آیا Xbox در سال ۲۰۲۲ هنوز ارزش خرید دارد؟

Xbox Series X و Xbox Series S اواخر ۲۰۲۰ به بازار عرضه و تا به امروز، با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبان مواجه شده‌اند اما در این مقاله از گیم تک به Xbox One و این پرسش خواهیم پرداخت: آیا اکس‌باکس وان که اکنون نسخه‌های دست دوم آن در دسترس است، هنوز هم در سال ۲۰۲۲ ارزش خریدن دارد؟

از قیمت‌ها چه خبر؟


Xbox

هرچقدر هم که از پارامترهای فنی و قدرت سخت‌افزاری بگوییم، باز هم مؤلفه اساسی در تصمیم‌گیری برای خرید کنسول، قیمت آن است. Xbox One S اکنون به قیمت ۳۰۰ دلار به فروش می‌رسد در حالی که اکس‌باکس وان قدرتمندتر و ۲۰۰ دلار گران‌تر است. البته Xbox One S دیجیتالی را می‌توان به قیمت ۲۵۰ دلار خریداری نمود. بسیار خب؛ دیگر به Xbox One اوریجینال نپردازیم چرا که قدیمی‌تر از آن است که ارزش بررسی داشته باشد.

قیمت‌ها نسبتا مناسبند؛ موافقید؟ خبر بد این است که مایکروسافت در ژانویه ۲۰۲۲ رسما اعلام نمود تولید تمامی کنسول‌های Xbox One از جمله Xbox One X و Xbox One S دیگر ادامه نخواهد یافت لذا حین خرید آن‌ها منتظر مواجهه با قیمت‌های استاندارد نباشید.

Xbox Series X و Xbox Series S اکنون به ترتیب با قیمت استاندارد ۵۰۰ و ۳۰۰ دلار در بازار موجودند لذا هنگامی که کنسول‌های بهتر و جدیدتر با همان قیمت در دسترس است، پرداخت هزینه برای Xbox One منطقی به نظر نمی‌آید.

گیم‌پس را کجای دلمان بگذاریم؟


Xbox Game Pass بزرگترین مزیت کنسول ایکس‌باکس است؛ سرویسی با اشتراک ماهانه که دسترسی نامحدود به صدها بازی محبوب را فراهم می‌سازد. خوشبختانه هر بازی جدیدی که برای ایکس‌باکس منتشر می‌شود، بلافاصله در گیم‌پس نیز عرضه می‌گردد.

هزینه استفاده از این سرویس ماهانه ۱۰ دلار است؛ البته می‌توانید ماهانه ۱۵ دلار پرداخت کنید و به سرویس Game Pass Ultimate دسترسی یابید تا علاوه بر استفاده از Xbox Live Gold، از PC نیز به سرویس گیم‌پس متصل شوید.

در زمان نگارش این مطلب، تعداد انگشت‌شماری از بازی‌های گیم‌پس مختص Xbox Series X|S هستند لذا اگر Xbox One داشته باشید، چیز زیادی را از دست نداده‌اید؛ به اکثر بازی‌های گیم‌پس دسترسی دارید و تنها از قدرت سخت‌افزاری Xbox Series X|S محروم خواهید شد. اما اگر بتوانید ۱۵ دلار هزینه ماهانه استفاده از سرویس Game Pass Ultimate را پرداخت کنید و ضمنا یک PC مناسب در اختیار داشته باشید، Xbox One حقیقتا برای شما بلااستفاده است. به یاد داشته باشید که اکثر باز‌های گیم‌پس از انواع مختلف کنترلرها پشتیبانی می‌کنند لذا نیازی به کنترلر اصلی ایکس‌باکس نخواهید داشت.

تاریخ تکرار می‌شود؟


قبلا گفتیم که مایکروسافت تولید تمامی نسخه‌های Xbox One را متوقف کرده است اما Xbox One هنوز هم پشتیبانی فنی دریافت می‌کند و بازی‌های جدید نیز برای آن عرضه می‌شوند؛ سوال اینجاست که این روند تا چه زمانی ادامه خواهید یافت؟

اجازه دهید نسل قبلی کنسول‌های ایکس‌باکس را به خاطر آوریم. Xbox 360 در سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه و تولید آن در سال ۲۰۱۶ متوقف شد. پس از عرضه Xbox One در سال ۲۰۱۳، هنوز هم بازی‌های جدیدی برای Xbox 360 منتشر می‌شد.

Forza Horizon 2 در سال ۲۰۱۴ آخرین بازی انحصاری Xbox 360 بود و پس از آن، Rise of the Tomb Raider در سال ۲۰۱۵ علاوه بر Xbox 360 برای Xbox One نیز عرضه شد. یک سال بعد، NFL 17 آخرین نسخه‌ای از این بازی بود که برای Xbox 360 نیز ارائه می‌شد و پس از آن، سری NFL دیگر برای Xbox 360 نیامد که نیامد.

Xbox One S و Xbox One X نسل بعدی Xbox One بودند که امید بقای این کنسول تا حدی نگاه داشتند اما اگر مایکروسافت هنوز هم قصد پشتیبانی از Xbox One را داشته باشد، به سری X و S آن می‌پردازد و قطعا خبری از بازی جدیدی برای Xbox One اوریجینال نخواهد بود. ضمنا شماری از بازی‌هایی که زمانی انحصاری Xbox One بودند، اکنون برای Xbox Series X|S نیز منتشر می‌شوند؛ Forza Horizon 5 و Halo Infinite شاهدی بر این مدعاست. گویا تاریخ تکرار می‌شود و پس از بلایی که بر سر Xbox 360 آمد، اکنون نوبت Xbox One فرا رسیده است.

برای صاحبان سری X و S ایکس‌باکس وان، زنگ خطر آنجا به صدا درآمد که مایکروسافت اعلام نمود نسخه بعدی Forza Motorsport و Fable فقط برای Xbox Series X|S و PC عرضه می‌گردد و در این میان، خبری از ایکس‌باکس وان، حتی سری X و S آن نبود. بر این اساس انتظار داریم ۲۰۲۲ آخرین سال عرضه بازی‌هایی چون FIFA و Call of Duty برای ایکس‌باکس وان باشد و مطابق انتظار، مایکروسافت آن را به فراموشی خواهد سپرد.

متعهد، مثل مایکروسافت


کمی به فلسفه کنسول‌های مایکروسافت بیاندیشیم؛ Xbox One از بازی‌های Xbox 360 نیز پشتیبانی می‌کرد و Xbox Series X|S از بازی‌های Xbox One پشتیبانی می‌کند. این نمایی از تعهد مایکروسافت به اصل “سازگاری کنسول‌ها” است که سبب می‌شود پیشرفت شما در هر بازی ایکس‌باکس، در تمامی نسخه‌های این کنسول همگام‌سازی گردد. مثلا اگر قبلا Gears 5 را روی Xbox One بازی می‌کردید، اکنون قادرید بدون پرداخت هزینه اضافه نسخه بهینه‌شده آن را روی Xbox Series X ادامه دهید. یا مثلا Cyberpunk 2077 هنوز نسخه بهینه شده مخصوص Xbox Series X|S ندارد اما اگر ایکس‌بازی سری X خریده‌اید، فعلا سایبرپانک را روی آن اجرا کنید و هر زمان که نسخه بهینه شده آن عرضه شد، بدون هیچ هزینه‌ای سایبرپانک را ارتقاء دهید و لذت ببرید!

این ویژگی در کنار سرویس گیم‌پس، به خوبی به اصل “سازگاری کنسول‌ها” و تعهد مایکروسافت به آن معنا می‌بخشد و عملا سبب می‌شوند بتوانید هر چیزی را به راحتی از Xbox One تا Xbox Series X|S منتقل کنید. ضمنا پشتیبانی گیم‌پس از PC موجب می‌شود وقتی از اصل “سازگاری کنسول‌ها” سخن می‌گوییم، PC نیز مشمول آن شود.

بالاخره بخریم یا نه؟!


ابتدا خیالتان را راحت کنیم و پاسخی تک‌کلمه‌ای به این پرسش دهیم: خیر!

وقتی قیمت سری S و X فرق چندانی با Xbox One X و Xbox One S ندارد، تنها تصمیم معقول انتخاب نسل جدید، سخت‌افزار قوی‌تر و عملکرد سریع‌تر است. ضمنا همان‌طور که گفتیم، احتمالا امسال باید با پشتیبانی فنی مایکروسافت و ارائه بازی‌های جدید برای تمامی نسخه‌های ایکس ‌باکس وان خداحافظی کنید.

اگر Xbox X و Xbox S برایتان گران است، توصیه می‌کنیم با PC به سرویس گیم‌پس متصل شوید و پول کنسول ندهید اما اگر به هر دلیل تصمیم بر خریدن کنسول گرفته‌اید، خواهشا بی‌خیال Xbox One شوید! تنها شرایطی که می‌توانند خریدن Xbox One را توجیه کنند، تخفیف قابل ملاحظه و بی‌نیازی از تجربه بازی‌های جدید است.

اشتراک‌گذاری

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *