تک نیوز > اخبار علمی : فناوری جدید تصویربرداری می‌تواند آسیب ریوی پنهان بیماران مبتلا به کرونا را تشخیص دهد

فناوری جدید تصویربرداری می‌تواند آسیب ریوی پنهان بیماران مبتلا به کرونا را تشخیص دهد

corona covid 19 MRI 1

متخصصان با کمک فناوری جدید تصویربرداری می‌توانند آسیب ریوی پنهان ناشی از ابتلا به کرونا را در بیمارانی که از عوارض طولانی مدت پس از درمان رنج می‌برند، تشخیص بدهند.تا آخر این مقاله همراه تک نیوز باشید.

 

تا پیش از این، ضعف سیستم تنفسی در چنین بیمارانی از طریق تکنیک‌های رایج عکس‌برداری پزشکی مانند MRI معمولی و سی‌تی اسکن قابل تشخیص نبوده است. اکنون پزشکان می‌توانند با آگاهی بیشتری نسبت به آسیب‌های دائمی کرونا به درمان مبتلایان بپردازند.

آسیب ریوی پنهان کرونا یکی از چندین عارضه‌ طولانی مدت ناشی از درگیری با کووید ۱۹ به شمار می‌رود که توجه پزشکان و محققان رو به سوی خود جلب کرده است. خستگی و نفس تنگی به عنوان مهم‌ترین علائم طولانی مدت کرونا به شمار می‌روند که در در تعداد زیادی از  مبتلایان به کرونا پس از مرخص شدن از بیمارستان دیده می‌شود. با این حال روش‌های رایج تصویربرداری تشخیصی قادر به شناسایی بسیاری از چنین علائمی نیستند و آزردگی بسیاری برای بهبود یافتگان ایجاد می‌کنند. 

PHOSP-COVID نام پروژه‌ی تحقیقاتی بلند مدتی در انگلستان است که اقدام به کنترل و پایش بیماران مبتلا به کرونا از زمان بستری در بیمارستان تا ماه‌ها پس از ترخیص می‌کند. پژوهشگران این طرح از تکنیک تصویربرداری جدیدی به اسم MRI زنون فوق پلاریزه (۱۲۹Xe MRI) استفاده می‌کنند که می‌تواند جزئیات بسیاری پیرامون عملکرد ریه‌ها و تبادلات گازها را به ثبت برساند.

به کمک تکنیک ۱۲۹Xe MRI می‌توان قسمت‌هایی از ریه که در آن جذب اکسیژن با مشکل مواجه شده است را شناسایی کرد، درحالی که در تصاویر سی‌تی اسکن طبیعی به نظر می‌رسند. البته جامعه مورد مطالعه‌ پژوهش کوچک است و تنها ۹ بیمار مبتلا به کرونا که حدود ۶ ماه بستری بودند مورد بررسی قرار گرفتند. همه‌ آن‌ها از مشکل نفس‌تنگی رنج می‌برند اما تصاویر سی‌تی اسکن مشکل خاصی را نشان نمی‌داد. روش تصویربرداری جدید می‌تواند در ابتدای بیماری نیز به سرعت کوچک‌ترین تغییرات ناشی از کرونا را نشان دهد. اکنون ابزار صحیحی برای ارزیابی طولانی مدت عملکرد ریه در دسترس قرار گرفته است و می‌تواند به تصمیم‌گیری برای اقدامات درمانی پس از بهبود کووید ۱۹ کمک چشمگیری کند.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز