تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی و معرفی : پیکسل 6 احتمالا با چیپ طراحی شده توسط گوگل معرفی خواهد شد

پیکسل 6 احتمالا با چیپ طراحی شده توسط گوگل معرفی خواهد شد

Google Pixel 5

بر اساس یک گزارش جدید، پرچمدار بعدی سری پیکسل گوگل که احتمالا پیکسل ۶ نام خواهد داشت، برای اولین بار به یک چیپ طراحی شده توسط گوگل به نام «GS101» یا «Whitechapel» مجهز خواهد شد.

 

گزارش شده که گوگل در حال کار روی دو گوشی جدید است که از چیپی به نامGS101 مبتنی بر معماری ARM  بهره‌مند خواهد شد. گمان می‌رود با یک گوشی پرچمدار طرف باشیم که قرار است جایگزینی برای میان‌رده‌های پیکسل ۵ و پیکسل ۴A 5G باشد. همچنین یک گزارش دیگر به جزئیات بیشتری از این چیپ اشاره کرده است. این چیپست ظاهرا از ۳ خوشه پردازنده در کنار یک پردازشگر ویژه یادگیری ماشین به نام TPU (مخفف Tensor Processing Unit) بهره خواهد برد.

به عنوان مقایسه باید اشاره کنیم که چیپست پرچمدار کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ از ۳ خوشه با ترکیب پردازنده‌‌های کورتکس X1 در کنار کورتکس A78 و کورتکس A55 بهره می‌برد. علاوه بر این احتمال می‌رود چیپ گوگل به یک بخش امنیتی ویژه مشابه با چیپ تیتان M مجهز شود. تیتان M که از سال ۲۰۱۸ در گوشی‌های پیکسل گوگل تعبیه شد، یک چیپ مجزا از پردازنده گوشی بود که امکان ذخیره کلیدهای دیجیتالی به صورت امن را فراهم می‌کرد.

شایعات در سال ۲۰۲۰ پیشین اشاره به یک چیپ با نام «Whitechapel» داشتند که به نظر می‌رسید در گوشی‌های پیسکل یا کروم‌بوک‌ها کاربرد داشته باشد. اما حالا ظاهرا Whitechapel در گوشی‌ها کاربرد خواهد داشت و چیپ کروم‌بوک‌ها در آینده‌ای دورتر از راه خواهد رسید.

گوگل پیش از این چیپ‌های TPU برای سرورها، هسته عصبی (Neural Core) برای پیکسل ۴ و چیپ امنیتی تایتن M را برای گوشی‌های خود طراحی کرده بود اما چیپ جدید GS101 به این کمپانی کمک می‌کند تمامی قابلیت‌های پیشرفته چیپ‌های خود را در سطحی عمیق‌تر و به طور یکپارچه ترکیب کند. علاوه بر گوگل، اپل هم از مدت‌ها پیش طراحی چیپ‌های ویژه خود از جمله سری A برای آیفون‌ها و آیپدها و نیز سری M برای مک‌بوک و مک مینی را در پیش گرفته است. در واقع تا پیش از این در دنیای اندروید، تنها سامسونگ و هواوی بودند که چیپ‌های خاص خود را طراحی می‌کردند و اگر این گزارش صحیح باشد، گوگل هم به جمع آنها خواهد پیوست تا فاصله خود با آنها و البته مهم‌تر از آن، با اپل کاهش دهد.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز