تک نیوز > کامپیوتر و سخت افزار : RTX 3080 Ti قدرتمندترین پردازنده‌ی گرافیکی لپ تاپ خواهد بود

RTX 3080 Ti قدرتمندترین پردازنده‌ی گرافیکی لپ تاپ خواهد بود

61eZu Gk9TS. AC SL1500

تراشه‌ی مخصوص لپ‌تاپ جی‌فورس RTX 3080 Ti احتمالاً قدرتمندترین و پرمصرف‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی ساخته شده برای دستگاه‌های قابل‌حمل خواهد بود.

انویدیا قصد دارد در جریان برگزاری رویداد CES ۲۰۲۲ از پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX 3080 Ti برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کند.

به گزارش wccftech، اخباری در مورد پردازنده‌های مخصوص لپ‌تاپ سری GeForce RTX 30 Ti انویدیا منتشر شده است. این مجموعه شامل تراشه‌های گرافیکی GeForce RTX 3080 Ti (۱۶ گیگابایت GDDR6) و RTX 3070 Ti (۸ گیگابایت GDDR6) خواهد بود. هر دو پردازنده‌ی اشاره‌شده بر پایه‌ی معماری Ampere توسعه داده شده‌اند که باعث می‌شود جایگاه انویدیا از نظر عملکرد در بخش بازی روی لپ‌تاپ‌های رده‌بالا، بهبود یابد.

براساس اعلام و‌ب‌سایت ویدئو کاردز، کارت گرافیک انویدیا GeForce RTX 3080 Ti از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 بهره خواهد برد که روی یک رابط باس ۲۵۶ بیتی با سرعت ۱۶ گیگابیت بر ثانیه پیکربندی شده است. این یعنی انویدیا از سریع‌ترین سرعت حافظه‌ای که می‌توان روی یک لپ‌تاپ ارائه داد استفاده کرده که این ویژگی منحصربه‌فرد، پهنای باند را به ۵۱۲ گیگابایت بر ثانیه خواهد رساند. این تراشه از سریع‌ترین تراشه‌ی مخصوص دستگاه‌های قابل‌حمل این شرکت (RTX 3080) نیز ۲ گیگابایت بالاتر است. برای مقایسه باید اشاره کنیم حداکثر حافظه‌ی RTX 3080 معادل ۱۴ گیگابایت بر ثانیه است.

 

در حال‌ حاضر هنوز از تعداد دقیق هسته‌های GeForce RTX 3080 Ti اطلاعی نداریم. این تراشه اولین پردازنده‌ای است که از SKU GA103 بهره می‌برد. طبق شایعات، این پردازنده می‌تواند ۵۸ واحد محاسباتی یا ۷۴۲۴ هسته‌‌ی CUDA تولید کند که در دو نوع استاندارد و Max-Q عرضه می‌شود. فرکانس کاری این پردازنده‌ی گرافیکی نیز ۱۳۹۵ مگاهرتز خواهد بود.

البته قدرت پردازشی آن، یعنی میزان مصرف انرژی، بالاتر خواهد رفت. به این ترتیب میزان مصرف پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX 3080 Ti انویدیا 175 TGP وات (۱۰ وات بالاتر از RTX 3080 Mobile) خواهد بود. TGP یا Total Graphics Power یک اصطلاح خاص برای قدرتی است که منبع تغذیه باید به زیرسیستم گرافیک ارائه دهد، که در بیشتر موارد یک کارت افزودنی است.

TGP ابداع‌شده توسط انویدیا شامل فناوری Dynamic Boost 2.0 است که می‌توان آن را براساس ترجیحات مدنظر شرکت‌های سازنده‌ی لپ‌تاپ، تغییر داد. البته انویدیا اعلام کرده که شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ باید در مورد محدودیت‌های پردازنده‌های گرافیکی که برای آن‌ها تنظیم شده است، اطلاع داشته باشند و این مورد را به‌طور شفاف برای خریداران خود شرح دهند.

انتظار می‌رود در CES ۲۰۲۲ تعداد قابل‌توجهی لپ‌تاپ جدید با پردازنده‌های گرافیکی جدید GeForce RTX 3080 Ti و RTX 3070 Ti NVIDIA و همچنین تراشه‌های رایزن 6000H شرکت AMD و آلدرلیک P اینتل معرفی شوند.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز