تک نیوز > اخبار تکنولوژی : کودکان و نوجوانان در راستای طرح صیانت‌ از کودکان مالک سیم‌کارت می‌شوند

کودکان و نوجوانان در راستای طرح صیانت‌ از کودکان مالک سیم‌کارت می‌شوند

simcard 1

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه اپراتورها بایستی یک مجرای ارتباطی صیانت شده برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند، وعده داد در آینده‌ای نزدیک شرایطی در کشور فراهم خواهد شد تا کودکان و نوجوانان مالک سیم کارت و دارای هویت حقیقی مستقل در فضای مجازی شوند.تا آخر این خبر همراه تک نیوز باشید.

 

سومین نشست فعالان فضای مجازی حوزه کودک و نوجوان با حضور «ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی و با موضوع توسعه و ترویج فضای مجازی مناسب کودک و نوجوان برگزار شد. یکی از اهداف این جلسه، بررسی طرح صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و رفع چالش‌های فعالان این حوزه بود. موضوعی که پیش از این نیز وزیر ارتباطات بر آن تاکید کرده بود.

فیروزآبادی در این جلسه با اشاره به اهمیت صیانت از حقوق کودکان در فضای مجازی که مورد توجه کشورها و سازمان‌های مختلف بین المللی نیز قرار گرفته است، گفت: «بحث آسیب پذیری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی در اجلاس‌های متعدد بین المللی بارها مطرح شده و سندی در این رابطه نیز به عنوان یکی از بیانیه‌های اصلی اجلاس سران گروه ۲۰ تهیه شده است.»

 
 

او با بیان اینکه سازمان‌های بین المللی به سه چالش مهم در خصوص مخاطرات، آسیب پذیری و آسیب کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تاکید دارند، معتقد است این چالش‌ها در حوزه ارتباط، محتوا و رفتار فضای مجازی کودکان قابل پیگیری است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه به تصویب سند صیانت از کودکان و نوجوانان در جلسه شورای عالی فضای مجازی اشاره کرده و گفت: «در راستای این سند، در محور مدیریت و راهبری فضای مجازی کودکان و نوجوانان کارگروهی تشکیل شده است تا مشکلات و چالش‌های همه ذی‌نفعان این فضا بررسی و رفع شود.»

او در ادامه به مسئولیت اپراتورهای ارتباطی در این زمینه اشاره کرده و تاکید کرد اپراتورها باید یک مجرای ارتباطی صیانت شده را برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند: «برای نخستین بار در کشور قرار است که سیم‌کارت در مالکیت کودکان و نوجوانان قرار گیرد و در حال پیگیری هستیم که کودکان و نوجوانان هویت حقیقی مستقل در فضای مجازی داشته باشند.»

در ادامه این جلسه، فیروزآبادی بر لزوم فعالسازی زیست بوم توسعه محتوای فضای مجازی کودک توسط بخش خصوصی تاکید کرد و گفت:

«با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر بخش‌های حاکمیتی، شرکت‌های نوپا باید محتوای سالم در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهند. همه کشورها به دنبال این هستند که فرهنگ بومی و ملی خود را در فضای مجازی حفظ کنند و در این راستا بخش خصوصی می‌تواند حداکثر ابتکارات خود را عرضه کند. علاوه بر ارتقای فرهنگ و سواد آموزشی فضای مجازی در سند صیانت از کودکان و نوجوانان، موضوع تعاملات بین المللی با پلتفرم‌های بزرگ دنیا و مجامع بین المللی در این حوزه نیز دیده شده است تا بتوانیم در حوزه ارزش‌گذاری کودک و هنجارسازی‌های این حوزه نقش فعال داشته باشیم.»

به گفته وی آن‌ها در حوزه نظام آموزشی فضای مجازی به دنبال این بوده که دولت و بخش خصوصی روی پلتفرم شاد فعال شوند تا تولید محتوا رونق بگیرد: «روی پلتفرم شاد به دنبال این هستیم که یک رگولاتوری انبساطی فراهم کنیم تا بخش قابل توجهی از اقتصاد فعلی در حوزه تولید محتوا در کشور که به صورت نامنظم صورت می‌گیرد، روی این پلتفرم فراهم شود»

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه با انحصار شاد مخالف هستیم، اظهار داشت به همین دلیل دست مدارس غیرانتفاعی برای استفاده از سایر اپلیکیشن‌های ایرانی غیر شاد باز گذاشته شده است.

وی در مورد نظام قیمت‌گذاری محتوای ویژه کودک در فضای مجازی نیز گفت:

«در خصوص نظام قیمت‌گذاری خدمات ارزش افزوده (وس) جلساتی در کمیسیون عالی محتوای مرکز ملی فضای مجازی برگزار شده و از بخش خصوصی نیز دعوت شده تا نظراتشان را اعلام کنند. در همین حال برای موضوع پرداخت نیز با بانک مرکزی و وزارت ارتباطات وارد مذاکره شده‌ایم. در حال جمع‌بندی هستیم و به زودی این سند ابلاغ می‌شود و مشکل فعلی ارائه کنندگان خدمات محتوا حل خواهد شد.»

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز