تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی و معرفی : اسنپدراگون 780G با لیتوگرافی 5 نانومتری و مودم 5G معرفی شد

اسنپدراگون 780G با لیتوگرافی 5 نانومتری و مودم 5G معرفی شد

snapdragon 780 5G

کوالکام از جدیدترین عضو خانواده اسنپدراگون ۷۰۰ رونمایی کرد. چیپ اسنپدراگون 780G با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه پیدا کرده و از ۸ هسته پردازشی و مودم 5G بهره می‌برد تا تبدیل به یک تراشه میان‌رده قدرتمند شود.

کوالکام برای مدت زمانی بیانیه مربوط به این تراشه را منتشر کرد، اما تصمیم گرفت آن را حذف کند، با این حال مشخصات کامل آن در همین زمان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت. اسنپدراگون 780G همانند پردازنده قدرتمند اسنپدراگون ۸۸۸ با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه پیدا کرده و سامسونگ آن را تولید می‌کند.

این تراشه از ۸ هسته پردازشی بهره می‌برد که دو هسته آن Cortex-A78 با فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز هستند. این چیپ همچنین به ۶ هسته Cortex-A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز مجهز شده. در بخش پردازشگر گرافیکی با آدرنو ۶۴۲ روبه‌رو هستیم که قابلیت گیمینگ HDR را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

کوالکام در اسنپدراگون 780G از ISP (پردازشگر سیگنال تصویر) سه‌گانه بهره می‌برد که برای اولین بار شاهد استفاده از آن در پردازنده‌ای از سری اسنپدراگون ۷۰۰ هستیم. این ISP که Spectra 570 نام دارد، امکان عکاسی همزمان با سه دوربین را برای کاربران فراهم می‌کند. بنابراین برای مثال می‌توان بطور همزمان با دوربین استاندارد، اولترا واید و تله‌فوتو عکاسی کرد.

دستگاه‌های مجهز به این تراشه می‌توانند ویدیوهای 4K HDR و همچنین +HDR10 ضبط کنند. اسنپدراگون 780G همچنین از ششمین نسل موتور هوش مصنوعی کوالکام یعنی Hexagon 770 بهره می‌برد که عملکرد آن را در زمینه فعالیت‌های هوش مصنوعی دو برابر نسل قبلی می‌کند.

در بخش مودم با اسنپدراگون X53 روبه‌رو هستیم که در فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز حداکثر سرعت دانلود ۳.۳ گیگابیت بر ثانیه دارد. از سایر مشخصات این تراشه می‌توان به پشتیبانی از وای فای 6E و بلوتوث ۵.۲ اشاره کرد.

دستگاه‌های مجهز به چیپ اسنپدراگون از سه ماهه دوم سال جاری میلادی وارد بازار می‌شوند و این احتمال وجود دارد که شیائومی می ۱۱ لایت 5G مجهز به این تراشه باشد. البته گزارش‌ها از تجهیز این گوشی به چیپ اسنپدراگون 765G خبر می‌دهند.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز