تک نیوز > اپل : تاریخچه گوشی های آیفون از اولین تا جدید ترین

تاریخچه گوشی های آیفون از اولین تا جدید ترین

Untitled 1

Iphone 2G

سال 2007 شرکت اپل شروع به ساخت موبایل کرد و اولین موبایلی که تولید کرد Iphone 2G بود .

این گوشی 3.5 اینچ بود و رزولوشن تصویری 480 داشت : رزولوشن 480 واسه زمان خودش خوب بود .این ایفون 4 گیگ حافظه ذخیره سازی و 128 مگابایت رم داشت و در پشت این گوشی دوربین 2 مگاپیکسلی قرار داشت و چیزی به اسم دوربین سلفی تو این گوشی وجود نداشت .

بدنه این گوشی از آلومینیوم بود و گوشی سنگینی بود ، و قیمت 499 دلاری داشت و در هفته اول عرضه به بازار بیش از 300 هزار فروش داشت .

Iphone 3G

این گوشی در سال 2008 معرفی شد و اولین گوشی آیفونی بود که به شبکه ارتباطی 3G مجهز شده بود ، این گوشی تفاوت زیادی با آیفون قبلی نداشت و فقط اصلیش با نسخه قبلیش این بود که خوش دست تر و سبک تر  شده بود و با معرفی این آیفون اپل در اون سال از اپاستور هم رو نمایی کرد .

و یکی دیگر از تغییرات مهمی که نسبت به نسل قبل داشت این بود که این گوشی به GPS مجهز شده بود و قابلیت مسیر یابی رو هم داست که تو زمان خودش یک تغییر بزرگ به حساب می یومد .

این گوشی با همان قیمت سال قبل عرضه شد یعنی 499 دلار و فروش 1 میلیون دستگاه در کمتر از یک هفته و فروشش اپل 300 درصد بیشتر شد.

و در سال 2009 اپل نسخه اس این گوشی رو هم معرفی که بدنه همان نسل قبل بود ولی تغییرات درونی زیادی کرده بود .  قابلیت فیلم برداری برای اولین بار در سال 2009 به گوشی های اپل آمد .

Iphone 4

سال 2010 سال بزرگی برای شرکت اپل بود . Iphone 4 گوشی اون سال بود و محبوب ترین آیفون تاریخ تا به الان بوده .

این گوشی بدنه های تیز و فریم تخت داشت و جنس قاب پشتی از شیشه بود و فریم میانی از استیل بود و این گوشی در زمان خودش باریک ترین گوشی جهان بود . 

رزولوشن این گوشی هم 480 بود و اپل در این گوشی از دوربین 5 مگاپیکسلی استفاده می کرد و برای اولین در این آیفون دوربین سلفی اضافه شد  ، حافظه داخلی این گوشی به 32 گیگ ارتقا پیدا کرده بود و حافظه رم آن هم به 512 مگابایت ارتقا پیدا کرده بود .

این گوشی قیمت 649 دلاری داشت و در هفته اول بیش از 1.7 میلیون دستگاه فروش داشت و نسبت به نسل قبل 70 درصد پیشرفت کرده بود .

در سال 2011 سالی بود که استیو جابز بنیان گذار اپل مریضی سختی گرفت و در بیمارستان بستری شد و استیو روز بعد از معرفی گوشی جدید از دنیا رفت و در اون سال آیفون 4s معرفی شد که با نسل قبل تفاوت ظاهری نداشت ولی درونش باز هم تغییر کرده بود و حافظه  داخلی آن به 64 گیگ ارتقا پیدا کرده بود و از قابلیت فیلم برداری 1080 پشتیبانی می کرد و رزولوشن تصویر هم به 720 ارتقا پیدا کرده بود و دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی داشت و با قیمت 649 دلار به بازار عرضه شد و در هفته اول هم بیش از 4 میلیون دستگاه فروش داشت .

Iphone 5

آیفون 5 در سال 2012 معرفی شد و بالاخره نمایشگر این گوشی ها از 3.5 به 4 اینچ تغییر پیدا کرده بود و قاب پشتی دیگه خبری از استیل نبود و پشت این گوشی شده بود شیشه ای .

این گوشی اولین گوشی آیفونی بود که شارژرش شده بود لایتنیگ .

رم این دستگاه هم نسبت به نسل قبل پیشرفت کرده بود و از 512 مگابایت به 1 گیگ تغییر پیدا کرده بود  و پیشرفت بزرگ این نسل این بود که از شبکه 4G پشتیبانی می کرد .

آیفون 5 تغییر قیمت نداشت و همون 649 دلار بود ولی این دفعه در کمتر از یک هفته بیش از 5 میلیون دستگاه به فروش رسیده بود .

و سال 2013 اپل از سری s این گوشی یعنی Iphone 5s رونمایی کرد و تغییرات این نسل هم سخت افزاری و نرم افزاری بود .

پردازنده این دستگاه شده بود A7 و رابط کاربریش شده بود ios 7 و A7 اولین پردازنده 64 بیتی اپل بود که مواقعا نسبت به نسل قبل خودش واقعا تغییر خوبی کرده بود و Iphone 5s اولین آیفونی بود که به حسگر اثر انگشت مجهز شده بود که این حسگر در دکمه هوم قرار داشت و بعد از این گوشی نسخه c هم معرفی شده که فقط ظاهرش کلاسیک بود و 5 رنگ فانتزی داشت و اپل تونست سر جمع فروش این گوشی در هفنه اول به عدد 9 میلیون برسه .


Iphone 6 / 6 plus

در سال 2014 اپل یک نسخه پلاس هم در کنار نسخه معمولی معرفی کرد و تفاوت این دوگوشی در ابعاد آنها بود یه نسخه اصلی 4.7 اینچ و نسخه پلاس 5.5 اینچ ، در این نسل نمایشگر ها سریع تر شده بود و اپل در طراحی این گوشی از آلومینیوم استفاده کرده بود و دکمه پاور هم از بالای گوشی به بدنه سمت راست انتقال پیدا کرده بود .

این گوشی اولین گوشی اپل بود که صفحه نمایش 1080 داشت و داخل دوربین این گوشی هم سنسور لرزشگیر اپتیکال هم قرار داشت تا بتوان عکاسی و فیلم برداری بهتری داشت .

قیمت این دو گوشی هم 649 برای نسخه معمولی و 749 دلار برای نسخه پلاس و این دو گوشی باهم در کمتر از یک هفته کمتر از 10 میلیون دستگاه فروش داشت .

سال 2015 اپل هم باز نسخه s این دو گوشی رو هم معرفی کرد و این دو گوشی تفاوت ظاهری با نسل قبل نداشت .

حافظه رم این دستگاه به 2 گیگ رسیده بود و دوربین اصلی هم به 12 مگاپیکسل ارتقا پیدا کرده بود و حالت 3D Touch هم به آن اضافه شده بود ، این قابلیت یعنی شما می تونید با فشار دادن انگشت بر روی یک ایکون به چند دسترسی سریع برای اون برنامه دستیانی پیدا کنید .

و این دو گوشی در یک هفته بیش از 13 میلیون دستگاه فروش داشتند و قیمت این دو دستگاه هم مثل نسل قبل بوده و تغییری نداشته .

Iphone SE

سال 2016 اپل گوشی میان رده هم معرفی کرد ، این گوشی از نظر سخت افزاری فرقی با 6s نداشت ولی طراحی این گوشی بسیار شبیه به 5s بود و این گوشی صفحه نمایش 4 اینچی داشت و به جای لبه های تخت لبه های خمیده شبه به 6s را داشت و از نظر قیمت هم خوب بود 399 دلار و با این قیمت این گوشی تبدیل شد به یکی از پر فروش ترین گوشی های سال اپل 

Iphone 7 / 7 plus

سال 2016 اپل دو مدل گوشی معرفی کرد : میان رده ، پرچم دار 

میان رده 2016 se بود و پرچم دار هم  7 / 7 plus بود .

اپل توی این نسل از گوشی هاش لایه براق را حذف کرده بود و این گوشی حالت شیشه ای داشت و اپل برای اولین بار جک 3.5 رو از این گوشی حذف کرد و به جای استفاده از هنذفری با سیم ایر پاد رو معرفی کرد ولی داخل جعبه تبدیل جک 3.5 میلمتری به لایتنیگ هم گذاشته بود .

و در  این سال نسخه پلاس این گوشی دو دوربین داشت که تو اون سال سر و صدای زیادی به پا کرد و نسخه پلاس هم دارای رم 256 بود که اولین گوشی 256 گیگاباتی اپل بود و این گوشی با داشتن دو دوربین امکانات عکاسی جدید پرتره  هم به آن اضافه شده بود .

Iphone 8 / 8 plus

سال 2017 هم برای اپل سال تغییر طراحی گوشی بود و تو این سال طراحی گوشی ها برگشت به آیفون 4 و جنس پشتی شده بود شیشه و فریم دوری آلومینیوم .

این گوشی تفاوتی با آیفون 7 نداشت و این گوشی خیلی برای کاربران جالب نبود ولی یک تغییر نسبت به آیفون 7 کرده بود این بود که ، این گوشی قابلیت وایرلس شارژ داشت .

Iphone X

سال 2017 سال تغییر گوشی های اپل بود و دیگه گوشی ها شبینه نسل قبل نبود و یه تغییر بسیار بزرگ کرده بود و اون سال خبری از عدد نبود و اسم رو گذاشته بود X و یه طراحی کاملا متفاوت داشت .

در این گوشی خبری از حاشیه بالا و پایین نبود و به جای اثر انگشت ،تشخیص چهره سه بعدی به اون اضافه شده بود .

نمایشگر این گوشی 5.8 اینچ بود که 85 درصد پنل جلویی این گوشی صفحه نمایش بود و دوربین سلفی و سنسور ها رفته بود داخل تاچ ، این گوشی اولین گوشی بود که به سنسور تشخیص چهره مجهز شده بود ولی این سنسور تو نسل اول خود کلی باگ داشت که تو آپدیت های بدی این مشکل رفع شد .

صفحه نمایش این گوشی LCD بود و کار کردن با این گوشی رو لذت بخش می کرد .

و برای این گوشی خاص اون زمان قیمت خاصی هم در نظر گرفته شده بود ، این گوشی با قیمت 999 دلار به بازار عرضه شد !

Iphone Xs / XR / X max

سال 2018 اپل از سری گوشی های X  رو نمایی کرد X / XR /X max  تفاوت این ها با نسل قبل پردازنده A12 بود که تا حد زیادی بهبود پیدا کرده بود ، مصرف باتری هم تو این گوشی کاهش داشته و بیشتر باتری نگه می داره .

و یه فرق دیگه هم داشت XR در پشت یک دوربین داشت و این گوشی قیمت 749 دلاری داشت و XS قیمت 999 دلاری داشت

Iphone 11 / pro / pro max

در سال 2019 اپل سه آیفون جدید معرفی کرد که شبه مدل های سال قبل بود ولی از نظر دوربین و شک قرار گیر اون باهم فرق داشت .

آیفون 11 دو دوربین داشت و 11 پرو و پرو مکس سه تا دوربین .

گوشی های این سال از پردازنده A13 بهره می بردند که هم سریع بود و هم کم مصرف ، قطر گوشی هم نسبت به سال قبل بیشتر شده بود ولی مدت زمان زیادی شارژ نگه می داشت مخصوصا تو نسخه پرو مکس .

قیمت : آیفون 11 749 دلار بود و 11 پرو 1149 و 11 پرو مکس 1249 دلار  

Iphone SE 2020

در سال 2020 اپل دومین گوشی میان رده رو هم معرفی کرد که بدنه اون همون بده آیفون 8 بود و فقط تفاوت سخت افزاری داشت .

این گوشی پردازنده قدرتمند A13 داشت که تو سال 2020 این پردازنده از پردازنده های اندرویدی هم قوی تر و کم مصرف تر بود .

آیفون SE 2020 از گوشی میانرده خوبی بود ولی یه مشکل بزرگ داشت ، مشکلش این بود که ظرفیت باتریش خیلی کم 1800 میلی آمپر بود که به یک روز نمی کشید که باید شما اون رو به شارژ می زدید.

نمایشگر این گوشی 4.7 اینچ بود و دوربینی که داشت قابلیت فیلم برداری با کیفیت 4K رو داشت .

Iphone 12 mini / 12 / 12 pro / 12 pro max

تو اواخر سال 2020 این بار شرکت اپل 4 مدل گوشی به نمایش گذاشت ، که این بار که مدل مینی هم اضافه شده بود .

توی این سال اپل آداپتور شارژر و هنذفری رو از جعبه حذف کرد و وقتی شما گوشی رو می خریدید  و جعبه رو باز می کردید توش یه کابل شارژ تایپ سی با لایتنیگ بود .

این چهار گوشی از شارژ سریع 20 واتی هم پشتیبانی می کردند و شارژ وایلس 15 واتی که فقط با استفاده از مک سیف اپل امکان‌پذیر بود .

هر 4 مدل از آیفون ها 5G بودند و  پردازنده A14  داشتند.

اندازه آیفون مینی 5.4 اینچ بود و باتری 2200 میلی آمپری داشت که خیلی شارژ نگه نمی داشت .

ابعاد این چهار گوشی :  5.4 اینچ نسخه مینی ، 6.1 اینچ نسخه معمولی و پرو  ، 6.7 اینچ هم برای نسخه پرو مکس 

یه فرق ظاهری که نسبت به نسل قبل داشت این بود که فریم دوری این گوشی ها تخت شده بود و شبه به آیفون 5 شده بود .

توی فریم پشتی هم توی نسخه های پرو و پرو مکس یه سنسور لایدار هم بود که برای تشخیص عمق و ثبت عکس های بهتر قرار داشت .

قیمت این گوشی ها هم به این شکل بود 730 دلار مینی ، 830 دلار نسخه معمولی ، 1030 دلار نسخه پرو ، 1130 دلار هم برای نسخه پرو مکس 

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز