تک نیوز > اخبار و اخبار تکنولوژی : جهرمی: یکی از دلایل اختلال اینترنت در روزهای گذشته جلوگیری از فروش سؤالات کنکور بود

جهرمی: یکی از دلایل اختلال اینترنت در روزهای گذشته جلوگیری از فروش سؤالات کنکور بود

azari jahromi 1

طی هفته‌ای که گذشت جمعی از کاربران در سراسر کشور با اختلالات اساسی در اینترنت مواجه شدند که به گفته وزیر ارتباطات، یکی از دلایل این مشکل نگرانی و واهمه از لو رفتن سؤالات کنکور بوده است.تا آخر این خبر همراه تک نیوز باشید.

«محمد جواد آذری جهرمی» در حاشیه مراسم انعقاد تفاهم نامه ۵ جانبه معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه و وزارت ارتباطات و ۳ اپراتور بزرگ تلفن همراه، در پاسخ به این سؤال که دلیل اختلالات اینترنت همراه چه بوده و این مشکل چه ارتباطی با قطعی برق داشته گفت:

«فرآیند قطعی برق ما را متأثر کرد اما اختلال روز گذشته، علی رغم تمهیداتی که انجام شد، بحث برگزاری کنکور بود. خیلی از کنکوری‌ها به علت احتمال لو رفتن سوالات در فضای مجازی امنیت روانی نداشتند، البته سازمان سنجش هم نسبت به این موضوع حساسیت داشت که این حساسیت به جا است. درخواست شد که در حوزه‌های امتحانی اینترنت ۳g و ۴g فعال نباشد که قطعا این مورد در همسایگی نقاطی که کنکور در آن جا در حال برگزاری بود تاثیرگذار است. البته زیان اختلالات ایجاد شده از سود آن بیشتر است بنابراین باید سال آینده برای این موضوع فکر دیگری کرد.»

جهرمی در ادامه گفتگو با خبرنگاران به سؤالاتی در رابطه با اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث حقوقی و جرائم به صورت پیامکی نیز پاسخ‌هایی ارائه کرد. وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که این اطلاع‌رسانی‌‌های پیامکی از چه زمانی آغاز خواهد شد گفت که این اقدام صرفا از طریق پیامک نیست و سایر ابزارها هم هستند ولی فرآیند کار از امروز آغاز خواهد شد و وزارت ارتباطات با قوه قضاییه در زمینه آگاهی‌سازی همکاری و مساعدت می‌کند.

معاون پیشگیری قوه قضاییه نیز در همین رابطه اعلام کرده که ارسال این پیامک‌ها صرفا بر اساس فراوانی جرایم انجام خواهد شد، به این صورت که همراه پیامک یک لینک هم ارسال می‌شود تا مخاطبان برای مطالعه بیشتر به آن لینک مراجعه کنند. بر همین اساس قرار است هر هفته یک پیامک برای ۷۵ تا ۸۰ میلیون نفر از جمعیت ایران جهت آگاهی سازی از جرائم ارسال شود.

جهرمی در ادامه گفتگو درباره اینترنت ماهواره‌ای هم اظهار نظر کرد و گفت:

«اینترنت ماهوراه‌ای یک پدیده است که ما با آن مواجه خواهیم شد. این یک عصر جدید است زیرا خیلی از مناطق با اینترنت موبایل پوشش‌دهی ندارند. البته همواره آمریکا به خاطر خویی که در سلطه‌جویی در همه عرصه‌ها دارد در برابر همه کشورها دنبال این بوده که پلتفرم‌های خود را توسعه دهد. بنابراین از مدت‌ها قبل دنبال این موضوع بوده است. ما هم باید در این شرایط خودمان را تمهید کنیم.»

جهرمی در ادامه گفت که ما در کشور مقررات سرزمینی برای استفاده از اینترنت‌های ماهواره‌ای داریم. اما سازمان فضایی هم دنبال منظومه‌های ماهواره‌هایی بوده است و ما نباید بترسیم و باید خودمان را برای فراگیری از آن آماده کنیم.

لازم به ذکر است وزیر ارتباطات نوروز امسال گفته بود که توسعه تکنولوژی‌های جدید و سربرآوردن بلاک‌چین و اینترنت ماهواره‌ای جزو عواملی هستند که می‌توانند باعث منسوخ شدن فیلترینگ شوند.

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز