 3 3200GAMD۴,۸۰۰,۰۰۰ تا ۵,۵۰۰,۰۰۰افزایش قیمت
2 Ryzen 3 3300XAMDناموجود
3Core i3 9100FIntel۲,۳۰۰,۰۰۰ تا ۲,۵۰۰,۰۰۰کاهش قیمت
4Core i3 10100FIntel۲,۵۰۰,۰۰۰ تا ۲,۷۰۰,۰۰۰افزایش قیمت

در نتیجه تهیه یک پردازنده نسل جدید مین استریم قادر است نیازهای گیمرهای حرفه‌ای را نیز پاسخگو باشد. پردازنده Ryzen three 3200G از ۴ رشته و ۴ هسته‌ مجزا با فرکانس پردازشی ۳.۶ گیگاهرتز در حالت پایه بهره می‌گیرد که در مجموع دارای ۴ مگابایت حافظه‌ی کش سطح سوم (L3 Cache) است. پردازنده‌ مرکزی رایزن 3200G با اتکا به لیتوگرافی ۱۲ نانومتری ساخته شده است. و از معماری ویژه‌ی ای‌ام‌دی با نام Zen بهره می‌گیرد.

این پردازنده افزون بر موارد یاد شده مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی مجزای وگا ۸ (Vega 8) است که خود را به انتخابی مناسب برای سیستم‌های کم قیمت تبدیل می‌کند. این پردازنده همچنین به یک خنک‌کننده مجهز شده است که از توان طراحی حرارتی (TDP) معادل ۶۵ وات بهره می‌گیرد.

اما پردازنده نسل دهمی center i3-10100F نیز با ۸ رشته و ۴ هسته‌ مجزا با فرکانس پردازشی حالت پایه ۳٫۶ گیگاهرتز، مشخصات فنی نسبتا مشابه رقیب رایزن خود دارد. وجود کلمه F در این سری بدین معنی است که این پردازنده از گرافیک داخلی بهره نمی‌برد؛ از این رو تهیه‌ی این پردازنده به نفع کاربرانی است که قصد تهیه یک گزینه با کارایی بالا و قیمت مناسب هستند.


کارت گرافیک (GPU)

واحد پردازش گرافیک یا همان GPU ‌عنوان ابزاری است که برای رندر گرفتن (پردازش و خروجی گرفتن) تصاویر در سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. این قطعه حیاتی‌ترین سخت افزار برای تجربه با کیفیت بصری از گیم است. اگر گیمر، استریمر، تولید کننده محتوا و یا فعال صنعت مدیا و ویرایش باشید، تهیه این قطعه در راس نیازهای شما قرار می‌گیرد. چرا که این توانایی این قطعه عملکردی مستقیم بر تمامی پردازش‌های گرافیک محور کامپیوتر شما خواهد داشت.

نام قطعهچیپستبازه قیمت (میلیون
تومان)
وضعیت
1Nvidia GTX 1050 Tiانویدیا (G-Sync)ناموجود
2ROG-STRIX-GTX1650S GAMINGانویدیا (G-Sync)۱۲,۴۰۰,۰۰۰ تا
۱۵,۰۰۰,۰۰۰
کاهش قیمت
3MSI Radeon RX 580ای‌ام‌دی
(FreeSync)
۱۶,۱۰۰,۰۰۰ تا
۱۸,۰۰۰,۰۰۰
افزایش قیمت
4GigaByte GeForce GTX 1660 GAMING OC 6Gانویدیا (G-Sync)۱۵,۹۰۰,۰۰۰ تا
۱۷,۵۰۰,۰۰۰
افزایش قیمت
5ASUS Dual GeForce RTX 3050 OC Edition 8GBانویدیا (G-Sync)۱۴,۸۰۰,۰۰۰ تا
۱۵,۵۰۰,۰۰۰
افزایش قیمت

با وجود این که کارت گرافیک حیاتی‌ترین قطعه در اجرای بازی‌ها می‌باشد، با این حال صرفا اکتفا کردن به این ماژول نمی‌توانید تجربه‌‌ی مناسبی داشته باشید. در واقع کارت گرافیک بایستی در یک تعادل با سایر قطعات شما خریداری شود در غیر این صورت می‌تواند موجب گلوگاه یا باتل نک شده و قدرت پردازشی کامپیوتر شما را محدود کند.

از این رو ما در این مقاله گزینه‌هایی متناسب با قدرت پردازشی سایر قطعات پیش بینی کرده‌ایم. بدیهی است که اگر توان هزینه‌ کردن بیشتر برای این قطعه را دارید، می‌توانید در صورت متعادل بودن سایر ماژول‌ها این کار را انجام دهید.


هارد دیسک (HDD)

Hard Disk Drive یا به اختصار HDD یک حافظه دائمی است که برای ذخیره کردن داده‌های مورد پردازش کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد. این حافظه به طور دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. داشتن یک حافظه SSD کم حجم در کنار هارد دیسک پرسرعت یک ترا امکان تجربه‌ی مقرون به صرفه و باکیفیت گیمینگ را برای شما فراهم می‌کند.

هارد دیسک‌های داخلی سری Blue، جزو سری میان رده و باکیفیت کمپانی وسترن دیجیتال هستند، که طیف وسیعی از ظرفیت و کارآیی را در اختیار کاربران می‌گذارند. سایز هد هارددیسک‌های سری آبی ۳.۵ اینچی بوده و سرعت چرخش هد نیز ۷۲۰۰ دور در دقیقه (۷۲۰۰rpm) است.

حافظه‌ی کش این سری ۸ تا ۶۴ مگابایت است، که از طریق دو رابط SATA II با سرعت ۳ گیگابیت بر ثانیه و SATA III با سرعت ۶ گیگابیت بر ثانیه به کامپیوتر شما متصل می‌شوند. با این حال تهیه‌ی هر هارد مشابهی از برندهای معتبر و شناخه شده نیز می‌تواند برای کاربران پایین تا میان رده کافی باشد.

مدلبرندسرعت چرخش (دور/
دقیقه)
قیمت (میلیون تومان)وضعیت
1وسترن‌دیجیتال۷۲۰۰۹۵۰,۰۰۰ تا ۱,۱۰۰,۰۰۰ثابت

حافظه موقت (RAM)

رم یا حافظه موقت یک حافظه بسیار پر سرعت است که امکان انتقال و آدرس دهی بسیار سریع برای پردازنده ها را فراهم می‌آورد. حافظه بالاتر به پردازنده اجازه می‌دهند فرآیند محاسبات را سریع‌تر انجام دهد. در نتیجه بالا بردن رم، سرعت کامپیوتر شما را نیز افزایش خواهد داد. به طور یقین، سرعت رم بالاتر به معنای پردازش سریع‌تر و به طبع تجربه روان‌تر خواهد بود. اما همیشه هم تهیه رم‌ها با فرکانس بالا نمی‌تواند سرعت سیستم شما را از یک حدی بالاتر ببرد.

علت این امر محدودیت پردازنده‌های شما در بررسی و پردازش این داده‌ها است. در واقع همواره یک نقطه طلایی بین عملکرد پردازنده‌ها، پشتیبانی مادربرد و سرعت رو وجود دارد که گزینه ایده آل و مقرون به صرفه را برای شما تعیین می‌کند. برای مثال در اکثر پردازنده‌های مرکزی امروزی فرکانس رم ۳۰۰۰ تا ماکسیمم ۳۶۰۰ مگاهرتز تمام نیاز‌های شما را رفع خواهد کرد.

مدلبرندنور پردازیقیمت (میلیون تومان)وضعیت
1AEGIS 2*8GB DDR4 3200 MHzجی اسکیلندارد۲,۲۰۰,۰۰۰ تا ۲,۴۵۰,۰۰۰کاهش قیمت
2Evo Potenza 2*8GB 3200Mhzگیل ندارد۲,۲۵۰,۰۰۰ تا ۲,۴۵۰,۰۰۰کاهش قیمت
3T-Force Night Hawk 2*8GB 3200MHzتیم گروپدارد۳,۰۰۰,۰۰۰ تا ۳,۲۰۰,۰۰۰ثابت

با این حال با توجه به سنگین‌تر شدن بازی‌ها و نیازمندی بیشتر آن‌ها به منابع سخت افزاری و حافظه، داشتن حجم بالاتر در رم می‌تواند تاثیر باشد. ۱۶ گیگابایت حافظه رم با چینش دو کاناله (دو ماژول ۸ گیگابایتی) می‌تواند نیاز کاربران بالا رده را نیز به طور کامل برطرف سازد و نیازی به صرف هزینه گزاف برای رم با حجم‌های بالاتر نیست.


حافظه SSD

درایوهای SSD با برخورداری از سرعت خواندن و نوشتن به مراتب بالا‌تر از هارد دیسک‌ها، گزینه بسیار مناسبی برای بهبود سرعت و راندمان کامپیوترهای رومیزی و حتی لپ تاپ‌ها هستند. نصب سیستم عامل یا بازی مورد نظر روی حافظه SSD، سرعت لودینگ و اجرای آن‌ها بالا می‌برد. و گاها باعث افزایش فریم ریت جزیی نیز می‌شود. برای یک سیستم گیمینگ پایین رده حافظه ۲۵۰ گیگابایتی و در صورت امکان بیشتر کفایت می‌کند.

در این میان حافظه‌های SSD با رابط PCIe که از پروتکل NVMe استفاده می‌کنند به واسطه‌ی درگاه‌های جدید، از سرعت بالاتری برخوردارند. از آن جایی که اکثر بردهای جدید مجهز به اسلات‌ها PCIe نسل سوم هستند، پیشنهاد ما نیز استفاده از همین ماژول‌هاست. اما اگر از برد قدیمی استفاده می‌کنید، ماژول‌ها با درگاه ساتا نیز کفایت خواهند کرد.

مدلبرنددرگاهقیمت (میلیون تومان)وضعیت
1Green PC WDS120G2G0Aوسترن دیجیتالSATA۶۵۰,۰۰۰ تا ۷۰۰,۰۰۰ثابت
2XPG SPECTRIX S40G M.2 2280XPG ای دیتاPCIe۱,۴۰۰,۰۰۰ تا ۱,۵۰۰,۰۰۰کاهش قیمت

سیستم خنک کننده (Cooling)

تاثیر گذارترین عامل در فرسودگی قطعات گرما است. از این جهت برای سیستمی که قرار است پردازش‌های سنگین مثل اجرای بازی انجام دهد، داشتن یک سیستم خنک کننده مناسب امری ضروری است. با توجه به تنوع سیستم‌های کولینگ (مایع، هوایی) گستره انتخاب در این مورد زیاد است.

به صورت کلی توصیه‌ می‌شود به منظور حفظ سلامت و راندمان قطعات، فشار هوای داخل کیس با بیرون برابر باشد. این به این معنی است که تعداد فن‌های ورودی کیس با تعداد فن‌های خروجی برابر باشد. با این حال برقراری فشار مثبت درون کیس نیز، به معنی ورودی بیشتر نیز می‌تواند یک انتخاب اقتصادی باشد.

علاوه بر این بایستی به صورت مستقل خنک کنندگی پردازنده را نیز در نظر داشت. امروزه غالب پردازنده‌های موجود در بازار با یک فن هوایی عرضه می‌شوند. با این حال شما می‌توانید بسته به شرایط و کارکرد خود اقدام به تهیه‌ی سیستم‌های خنک کننده‌ی مستقل نمایید.


منبع تغذیه (POWER)

پاور یا منبع تغذیه قطعه‌ای است که وظیفه‌ی تامین انرژی موردنیاز قطعات را برعهده دارد. تهیه‌ی یک پاور با توان پایین‌تر از انرژی مورد نیاز قطعات می‌تواند بر عملکرد قطعات تاثیر منفی داشته باشد و باعث کاهش عمر مفید قطعات شود؛ فلذا بایستی هنگام خرید به میزان توان خروجی پاور که بر اساس وات معرفی می‌شود، توجه کنید. البته لازم است بدانید عددی که به عنوان توان خروجی اعلام می‌شود، در واقع حداکثر توان آن و تنها در زمان پیک مصرف منبع تغذیه است.

چه میزان توان خروجی برای من مناسب است؟

پاسخ این سوال تا حد زیادی بستگی به سیستمی دارد که قصد دارید تهیه کنید. برای مثال برای یک کامپیوتر معمولی پایین رده با کاربرد خانگی ۳۰۰ وات کافی خواهد بود اما برای سیستم گیمینگ حتی ارزان نیز داستان متفاوت است. در خرید سیسیتم‌ها گیمینگ توجه کنید که همواره توان خروجی به یک استاندارد حدقلی از توان کامپیوترتان بالاتر باشد، خصوصا اگر قصد دارید سخت افزار خود را در طی چندسال آینده آپگرید کنید.

چطور توان خروجی کامپیوترم را محاسبه کنم؟

برای یک کامپیوتر مناسب گیم میان رده و با توجه به پیشنهادات من در این مقاله، توان ۴۸۰ برای شما مناسب خواهد بود. با این حال برای محاسبه دقیق حداقل توان مورد نیاز خود می‌توانید از ماشین حساب رایگان کولر مستر یا نسخه فارسی آن یعنی گرین استفاده کرده، تا با استفاده از آن منبغ تغذیه مناسب خود را انتخاب کنید.

مدلبرندتوان خروجی (وات)بازه قیمت (میلیون تومان)وضعیت
1GP480A-EUDگرین۴۸۰۱,۳۰۰,۰۰۰ تا ۱,۴۵۰,۰۰۰کاهش قیمت
2GP530A-ESDگرین۵۳۰۱,۴۵۰,۰۰۰ تا ۱,۶۰۰,۰۰۰کاهش قیمت

منابع تغذیه سری EUD گرین که از نوع نیمه ماژولار هستند، اغلب ویژگی‌های پاورهای رده بالا و گران قیمت را با حداقل بهای ممکن برایتان مهیا می‌سازند. راندمان یا میزان بهره‌وری (efficiency) این منبع تغذیه با توجه به استاندارد 80PLUS امتیاز رنگ برنزی را دریافت می‌کند که به معنای بازده ۸۵ درصدی محصول تحت شرایط معمول است. این مدل جزو مناسب‌ترین گزینه‌ها در رده‌ی پاورهای حرفه‌ای توان پایین قرار دارد.


کیس

در نهایت اسمبل همه‌ی این قطعات نیازمند یک کیس مناسب است. کیس‌ها با توجه به تعداد پورت، وجود یا عدم وجود قاب شیشه‌ای، ورودی میکروفن، خروجی هدفون، سیستم خنک کننده و نورپردازی در رنج قیمت‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. با این حال انتخاب و خرید کیس تا حد زیادی به خود شما بستگی دارد. در سیستم‌های گیمینگ به دلیل دمای بالای حاصل از قطعات انتخاب یک کیس بزرگ که شرایط چرخش هوا و خنک سازی قطعات را ممکن سازد، بهترین گزینه است.

تسکوداردتسکومدلبرندنور پردازیبازه قیمت (میلیون تومان)وضعیت
1TC 4474تسکوندارد۵۰۰,۰۰۰ تا ۵۹۰,۰۰۰کاهش قیمت
2Green Z1 Arioگریندارد۱,۰۷۰,۰۰۰ تا ۱,۱۴۰,۰۰۰کاهش قیمت
3PURE STEEL RGB CASEشارکندارد۳,۱۰۰,۰۰۰ تا ۳,۸۰۰,۰۰۰ثابت
4APACHI RGBمستر تکدارد۱,۹۵۰,۰۰۰ تا ۲,۰۰۰,۰۰۰کاهش قیمت

پرسش‌های متداوم در مورد سیستم گیمینگ ارزان

چه انتظاری از یک سیستم گیمینگ ارزان می‌توان داشت؟
این سیستم‌ها توانایی اجرای بازی‌های جدید نسل هشتم را با تنظیمات مناسب و عناوین قدیمی‌تر را با فریم ریت بالا دارند. علاوه بر این چنین سیستمی نیاز روزانه شما به وب گردی، اجرای محتوای‌های صوتی و ویدئویی، نمایش فایل و اسناد و اجرای بدون اختلال نرم افزارهای نه چندان سنگین را به راحتی برآورده می‌کند.

با چه بودجه‌ای می‌توان یک سیستم گیمینگ ارزان بست؟
با توجه به نوسانات بازار، ارز، قیمت قطعات و عوامل دیگر، مشخص کردن یک بودجه‌ای ثابت برای یک کامپیوتر مخصوص بازی ارزان قیمت سخت است. برای همین در هر دوره در گیم تک قیمت‌ها را به روز رسانی کرده و همچنین تا جای ممکن پاسخگوی پرسش‌های شما نیز خواهیم بود.

با سیستم گیمینگ ارزان قیمت بازی‌ها را روی چند فریم ریت می‌توان تجربه کرد؟
محاسبه‌ی نرخ فریم نهایی بدون در نظر گرفتن تک به تک ماژول‌ها ممکن نیست با این حال سیستم گیمینگ ارزان قیمت فوق قادر است در بازی فورتنایت نرخ به صورت میانگین ۱۰۰ فریم در ثانیه و سی‌اس گو ۲۰۰ فریم در ثانیه را برای کاربران فراهم کند.

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

یک نظر

  1. D-jan پاسخ

    بنظرم خرید به لپتاپ گیمینگ به صرفه تر باشه
    تو دیجی کالا خیلی لپ تاپ های گیمینک هستن با گرافیک ۱۶۶۰ که قیمتشون حدودا بین ۲۵ تا ۳۰ میلیونه
    تازه cpu اونا اکثرا i5 هستن
    خود لپتاپ مانیتور هم داره…

  2. vesal پاسخ

    ببخشید ولی من یه سیستم میخوام که مثلا سی اس گو رو با تنظیمات مدیوم روی ۶۰ اف پی اس اجره بکنه
    چه پیشنهادی دارین؟

  3. Zombie پاسخ

    اون موقع می‌تونستم با ۱۴ میلیون کیس خوبی بگیرم نگرفتم حالا همون پی سی رو باید ۳۰ تومن بگیرم??
    i39100f خیلی چیز خفنیه از دوستم که داره پرسیدم گفت تو بازی های سنگین مثه ردد از لحاظ سی پی یو کلا اوکییه
    موقع های قبل می‌دیدم ۴ تومن بود ارزون شده
    یخورده زیادی عجیبه تو ایران?

  4. Sinaaa پاسخ

    یا خدا چقدر گرون شدن!!!!?من ی زمانی با ۲۵ میلیون سیستم قوی بستم الان دیگه به زور میشه باهاش یه سیستم تقریبا متوسط جمع کرد??لعنت بر باعث و بانیش…

  5. SHabdOL GOD پاسخ

    به نام خدا
    دوستان عزیز به هیچ وجه این سیستم ها را خریداری نکنید که اشتباهی بزرگ است چون:
    ۱.مادربرد سیستم اول بسیار گران قیمت است چون قابلیت اورکلاک با هوش مصنوعی را دارد و بدرد نمی خورد چون پردازنده ما اصلا اورکلاک نمی شود و به همین علت کولر پردازنده گران قیمت نیاز نداریم مادربرد سیستم دوم تا ۱۲۸ گیگ رم ساپورت می کند که باز هم هزینه ای اضافه است و با یک b450 هم اورکلاک می شود کرد و هم میلیون ها تومان در هزینه صرف جویی کرد
    ۲.خروجی های تصویر hdmi و غیره بدرد نمی خورد چون گرافیک آنبورد نداریم
    ۳.کارت گرافیک واقعا ضعیف و بسیار low end می باشد چون حتی vram آن GDDR5 می باشد و با هزینه ۵۰۰ هزار تومان می شود نسخه سوپر با vram GDDR6 را تهیه کرد.
    ۴.پاور قدرت بسیار بالایی دارد که اصلا برای همچنین سیستمی با این مشخصات توصیه نمی شود و هزینه اضافی می باشد.
    ۵.کیس به شدت ضعیف است و کیس های دیپ کول و کولر مستر با همین قیمت ارزشی چند برابر این کیس دارند.
    ۶. پردازنده سیستم دوم واقعا بدرد نمی خورد زیرا کارت گرافیک قوی دارد و خود ما نیز کارت گرافیک rx 580 رو می خوهیم با این سیستم تهیه کنیم پس گلوگاه شدید ایجاد می شود و خروجی ضعیفی به ما می دهد.
    ۷.کارت گرافیک msi rx 580 armor ضعیف ترین کارت گرافیکی است که شما می توانید در این رینج تهیه کنید و گزینه های بسیار بهتری مانند sapphire در این رینج وجود دارد.
    ۸.رم برای هر دو سیستم بسیار بسیار بسیار فرکانس پایینی دارد که اصلا به هیچ وجه توصیه نمی شود.
    ۹.اگر سیستم گیمینگ می خواهید تهیه کنید هارد دیسک سیگیت firecuda به شدت بهتر از هر نوع وسترن دیجیتال می باشد.
    ۱۰.اس اس دی ها واقعا ضعیف هستند چون m.2 پشتیبانی می شود پس باید اس اس دی m.2 تهیه کرد که بعضی از آنها قیمت بهتری دارند و سرعتی چندین برابر

  6. maahcity پاسخ

    ۳۰ حقوق یک سال یک فرد عادی هست تازه کارگر ها که خیلی کمتر . تازه اگر این پول رو کامل جمع بکنه که با این وضعیت که حسن کلید ساز به وجود اورده یه چیزیهم کم میاره

  7. Mil4D پاسخ

    اوه اوه ، من انتظار داشتم یه چی هم دور ور ۱۰ میلیون باشه …
    البته همینا تقریبا ۱ سال پیش تقریبا ۱۰ تومن بودن و تقریبا الان هرکسی نمیتونه بخره اینا رو !? اخرین چیز یه هارد ۱ ترا ۱۸۵ تومن خریدم الان شده ۱.۴۷۰ تومن ??

  8. Arash20 پاسخ

    کمرم از واژه ارزان شکست واقعا سی میلیون خیلی ارزونه ?
    بنظر میاد آرزوی پی سی گیمینگ رو به گور می‌بریم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *