تک نیوز > اخبار تکنولوژی و اپل : آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رونمایی شدند

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس رونمایی شدند

apple iphone 14 pro max purple

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، پرچمداران تازه‌نفس اپل، با نمایشگر مجهز به حفره، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی و سیستم ارتباط ماهواره‌ای از راه رسیدند. این دو، پرقدرت‌ترین گوشی‌های تاریخ‌اند.

«پیشرفته‌ترین آیفون دنیا در زمینه‌ی تصویربرداری، قدرت پردازشی و تجربه‌ی کاربری»؛ این ادعایی که اپل هر سال برای آیفون‌ها مطرح می‌کند، اما هیچ‌یک از گوشی‌های این خانواده به اندازه‌ی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، به این ادعا پای‌بند نیستند. پرچمداران جدید، آیفون را تا حد زیادی به حالت ایدئال نزدیک می‌کنند.

جدیدترین مهاجمین اپل در بازار موبایل مجموعه‌ای از همه‌ی چیزهایی هستند که از دستگاهی پریمیوم انتظار دارید: تجربه‌ی تصویربرداری کم‌نظیر، شارژدهی عالی، قدرت پردازشی بی‌رقیب و طراحی ظاهری چشم‌نواز.

به گزارش تک نیوز، آیفون‌های اپل روی کاغذ پیشرفته‌ترین گوشی‌های دنیا محسوب نمی‌شوند، اما اپل بارها ثابت کرده که بدون بازی با اعداد و ارقام، مچ رقبایش را می‌خواباند. آیفون‌های پرو نسل جدید، دستگاه‌هایی کم‌نقص‌اند و به همان اندازه‌ای که انتظار می‌رفت، پیشرفت نسلی تجربه کرده‌اند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، آیفون ۱۴ پرو را نوآورانه‌ترین گوشی‌ سری پرو در تاریخ آیفون می‌داند. مدیرعامل اپل می‌گوید:‌ «مشتریان ما هر روز روی آیفون خودشان حساب باز می‌کنند و آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس بیشتر از هر آیفون دیگری، پیشرفته‌ شده‌اند.»

فرمول آیفون‌های تمام‌صفحه از سال ۲۰۱۷ با رونمایی آیفون ۱۰ نوشته شد، در آیفون ۱۱ به تکامل رسید و با آیفون ۱۲ تغییر قابل توجهی تجربه کرد. آیفون‌های پرو نسل جدید مثل نسل قبل همچنان لبه‌ی تخت دارند، به پنل پشتی و جلویی شیشه‌ای مجهزند و از فریم فولادی استفاده می‌کنند. فرمول اپل سال‌ها است جواب پس می‌دهد، پس دلیلی ندارد که منتظر تغییری انقلابی در طراحی آیفون‌ها باشیم.

اپل با وجود این‌که فرمول موفق را پیدا کرده، همچنان به بهبود دادن آن ادامه می‌دهد. گوشی‌های iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max ادامه‌دهنده‌ی راهی هستند که آیفون ۱۰ شروع کرد، اما برای اولین بار در تاریخ، در پنل جلویی به‌جای بریدگی (ناچ) به حفره مجهزند.

پرچمداران «حرفه‌ای» نسل جدید، «اولین»های زیادی را به خود اختصاص داده‌اند: اولین آیفون با نمایشگر مجهز به حفره، اولین آیفون با دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و اولین آیفون با سیستم ارتباط ماهواره‌ای.

اولین آیفون‌ها با نمایشگر مجهز به حفره، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و سیستم ارتباط ماهواره‌ای

آیفون‌های نسل جدید کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند و بهترین‌های بازار را به رقابت دعوت می‌کنند. یکی از موارد قابل‌توجه درباره‌ی آیفون‌ها، مقاومت این گوشی‌ها دربرابر نفوذ آب است. آیفون تا ۳۰ دقیقه می‌تواند در عمق ۶ متری آب باقی بماند و دچار هیچ‌گونه مشکلی نشود.

ابعاد نمایشگر پرچمداران جدید اپل نسبت‌به نسل قبل تغییر نکرده، اما کاهش حاشیه‌ی طرفین باعث شده است در نگاه اول حس کنید آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به نمایشگر بزرگ‌تری مجهز هستند. اپل سال گذشته برای اولین بار نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز را به آیفون اضافه کرد. آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس نیز به‌ترتیب از نمایشگر ۱۲۰ هرتز ۶٫۱ اینچ و نمایشگر ۱۲۰ هرتز ۶٫۷ اینچ استفاده می‌کنند.

دو گوشی رده‌بالای جدید اپل به نمایشگر Super Retina XDR با فناوری ProMotion مجهز هستند و از قابلیت نرم‌افزاری نمایشگر همیشه‌روشن (AOD) پشتیبانی می‌کنند. این اولین باری است که نمایشگر همیشه‌روشن به آیفون راه می‌یابد.

اپل می‌گوید در حالت همیشه‌روشن، نرخ نوسازی نمایشگر به یک هرتز کاهش می‌یابد تا انرژی زیادی از باتری سلب نشود. شرکت کوپرتینویی چند فناوری به‌خصوص نیز وارد کار کرده است تا مصرف انرژی بیش از پیش کاهش یابد. نمایشگر همیشه‌روشن باعث می‌شود صفحه‌ی قفل جدید،‌ بسیار پرکاربردتر شود. در این حالت اطلاعاتی مثل زمان، ویجت‌ها و Live Activities را می‌توانید سریعا ببینید. روشنایی نمایشگر آیفون‌های پرو نسل جدید در محیط‌های روباز به ۲٬۰۰۰ نیت می‌رسد، یعنی دو برابر بیشتر از آیفون ۱۳ پرو.

نمایشگر همیشه‌روشن، برای اولین بار به آیفون می‌آید

اپل می‌گوید آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌لطف بهره‌مندی از شیشه‌ی Ceramic Shield در پنل جلویی، همچنان مقاومت بسیار بالایی دارند. به گفته‌ی اپل، Ceramic Shield از تمامی شیشه‌های محافظی که در سایر گوشی‌های هوشمند استفاده شده مقاوم‌تر است.

بزرگ‌ترین تغییر در آیفون‌های پرو نسل جدید، مربوط به پنل جلویی است. اپل می‌گوید آیفون‌های پرو نسل جدید در بالای نمایشگرشان میزبان حفره‌ای کپسولی برای جایگزینی با بریدگی هستند. این حفر‌ه‌ی کپسولی به‌صورت پویا تنظیم می‌شود. تا پیش از برگزاری رویداد اپل تصور می‌شد بخش بالایی نمایشگر آیفون‌های پرو و پرو مکس از دو حفره میزبانی کند.

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس برای اولین بار در تاریخ آیفون به Dynamic Island مجهزند؛ این سیستم جایگزین بریدگی می‌شود

اپل می‌گوید که توانسته است حسگر مجاورتی را به پشت نمایشگر منتقل کند. در آیفون‌های جدید، نوتیفیکیشن‌ها انیمیشن جدیدی دارند و از دل حفره‌ی کپسولی بالای نمایشگر بیرون می‌آیند. اپل این سیستم نوآورانه را «جزیره‌ی پویا» (Dynamic Island) خطاب می‌کند. نوتیفیکیشن‌ها و هشدارها خودشان را با حفره‌ی کپسولی تطبیق می‌دهند. برای نمونه به هنگام پخش موسیقی Dynamic Island گسترش می‌یابد. اپل در مراسم Far Out به‌طور ویژه روی این مشخصه‌ در آیفون‌های پرو نسل جدید مانور داد.

خداحافظی با بریدگی نمایشگر و رونمایی از «جزیره‌ی پویا»

اپل می‌گوید در نسل جدید آیفون‌های پرو دوربین TrueDepth را بازطراحی کرده است تا فضای کمتری اشغال کند. Dynamic Island بدون این‌که در دسترسی به محتوای به‌نمایش‌درآمده روی صفحه مشکل ایجاد کند، در وضعیت فعال به‌ سر می‌برد تا کاربران بتوانند به‌سادگی به قابلیت‌های مختلف دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن‌هایی نظیر مپس، اپل موزیک و تایمر با Dynamic Island سازگار شده‌اند و امکان تعامل با آن‌ها وجود دارد.

اپل در گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس از پردازنده‌ی جدید A16 Bionic استفاده کرده است. این تراشه روی بهره‌وری مصرف انرژی، نمایشگر و دوربین تمرکز ویژه‌ای دارد. واحد CPU این تراشه که از ۶ هسته بهره می‌گیرد شامل دو هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف است. اپل می‌گوید هسته‌های پرقدرت نسبت‌به نسل قبل ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

قدرت پردازشی زیاد A16 به آیفون‌های پرو نسل جدید کمک می‌کند تا انیمیشن‌های Dynamic Island را بدون مشکل نمایش دهند. اپل می‌گوید A16 پرقدرت‌ترین تراشه‌ در تاریخ تراشه‌های دنیای موبایل است.

براساس گفته‌ی اپل، واحد CPU در تراشه‌ی A16 تا ۴۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌های رقیب است و به‌راحتی تسک‌های سنگین را پردازش می‌کند. در این تراشه از واحد گرافیکی پنج هسته‌ای با ۵۰ درصد پهنای باند بیشتر استفاده شده است. A16 همچنین موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای جدیدی دارد که می‌تواند تقریباً ۱۷ تریلیون عملیات را در هر ثانیه انجام دهد.

اپل پس از سال‌ها، دوربین اصلی آیفون را به‌شکل قابل توجهی تغییر داده است. برای اولین بار در تاریخ، با آیفونی مواجه هستیم که از دوربینی با حسگر اصلی ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. اپل می‌گوید دوربین اصلی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس درمقایسه‌با نسل قبل در تصویربرداری شبانه دو برابر عملکرد بهتر دارد. این دوربین از تکنیک ترکیب پیکسل‌های چهارتایی استفاده می‌کند و در پشت لنزی با دیافراگم f/1.78 و فاصله‌ی کانونی ۲۴ میلی‌متر قرار گرفته است.

A16 Bionic؛ پرقدرت‌ترین تراشه‌ی موبایلی دنیا

دوربین اصلی آیفون‌های پرو در اکثر سناریوها هر چهار پیکسل مجاور را ترکیب می‌کند تا تصویری ۱۲ مگاپیکسلی خلق شود (ترکیب پیکسل‌ها به ایجاد پیکسلی ۲٫۴۴ میکرومتری منتهی می‌شود). ترکیب پیکسل‌ها باعث ایجاد پیکسل‌های بزرگ‌تری می‌شود و هرچه ابعاد پیکسل افزایش یابد،‌ میزان جذب نور بیشتر می‌شود و در نهایت جزئیات و کیفیت عکس بهبود پیدا می‌کند. تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی ثبت‌شده با دوربین آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس واضح‌تر و باکیفیت‌تر از تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی آیفون‌های نسل قبل خواهند بود.

اپل می‌گوید ازطریق کراپ کردن حسگر، در فاصله‌‌ی کانونی ۴۸ میلی‌متری، بزرگ‌نمایی دو برابری بدون افت کیفیت ارائه می‌دهد. اپل یک مدل یادگیری ماشین جدید برای حسگر ۴۸ مگاپیکسلی توسعه داده است. آیفون‌های جدید بهبودهایی در فرمت ProRAW نیز اعمال می‌کنند. اپل از دو سال پیش سیستم لرزش‌گیر را مستقیما به حسگر تصویر منتقل کرده است. سیستم لرزش‌گیر Sensor-Shift در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس وارد نسل دوم شده و عملکرد بهتری دارد.

اپل می‌گوید آیفو‌ن ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌لطف بهره‌مندی از Photonic Engine، عکاسی محاسباتی را وارد مرحله‌ی جدیدی می‌کنند. به‌لطف این موتور، تمامی دوربین‌های پنل پشتی در محیط‌هایی که دارای نور متوسط تا کم هستند عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. اپل می‌گوید Photonic Engine برای ارائه‌ی قابلیت‌های منحصربه‌فردش، زودتر از قبل Deep Fusion را وارد معادله‌ی پردازش تصویر می‌کند تا کیفیت نهایی تصویر به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

دوربین ۴۸ مگاپیکسلی آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس در اکثر سناریوها تصویر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های بزرگ ثبت می‌کند

اپل دوربین فوق عریض آیفون‌های پرو را نیز بهبود داده است. این دوربین بهتر از قبل تصاویر ماکرو می‌گیرد و در محیط‌های کم‌نور سه برابر عملکرد بهتر از خود نشان می‌دهد. دوربین فوق عریض اکنون مجهز به پیکسل‌های ۱٫۴ میکرومتری است. دوربین تله‌فوتوی پنل پشتی در محیط‌های کم‌نور دو برابر بهتر عمل می‌کند. دوربین تله‌فوتوی آیفون بزرگ‌نمایی اپتیکال سه برابری را امکان‌پذیر می‌کند. دوربین سلفی که لنزی با دیافراگم f/1.9 دارد نیز در محیط‌های کم‌نور تا دو برابر بهتر از نسل قبل عمل می‌کند.

اپل سیستم فلاش آیفون‌های نسل جدید را نیز اصلاح کرده است. براساس گفته‌ی اپل، این فلاش جدید دو برابر نور بیشتر دارد و به فاصله‌ی کانونی تصاویر واکنش نشان می‌دهد.

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس در زمینه‌ی ضبط ویدیو نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. حالت سینمایی دوربین آیفون در نسل جدید می‌تواند ویدیوی 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه یا ۲۴ فریم‌برثانیه ضبط کند.

گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌لطف بهره‌مندی از شتاب‌سنج دو هسته‌ای جدید، می‌توانند نیروی G را با دقت بالا تشخیص دهند. استفاده از این حسگرها باعث شده است آیفون به قابلیت تشخیص تصادف (Crash Detection) مجهز باشد. آیفون پس از تشخیص تصادف، با اورژانس تماس می‌گیرد.

قابلیت تشخیص تصادف افزون‌بر حسگرهای شتاب‌سنج جدید، به سایر حسگرهایی که در آیفون استفاده شده است اتکا می‌کند. حسگر بارومتر در آیفون اکنون می‌تواند تغییرات فشار کابین خودرو را نیز تشخیص دهد، GPS دقت بالاتری نسبت‌به نسل قبل دارد و میکروفون می‌تواند صداهای شدیدی را که درنتیجه‌ی تصادف ایجاد می‌شوند شناسایی کند.

پس از تشخیص تصادف خودرو،‌ رابط کاربری مربوط به تماس با سرویس‌های اضطراری روی اپل واچ ظاهر می‌شود؛ چون پس از تصادف، به احتمال زیاد اپل واچ به فرد نزدیک‌تر است.

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس افزون‌بر این موارد به سیستم ارتباط ماهواره‌ای که اپل آن را Emergency SOS via Satellite خطاب می‌کند مجهز هستند. به‌لطف این سیستم، آیفون می‌تواند مستقیما به ماهواره متصل شود. سیستم ارتباط ماهواره‌ای آیفون، ارسال پیام به اورژانس و سایر سرویس‌های اضطراری را در ناحیه‌هایی که شبکه‌ی سلولار و وای‌فای دردسترس نیست امکان‌پذیر می‌کند. ارسال پیام ازطریق ماهواره چندین دقیقه به طول می‌انجامد.

آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس مستقیما به ماهواره‌ متصل می‌شوند

در سیستم ارتباط ماهواره‌ای، آیفون با سؤالات ازپیش‌تنظیم‌شده به استقبال کاربر می‌آید و به آن‌ها می‌گوید که برای دسترسی به ارتباط ماهواره‌ای گوشی‌شان را کدام سمت بگیرند. این فناوری جدید به کاربران امکان می‌دهد لوکیشن خود را ازطریق ماهواره به اشتراک بگذارند. سیستم ارتباط ماهواره‌ای در ماه نوامبر ۲۰۲۲ (آبان و آذر ۱۴۰۱) دردسترس ساکنان آمریکا و کانادا قرار می‌گیرد. این سرویس به مدت دو سال رایگان خواهد بود.

آیفون‌های نسل جدید به‌لطف بهره‌مندی از مودم توانمند، سرعت دانلود و آپلود بالایی به هنگام اتصال به شبکه‌ی 5G دارند. اپل می‌گوید اکنون بیش از ۲۵۰ اپراتور مخابراتی در ۷۰ کشور از شبکه‌ی 5G پشتیبانی می‌کنند. مدل‌هایی از آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس که در آمریکا عرضه می‌شوند، درگاه فیزیکی سیم‌کارت ندارند و صرفاً مبتنی‌بر سیم‌کارت الکترونیکی هستند.

براساس اعلام رسمی اپل، دو گوشی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس یک‌ساعت شارژدهی اضافی نسبت‌به آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس دارند.

قیمت و زمان عرضه

اپل گوشی آیفون ۱۴ پرو را با قیمت ۹۹۹ دلار و آیفون ۱۴ پرو مکس را با قیمت ۱٬۰۹۹ دلار روانه‌ی بازار می‌کند. قیمت این دو گوشی نسبت‌به نسل قبل تغییر نکرده است. آیفون‌های جدید همچنان در کانفیگ پایه ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی دارند و در قوی‌ترین کانفیگ از یک ترابایت حافظه استفاده می‌کنند.

پیش‌فروش آیفون‌های پرو نسل جدید از ۹ سپتامبر ۲۰۲۲ (۱۸ شهریور ۱۴۰۱) و عرضه‌ی آن‌ها از ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۵ شهریور ۱۴۰۱) شروع می‌شود. گوشی‌های نسل جدید اپل در رنگ‌های ارغوانی، طلایی، نقره‌ای و مشکی دردسترس قرار می‌گیرند و به سیستم‌عامل iOS 16 مجهزند.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز