نگاهی به انیمیشن Turning Red – اثر جدید پیکسار

شاید تماشای دنباله‌هایی از انیمیشن‌های سابق محبوب دیزنی مانند «داستان اسباب‌بازی» و «ماشین‌ها» و دیدن دوباره شخصیت‌های وودی و باز بسیار جذاب و خاطره‌انگیز باشد، اما نباید از حق گذشت که پیکسار طی سال‌های اخیر انیمیشن‌های اورجینال و خلاقانه بسیاری به مخاطبان ارائه داده است.

انیمیشن Turning Red (قرمز شدن) یکی از جدیدترین آثار استودیو پیکسار است که از اکران در سینماها جا مانده و از همین رو به طور انحصاری در روز ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) در سرویس دیزنی پلاس عرضه خواهد شد. دیزنی همچنین قصد دارد این فیلم را برای کشورهایی که سرویس استریم در دسترس نیست، در سینماها اکران کند.

این انیمیشن به کارگردانی دومی شی که پیش از این انیمیشن کوتاه Bao را کارگردانی کرده و در ساخت فیلم‌های Inside Out و Incredibles 2 نیز نقش داشته، ساخته شده و داستان دختر ۱۳ ساله‌ای را دنبال می‌کند که در زمان هیجان (استعاره‌ای از دوران بلوغ که فوران احساسات مختلف در نوجوانان صورت می‌گیرد) به یک پاندای قرمز تبدیل می‌شود. شی در واقع روایتی دلچسب، توانمند و سرگرم‌کننده از دوران بلوغ زنانه و تغییر رابطه مادر/دختری را به تصویر کشیده است.

وقایع انیمیشن Turning Red در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی و تورنتوی کانادا اتفاق می‌افتد. داستان آن روی یک دانش‌آموز ممتاز ۱۳ ساله چینی‌ ـ کانادایی به نام می (با صداپیشگی روزالی چیانگ) عاشق موسیقی و نوازنده فلوت تمرکز دارد. می همچنین در معبد محله چینی پدر و مادرش که به جد سون یی اختصاص داده شده است کار می‌کند ــ زنی با توانایی خدادادی برای تبدیل شدن به یک جانور جادویی برای محافظت از دهکده‌اش ــ و دائماً به دنبال راضی کردن مادر سخت‌پسند و بی صبر و قرارش، مینگ (با صداپیشگی ساندرا اوه) است.

می کم کم متوجه می‌شود که نسبت به پسرها، احساسات عجیب و غریبی پیدا کرده و وقتی مادرش دفترچه‌ او را که نقاشی‌‌ پسر مورد علاقه‌اش (منشی فروشگاه محلی) در آن بود پیدا می‌کند، موقعیت شرم‌آوری برایش رقم می‌خورد. این هیجانات بعضا منفی و استرس‌های مداوم، مجموعه‌ای از کابوس‌ها را برای او ایجاد می‌کند که در پی آن در صبح روز بعد تبدیل به یک پاندای پشمالوی قرمز ۸ فوتی (حدودا ۲ و نیم متر) می‌شود و وقتی خودش را به آن شکل می‌بیند، بسیار عصبی، ناراحت و متعجب می‌شود.

می پس از آنکه خودش را به این شکل در آینه می‌بیند در مقابل مادرش فریاد می‌زند که :«من یک هیولای درشت و زشت هستم.» دختر جوان کم کم متوجه می‌شود که اگر آرامش خودش را حفظ کند و آرام شود، به جز موهای قرمزش، به حالت عادی باز می‌گردد. پس از این ماجرا وقتی وارد مدرسه می‌شود، احساس می‌کند چیزهای زیادی در دنیای او تغییر کرده است. با این حال، برخی از اطرافیان می متوجه می‌شوند که این پاندا جنبه مثبت و جدیدی از او را به نمایش می‌گذارد.

Turning Red بدون شک سعی دارد وارد قلمروی آشنای فیلم‌های مخصوص نوجوانان شود. وقتی مینگ (مادر می) اجازه نمی‌دهد می در کنسرت مورد علاقه‌اش حاضر شود، این جوان مبتکر و دوستانش با استفاده از قدرت پاندا هیاهویی را ایجاد می‌کنند تا به زرنگی پول بلیط را بدست آورده و دزدکی از آنجا خارج شوند. می‌توان گفت این انیمیشن جدید پیکسار که برای به نمایش گذاشتن دنیای فوق واقع‌گرایانه و بسیار دراماتیک یک دختر نوجوان طراحی شده، به سطح استاندارد انیمیشن‌های همیشگی پیکسار می‌رسد.

فیلمنامه شی و جولیا چو مملو از دیالوگ‌های عالی و سه آهنگ از گروه پسران (4Town) است که توسط خواننده پاپ، بیلی آیلیش و برادرش فینیاس اوکانل به ترتیب نوشته و اجرا شده و به همان اندازه که انتظارش را دارید مضحک و جذاب است. پیکسار در بهترین حالت خود زاویه‌ای متفاوت برای پرداختن به امور شخصی پیدا می‌کند. شاید بهترین بخش‌های انیمیشن Turning Red یادآور این باشد که چگونه «Inside Out» دوران رشد را با تمام وجود و از عمق قلب، شوخ طبعی و گه‌گاه با لطیفه‌های بامزه بررسی کرده است. این داستان احتمالا برای دختران جوانی که با تغییرات فیزیکی بدن و هورمون‌های جدید سر و کار دارند و مادران و پدرانی که قصد کمک به فرزندانشان را دارند، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

در کل شاید نیاز باشد تا روایت‌های بیشتری از فضای دوران بلوغ برای دختران و پسران نوجوان در قالب انیمیشن ببینیم، چراکه اتمسفر آن‌ها نه‌آنقدر بچگانه است که از مسئله اصلی دور شود و نه‌آنقدر جدی است که فضای خشک و غیرقابل باوری برای آن‌ها به وجود بیاورد.

اشتراک‌گذاری

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

  • چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *