تک نیوز > اخبار خودرو : احتمال صدور مجدد مجوز افزایش قیمت خودرو توسط دولت

احتمال صدور مجدد مجوز افزایش قیمت خودرو توسط دولت

1375688 1

در شرایط فعلی که بازار آزاد شرایط مطلوبی ندارد، متاسفانه در زمینه قیمت‌ گذاری خودروها در کارخانه نیز چندان موفق عمل نمی‌شود. قیمت‌ گذاری خودروهای داخلی طی سال‎های اخیر با بحث‎ها و چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. از طرف دیگر افسار قیمت‌گذاری خودروهای خارجی نیز رها شده است و خودروسازان امید دارند تا دولت سیزدهم سرانجام مجوز آزادسازی قیمت خودرو را صادر نماید. این عوامل در کنار موضوع مهم سرنوشت برجام و تحریم‌ها می‌تواند سرنوشت بازار خودرو کشورمان را به کلی تغییر دهد و دامنه نوسانی از رکورد کاهشی تا جهش و افزایش قیمت‌ها را ظرف شش ماه آتی رقم بزند.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر قیمت خودروهای داخلی در بازار کشورمان:

علیرغم مخالفت ریاست جمهوری با مصوبه افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر، به نظر می رسد که با برگزاری جلسات متعدد بین وزارت افتصاد، وزارت صمت، نمایندگان خودروسازان، ریاست جمهوری و معاون اول ریاست جمهوری و پس از بررسی شرایط خودروسازان در ستاد تنظیم بازار، مجوز مربوطه برای اعمال مجدد مصوبه افزایش قیمت خودرو صادر شود و خبر نهایی چنین تصمیمی نیز ظرف روزهای آینده توسط رسانه‌ها منتشر خواهد شد.
طبق اطلاعیه وزارت صمت، افزایش قیمت خودرو توسط دو خودروساز، منتفی شده است و همچنین قرار شد قیمت‌ها به حالت قبل بازگردانند و افزایش قیمتی فعلا اعمال نشود. اگر تعدادی از مشتریان ایران‌خودرو و سایپا در این مدت اضافه پرداخت بابت پیش‌ فروش خودرو داشتند، به آنها مسترد می‌شود تا مشکلی برای مشتریان پیش نیاید.

پس از اعلام افزایش قیمت اخیر ایران خوردو و سایپا که براساس هماهنگی با شورای رقابت و با توجه به تورم بخشی عمومی کشور صورت گرفته بود، ریاست جمهوری به رویه افزایش قیمت بدون هماهنگی با ستاد تنظیم بازار واکنش نشان داده و مصوبه افزایش قیمت ها را ملغی کرد.

از این رو به نقل از صدا سیما و باتوجه به دستور رئیس جمهور و اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت خودرو مصوبه‌ای نداشته است، وزارت صمت به خودروسازان دستور داد هرگونه افزایش قیمت ممنوع است و به قیمت‌های قبل بازگردد.

با این حال مشخص نیست که واکنش بازار نسبت به ملغی شدن این مصوبه چه خواهد بود، چرا که طی چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت قابل توجه خودروها در بازار بوده‌ایم و متوقف شدن مصوبه افزایش قیمت٬‌ احتمالا به تشدید رکود بازار و عدم مراجعه مشتریان واقعی به فروشندگان منجر خواهد شد.

سازمان حمایت:

افزایش قیمت خودروهای پر تیراژ ایران‌خودرو و سایپا با توجه به اعلام نرخ تورم بخشی بانک مرکزی و در چارچوب مصوبات قبلی شورای رقابت بوده است.

خودروهای پیش‌فروش شده قبلی با موعد تحویل تا پایان سال ۱۴۰۰ بر مبنای تعهدات مذکور تحویل مشتریان می‌گردد.

بدیهی است تا پایان امسال هیچگونه افزایش قیمتی بر خودروهای پیش فروش مذکور مترتب نیست.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌ داران و فروشندگان خودرو با اشاره به آخرین وضعیت بازار خودرو، گفت: «بازار خودرو مدت زمان زیادی است که بدون مشتری مانده و معاملاتی صورت نمی گیرد. اگر معامله‌ای هم صورت گرفته باشد برای خودرو‌های کمتر از ۴۰۰ میلیون تومانی است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با بیان اینکه در هفته گذشته برخی از خودروهای داخلی گران شدند، گفت: «قیمت خودرو طی چند روز گذشته افزایش داشته، که علت آن کاهش عرضه خودروسازان است؛ وقتی دارندگان خودرو احساس می‌کنند که خودروسازان عرضه خودرو را کاهش داده اند، قیمت را افزایش می‌دهند.»

این مقام مسئول با بیان اینکه افزایش قیمت بین خودرو‌های داخلی متفاوت بوده و در برخی شاهد افزایش ۲ میلیونی و در برخی ۶ تا ۷ میلیون افزایش یافته است، گفت: «خودرو‌های سایپا از اول هفته تاکنون بین ۲ تا ۳ میلیون و خودرو‌های ایران خودرو بین ۴ تا ۵ میلیون تومان افزایش یافته است.»

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به آخرین قیمت خودرو در بازار، گفت: «سمند ال ایکس در بازار ۲۵۶ میلیون تومان، پژو پارس ۳۰۴ میلیون تومان، ۲۰۷ دنده ای ۳۳۸ میلیون تومان، پراید ۱۳۱حدود ۱۴۳ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ حدود ۱۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.»

موتمنی با اشاره به اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار، گفت: «اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو، کاهش عرضه توسط خودروسازان است.»

او در خصوص عرضه خودرو در بورس، گفت: «اگر عرضه را بیشتر کنند قیمت‌ها متعادل می‌شود، نیازی به فروش در بورس نیست.»

بازار خودرو چند هفته‌ای است که در رکود مطلق به سر می‌برد. معاملات در آن به کمترین میزان رسیده و قیمت‌ها به روال چند هفته‌ گذشته، بدون‌تغییر مانده است.

این روزها جز معدود افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند، برای خرید مراجعه نمی‌کنند و رکودی سنگین بر بازار حکمفرماست.

رکود بازار نقل و انتقالات خودرو در پایتخت در حالی به دو ماه رسیده که صحبت‌های انجام شده در خصوص احتمال بازگشایی واردات خودرو، رکود را شدیدتر کرد و طی آن فروشندگان زیاد شدند اما خریداران عقب‌نشینی کردند.

به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، اکنون بازار در یک وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد، وضعیتی که سبب شده مشتری مراجعه نکرده و خریدار اندک باشد.

سعید موتمنی در این زمینه گفت: «خودروهای خارجی و مونتاژی بیشترین آسیب را از این شرایط دیده‌اند و تقریبا هیچ مشتری برای این خودروها وجود ندارد، اما اندک خرید و فروش‌هایی در خودروهای پرطرفدار داخلی و مونتاژی و به‌طور عمده خودروهای زیر ۵۰۰ میلیون تومانی در جریان است.»

وی با اشاره به محدودیت‌های عرضه‌های خودروسازان، تاکید کرد: «اگر عرضه افزایش یافته و به‌ویژه آن‌طور که خودروسازان وعده داده‌اند خودروهای ناقص کف پارکینگ‌هایشان تکمیل و تجاری شود، می‌تواند بر کاهش مجدد قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.»

بازار امروز خرید و فروش خودرو در برخی از محصولات شاهد افت قیمتی بوده است البته به اعتقاد فعالان بازار با وجود افت قیمت هنوز خرید و فروش خودرو رونق نداشته و مصرف کنندگان برای خرید محصول دست نگه داشته اند. در بازار امروز خرید و فروش خودرو کوییک آر ۱۷۰ میلیون تومانT کوییک معمولی با کاهش ۲ میلیون تومانی ۱۶۷ میلیون تومانT تیبا صندوقدار با کاهش یک میلیون تومانی به ۱۴۳ میلیون تومان و تیبا ۲ با کاهش ۲ میلیون تومانی ۱۵۴ میلیون تومان به فروش می رسد.

A424869E 3AC7 4C3C 97E2 691BE68A8FC8 1

علاوه بر این در محصولات ایران خودرو نیز بازار شاهد افت قیمت در تعدادی از خودروها بوده است بر همین اساس سمند ال ایکس با کاهش ۳ میلیون تومانی با قیمت ۲۶۰ میلیون تومان، رانا پلاس با کاهش ۲ میلیون تومانی ۲۶۸ میلیون تومان، دنا معمولی ۳۲۴ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با کاهش ۴ میلیون تومانی با قیمت ۲۴۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کاهش یک میلیون تومانی ۲۸۷ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوقدار با قیمت ۲۸۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

البته امروز بازار خودرو با افزایش قیمت دلار نیز روبه‌رو است که این موضوع اثر منفی خود را بر بازار خواهد گذاشت. در حال حاضر به دلیل رکود بازار شاهده افزایش قیمتی در خودروها نیستیم اما با روند صعودی قیمت دلار باید دید وضعیت قیمت ها در بازار به چه سمتی خواهد رفت. در واقع در صورت رد شدن طرح واردات خودرو توسط شورای نگهبان و ادامه یافتن روند افزایشی نرخ ارز٬‌ متاسفانه مجددا شاهد ادامه یافتن روند افزایشی قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

طی چند روز اخیر تعداد آگهی فروش خودروهای وارداتی در وب سایت های خرید و فروش خودرو زیاد شده است. برخی خریداران معتقدند با آزادسازی احتمالی واردات خودرو، حباب قیمت خودروهای خارجی شکسته می‌شود. حتی برخی منتظر ریزش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت خودرو هستند. اما نصف شدن قیمت خودروهای خارجی واقعی است؟

فعالان بازار می‌گویند چنانچه کاهش قیمت ارز تداوم داشته باشد و مصوبه اخیر مجلس به سرعت اجرا شود قیمت خودروهای خارجی در کف بازار نصف می‌شود.

بررسی بازار خودروهای خارجی هم نشان می‌دهد که قیمت خودروهای خارجی ریخته است. به عنوان مثال طی چند روز اخیر خودروی یک میلیاردی حدود ۲۰۰ میلیون تومان، خودروی دو میلیاردی حدود ۳۰۰ میلیون تومان و خودروهای بالای سه میلیارد و نیم بالای ۴۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. مثلا مزدا ۳ مدل ۹۸ که هفته گذشته با قیمت یک میلیارد و هفتاد میلیون تومان خرید و فروش می‌شد امروز به یک میلیارد تومان رسیده است اما همچنان برای این خودرو خریداری وجود ندارد.

در حال حاضر النترای یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی تومانی به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و سانتافه دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. اما خریداران منتظر ارزانی بیشتر هستند و فعلا از هر نوع معامله‌ای دست کشیده‌اند.

حالا رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با اشاره به وضعیت خرید و فروش بازار خودرو گفت: «خرید و فروش خودروهای خارجی راکد شده و مردم منتظر کاهش بیشتر قیمت خودروهای خارجی هستند.»

حمید کریمی در این خصوص توضیح داد: «مصوبه اخیر مبنی بر آزادسازی واردات، بازار خودرو را به نوعی قفل و تعداد فروشندگان را در بازار زیاد کرد.‌ قیمت دلار هم بر قیمت خودروهای خارجی اثرگذار است. چنانچه قیمت دلار نوسان نداشته باشد قیمت خودروها مقطعی ثابت باقی می‌ماند.»

هر چند که برای واردات خودروهای خارجی و اجرای مصوبه مجلس هنوز ابهاماتی وجود دارد و ممکن است مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو به کشور موافقت نکند اما با این حال چندی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو به یکی از خبرگزاری‌های داخلی گفته بود: «قیمت خودرو همسو با روند نرخ ارز تغییر می‌کند و حالا با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو روند نزولی به خود خواهد گرفت.»

همین امر نیز باعث شده است که سرنوشت بازار خودرو به شکل غیر مستقیم به احیای مذاکرات و نتایج مربوط به احیای برجام گره بخورد به شکلی که برای فعالین بازار واضح شده که همزمانی آزادسازی واردات و از سرگیری مذاکرات برجام به رکود سنگین و کاهش قیمت در بازار خودرو منجر خواهد شد. از این رو در مقابل شمار قابل توجه فروشندگان، خریدار چندانی در بازار نیست و همین امر سبب شده تا بازار خودرو به خصوص در مورد خودروهای وارداتی حالتی قفل شده به خود بگیرد.

بازار خرید و فروش خودرو امروز همانند روزهای گذشته چندان با رونق معاملاتی رو به رو نیست و متقاضیان خرید خودرو فعلا دست از خرید کشیده و منتظر ثبات قیمت ها هستند.

البته زمزمه‌های آزادسازی واردات خودرو بر رکود این روزهای بازار خودرو اضافه کرده است. دلالان و واسطه گرانی که در بازار خوردوهای خارجی سود قابل توجهی را کسب می‌کردند فعلا دست از معاملات کشیده و فروشی انجام نمی‌دهند علاوه براین خریداران خودرو نیز خوش بین به کاهش قیمت‌ها بوده و دست از خرید کشیده‌اند.

البته با وجود رکود در بازار خودروهای خارجی همچنان مانور قیمتی در خودروهای داخلی وجود دارد، به نحوی که پراید ۱۱۱ با قیمت ۱۵۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ دو با قیمت ۲۵۱ میلیون تومان و پژو پارس سال ۲۷۳ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

همچنین پراید ۱۵۱ با قیمت ۱۵۴ میلیون تومان، پژو ۲-۶ تیپ پنج با قیمت ۳۰۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۳۳ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۷۳ میلیون تومان، ساینا ۱۶۰ میلیون تومان و سمند ال ایکس ۲۴۷ میلیون تومان خرید و فروش می شود.
علاوه بر این تیبا دو ۱۵۹ میلیون تومان، دنا توربو پلاس ۴۳۳ میلیون تومان، سمند ای اف سون ۲۶۳ میلیون تومان، رانا پلاس ۲۷۳ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

در حالی که از ابتدای سال جاری بازار خودرو چندان جنب ‌و جوش خاصی نداشته و در اکثر روزها در رکود به سر برده است، اما روند تغییر قیمت‌ها اکثرا صعودی بوده است. حتی در روزهایی که بازارهای رسمی به سبب محدودیت‌های کرونایی تعطیل بودند، دلالان و دارندگان خودرو دست از فعالیت‌های خود نکشیدند و قیمت‌ها را دل خواهانه بالا بردند.

این وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرد که افزایش قیمت برخی خودروها روزانه شده بود و خودروها با اختلاف چند میلیونی نسبت به روز گذشته قیمت‌گذاری می‌شدند. روند صعودی قیمت‌ها با افزایش یک باره نرخ ارز در چند هفته گذشته بیشتر هم شد اما حالا دو هفته‌ای است که بازار با ثبات حرکت می‌کند.

بررسی قیمت‌ها در طول هفته اخیر نشان می‌دهد که قیمت اکثر محصولات پر تیراژ و پر طرفدار بازار خودرو (به‌جز چند مورد محصولات گروه سایپا) در همان محدوده قیمت‌های روزهای ابتدایی هفته بوده است که البته نسبت به آخرین روز مرداد مشمول افزایش قیمت شده بودند و تنها رانا پلاس نسبت به آخر مردادماه ارزان‌تر شده است.

در جدول زیر، قیمت‌ها در سه بازه زمانی آخرین روزهای مرداد (۳۰ مرداد ماه) ، اولین روز از هفته جاری (۱۳ شهریور ماه) و روز چهارشنبه (۱۷ شهریور ماه) آمده است.

در حل حاضر رانت بین قیمت کارخانه و بازار خودرو، ۵۰ هزار میلیارد تومان است، و افرادی که این رانت را در دست دارند، مسلما اجازه نمی‌‌دهند، قیمت خودرو کاهشی شود و یا بازار به ثبات برسد.

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران، با بیان این مطلب گفت: «شبکه‌‌هایی وجود دارند که بازار خودرو را مدیریت می‌کنند. هر چقدر قیمت در کارخانه بالا می‌رود قیمت در بازار خارج از تصور بالا می‌رود. به نظر می‌رسد این شبکه‌ها برای خودشان حاشیه سودی را تعریف کرده‌اند که در هر صورت باید این حاشیه سود را حفظ کنند.»

وی اظهار داشت: »زمانی که قیمت ارز افزایشی است، قیمت خودرو و مواد اولیه ساخت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.»

بیگلو متذکر شد: «اکنون عرضه خودروسازان افزایش یافته است و این منطقی نیست که افزایش عرضه داشته باشیم و از طرفی افزایش قیمت خودرو هم اتفاق بیفتد. اکنون بحث سوداگری مطرح است که همان اختلاف قیمت بین حاشیه بازار و کارخانه را ایجاد کرده است.»

sales plan 1 1

دبیر انجمن قطعه سازان گفت: «اولین عامل در اقتصاد آزاد، این است که دولت باید از قیمت‌گذاری دستوری کنار بکشد، وقتی قیمت‌گذاری دستوری باشد روند عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا می‌کند.»

وی در پایان با تاکید بر این که قیمت مواد اولیه سرسام آور شده و ما مجبور به خرید بالاتر از قیمت جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: «قطعات نیمه هادی و آی سی افزایش قیمت چهار برابری داشته‌ است که این قطعات ساخت داخل نیستند و از طریق واردات تامین می‌ شود.»

بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته شاهد کاهش قیمت‌ها در اکثر خودروهای پژو و برخی از خودروهای پراید و سمند بوده است.

بازار خودرو از روز گذشته تاکنون هم زمان با ریزش نرخ ارز ریزش قیمت‌ها را تجربه کرده است؛ این ریزش قیمت‌ها در بین خودروهای پراید تنها در خودرو پراید ۱۳۲ رخ داده است که قیمت آن در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون تومان کاهش یافته است و در حال حاضر ۱۳۳ میلیون تومان قیمت خورده است.

در بین خودروهای پژو اما این ریزش قیمت ها گسترده تر بوده است به طوری که در بین خودروهای مونتاژ این گروه پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۸ از ۹۴۵ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۹۴۰ میلیون تومان رسیده است و مدل ۹۹ این خودرو نیز در این مدت ۱۰۵ میلیون تومان ارزان شده است و در حال حاضر ۹۹۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ این گروه از ۲۵۳ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۵۱ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۳۹۹ این خودرو نیز امروز ۲۳۸ میلیون تومان قیمت دارد.

در میان سایر خودروهایی که امروز کاهش قیمت ها را تجربه کردند می توان به سمند lx مدل ۱۳۹۹ اشاره کرد که قیمت آن از ۲۳۸ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۲۳۷ میلیون تومان رسیده است و دنا معمولی مدل ۱۴۰۰ نیز در این مدت کاهش قیمت ها را تجربه کرده است و این خودرو از ۳۲۹ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۳۲۵ میلیون تومان رسیده است.

اگرچه طی ماه‌های اخیر خریداران خودرو در انتظار اخبار مثبت و کاهش قیمت، دست از خرید کشیده‌اند با این حال این روزها قیمت خودرو بدون توجه به بازار ارز، جریان مخالفی را در پیش گرفته و در تعطیلات کرونایی، بازار قیمت بسیاری از خودروهای پرتیراژ داخلی صعودی است؛ فعالان بازار معتقدند با افت بیشتر تقاضا و مدیریت بازار در دولت جدید، احتمال نزولی شدن قیمت‌ها وجود دارد. هرچند این خوشبینی منوط به آرامش اقتصادی و سیاسی کشور خواهد بود که با به ثمر رسیدن مذاکرات اتفاق می‌افتد.

بازار خودرو اگر چه مدتهاست همراه با تحولات بازار ارز و از سویی پیش بینی نتایج مذاکرات برجامی و تغییر دولت چشم انتظار تغییرات قیمتی است با این حال انتظار طولانی بازار، رکود شدید معاملات و آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی در هفته‌های اخیر مانع از تثبیت قیمت‌ها در بازار شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هفته گذشته با تعطیلی کسب و کارها ناشی از اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا، سکان هدایت بازار خودرو به دست دلالان و فضای مجازی افتاده است و در این روزها تنها منبع اعلام قیمت خودرو سایت های خرید و فروش شدند؛ قیمت‌هایی که به گفته یک فعال بازار خودرو با وجود تعطیلی مراکز خرید و فروش و رکود معاملات تنها در بازار غیر رسمی خودرو و بیشتر از سوی افرادی صورت می‌گیرد که با اعلام قیمت های بالا سعی در فروش خودروهای خود دارند.

افزایش قیمت خودرو

کاظم محمدی نیکخواه از فعالان بازار خودرو در گفت و گویی با اشاره به این که افزایش قیمت این روزهای خودرو در تعطیلات مراکز خرید و فروش تابع هیچ قانونی نیست، تصریح کرد: «قیمت خودرو هم اکنون نسبت به ماه گذشته ۳ تا ۴ درصد افزایش داشته است و به هیچ وجه ارقامی که در فضای غیر رسمی و سایت ها اعلام می شود واقعی نیست.»

با این حال نیکخواه معتقد است: «در صورت نتیجه مثبت مذاکرات در آینده و به تبع آن کاهش‌ قیمت ارز بسیاری از خودروهای دپویی مردم روانه بازار می‌شود و این مساله نیز نقش مهمی در کاهش قیمت در آینده خواهد داشت.»

به گفته وی در حال حاضر بیش از یک سال تولید خودروسازان توسط مردم عادی و سوداگران در پارکینگ‌ها دپو شده‌اند تا در وقت مقتضی به بازار عرضه شود و با هر اتفاق مثبت در روند مذاکرات و تصمیمات مثبت دولت جدید در خصوص قیمت خودرو بدون شک بازار خودرو با افت شدید قیمت مواجه خواهد شد.

همچنین روی دیگر سکه می‌تواند به نتیجه نرسیدن مذاکرات یا سرنوشت مبهم آن باشد که نتیجه‌ای جز افزایش قیمت‌ها و هجوم دلالان به بازار خودرو ندارد٬‌ در چنین شرایطی آزاد سازی قیمت گذاری توسط خودروسازان آخرین تیر بر تابوت بازار خودرو خواهد بود و به کلی قشر متوسط و ضعیف جامعه را از بازار خودرو کشور خارج خواهد کرد.

بازار خودرو با نزدیک شدن به‌ روزهای پایانی نخستین ‌ماه از تابستان و از سویی تعطیلات کرونایی نمایشگاه ‌داران خودرو و مراکز شماره‌ گذاری پلاک درحالی رکود سنگینی را تجربه می‌کند که برخلاف انتظار، این جریان با روند تدریجی و رو به‌رشد قیمت‌ها همراه شده است.

بازار خودرو اگرچه مدت‌هاست همراه با تحولات بازار ارز، چشم ‌انتظار تغییرات قیمتی بوده، با این حال انتظار طولانی بازار، رکود شدید حاکم و آغاز محدودیت‌های جدید کرونایی در هفته‌های اخیر نه‌ تنها مانع از تثبیت قیمت‌ها در بازار نشد، بلکه از نگاه برخی فعالان و کارشناسان بازار، نوسانات و رشد تدریجی نرخ ارز عامل افزایش قیمت خودروهای داخلی و خارجی در این روزها شده است. البته بررسی جدول قیمت‌ها و جریان معاملات نشان می‌دهد در دو هفته اخیر با وجود افزایش قیمت‌ خودرو، وضعیت خرید و فروش در بازار خودرو تغییر چندانی نداشته و معاملات به‌حداقل رسیده است. شرایطی که حاکی از انتظار خریداران و ابهام نسبت به‌ آینده قیمتی در بازار است.

در همین ارتباط فعالان بازار خودرو هم‌ زمان با تعطیلی مراکز خرید و فروش و شماره ‌گذاری خودرو به‌ متقاضیان توصیه می‌کنند به‌ قیمت‌های غیر واقعی که در فضای مجازی اعلام می‌شود، اطمینان نکنند و از هرگونه معامله و خرید از بازارهای غیر رسمی تا بازگشایی نمایشگاه‌ها و مراکز تعویض و شماره‌ گذاری پلاک اجتناب کنند. با این حال در بازار راکد خرید و فروش خودرو به‌ نظر می‌رسد اعلام قیمت‌های غیر واقعی در فضای مجازی و افزایش نرخ ارز، سبب نگرانی مردم از تغییرات قیمتی برخی خودروها در روزهای آتی و نهایتا رشد بیش‌تر قیمت خودرو نسبت به‌روزهای گذشته شده است.

A424869E 3AC7 4C3C 97E2 691BE68A8FC8 1

بنابراین به‌ نظر می‌رسد بررسی رویکرد آزادسازی قیمت به‌ دور از هرگونه قیمت‎ گذاری دستوری که مدت‎هاست از سوی بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت‌ خودرو توصیه می‌شود، ضرورت دارد. باید درنظر داشت که تعیین قیمت در بازار آزاد به‌ گونه‌ای که متضمن حداکثر رفاه تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان و حداقل کاهش رفاه کلی باشد، نیاز به‌ شرایطی دارد. به‌علاوه، شرایط بازار رقابتی باید در همه بازارهای مرتبط با صنعت‌خودرو فراهم شود.

بررسی بازار خودرو در هفته آخر تیر ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد قیمت پراید ۱۱۱ با تداوم رشد بها به ۱۳۸ میلیون‌تومان رسیده است. همچنین پراید ۱۵۱ مدل ۱۴۰۰ حدود ۱۴۴ میلیون‌تومان قیمت خورده است. درعین حال در بازار کنونی هردستگاه تیبا صندوقدار، تیبا ۲ و هاچ‌بک، ساینا و کوئیک دنده‌ای به‌ترتیب ۱۳۴، ۱۴۰، ۱۴۱ و ۱۵۵ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

همچنین درحال حاضر درگروه محصولات ایران‌خودرو، سمند LX مدل ۱۴۰۰، پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس، پژوپارس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و پژو ۲۰۷ اتوماتیک به‌ترتیب به‌قیمت ۲۱۳، ۲۰۷، ۲۵۲، ۲۱۷، ۲۶۷ و ۳۸۵ میلیون‌تومان معامله می‌شود.

درهمین حال یکی از کارشناسان بازار خودرو با توجه به‌نوسان قیمت‌ها معتقد است از ابتدای امسال اغلب خریداران و فروشندگان با توجه به‌جریان مذاکرات و تحولات بازار ارز صرفا قیمت خودرو را رصد می‌کنند و عملا تمایلی برای ورود به‌بازار خرید و فروش ندارند.

به‌ گفته وی اگرچه در بازار کنونی خودرو قدرت چانه‌ زنی خریداران بیش‌تر از فروشندگان شده است، اما همچنان نامشخص بودن وضعیت قیمت ارز و مذاکرات از سویی و افزایش نرخ تورم در سال جاری سبب شده است علاوه ‌بر رکود تقاضا، خریداران و فروشندگان در اوضاع فعلی بازار دچار نوعی سردرگمی شوند.

بررسی‌های میدانی بازار خودرو در هفته های آخر تیر ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که بازار کمی جان گرفته و رونق به آن برگشته است. به شکل محسوسی بر تعداد خریداران و فروشندگان خودروهای داخلی و حتی خودروهای خارجی افزوده شده است و به نظر می‌رسد که علت این رونق گرفتن نیز به ناامیدی خریداران از کاهش بیشتر قیمت‌ها بازمیگردد. حتی با وجود افزایش بهای دلار در طی هفته‌های اخیر بازار خودروهای خارجی و وارداتی نسبتا پر رونق است و معاملات خرید و فروش در آن جریان دارد. گویا به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام طی شش مرحله گذشته و روند افزایشی قیمت دلار سبب شده که خریداران از کاهش بیشتر قیمت خودرو در بازار آزاد ناامید شده و مجددا روانه بازار خودرو شوند.

البته نباید این موضوع را نیز نادیده گرفت که براساس تجربیات سال‌های گذشته بازار خودرو کشورمان در تابستان به علت مسافرت‌های تابستانی رونق گرفته و خرید و فروش در آن بیشتر می‌شود. نوسانات نرخ ارز در طی مدت اخیر نیز نقش اساسی را در رونق گرفتن بازار خودرو و کشاندن خریداران به این بازار بر عهده داشته است.

تعدادی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت خودرو در طی هفته‌های آینده بیشتر شده و این روند در طی دولت سیزدهم نیز حفظ شود. گویا تنها راه‌حلی که می‌تواند روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو را کنترل کند احیای مجدد برجام است که فعلا تحقق آن دور از دسترس به نظر می‌رسد.

در هفته آخر تیر ماه سال ۱۴۰۰ قیمت خودرو پراید ۱۱۱ در بازار آزاد افزایش یافته و به رقمی در حدود ۱۳۸ میلیون تومان رسیده است. تیبا ۲ نیز نزدیک به ۱۴۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

دیگر محصولات سایپا از جمله کوییک دنده‌ای و شاهین در بازار آزاد به ترتیب با بهایی برابر با ۱۵۷ میلیون تومان و ۳۷۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ سال قیمتی برابر با ۲۰۶ میلیون تومان داشته و تیپ ۵ این خودرو نیز بهایی برابر با ۲۶۵ میلیون تومان دارد. هایما S7 پلاس این روزها برچسب قیمتی ۷۰۰ میلیون تومانی به خود گرفته و سوزوکی ویتارا اتوماتیک نیز با بهایی برابر با ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود.

سمند ال‌ایکس سال این روزها یک افزایش قیمت را تجربه کرده و بهایی برابر با ۲۱۲ میلیون تومان دارد. پژو ۴۰۵ نیز برچسب قیمتی برابر با ۲۰۶ میلیون تومان به خود اختصاص داده است.

برچسب ها :

علیرضا حسینی

فورا نه اما حتما پیروز می شوم!

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز