تک نیوز > اخبار تکنولوژی و اینترنت و شبکه : عضو کمیسیون اقتصادی مجلس : محدودیت‌های غیر ارادی در کیفیت اینترنت کشور به وجود آمده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس : محدودیت‌های غیر ارادی در کیفیت اینترنت کشور به وجود آمده است

13990623172252539212001710

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سرعت اینترنت در کشور آنطور که باید نیست، این موضوع را عاملی برای کند شدن توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی و تجارت الکترونیکی عنوان کرد.

«محمد باقری بناب» با اشاره به اینکه محدود کردن سرعت اینترنت در کشور، حاشیه‌هایی است که برخی افراد از جمله نمایندگان مجلس مطرح می‌کنند، گفت: «باید بگویم متاسفانه سرعت اینترنت در کشور آنگونه که باید نیست و فاصله زیادی با سرعت ایده‌آل دارد و همین مسئله کسب‌وکارهای آنلاین و تجارت الکترونیک در کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح این مباحث باعث ایجاد حاشیه در کشور می‌شود، گفت: «دوره و زمان محدودیت اینترنت و فضای مجازی گذشته است و در آینده نه چندان دور با ورود اینترنت ماهواره‌ای در کشور امکان رصد و محدودیت به صفر می‌رسد.»

نماینده مردم بناب همچنین گفت: «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌های خوبی برای افزایش سرعت اینترنت خانگی در دستور کار قرار داده است از این‌رو دولت به‌دنبال کاهش سرعت نیست هر چند من گلایه‌هایی از آنها دارم و یکسری محدودیت‌های غیر ارادی در این بخش شکل گرفته است اما در مجموع محدود کردن سرعت اینترنت با طرز تفکر وزیر و دولت سازگاری ندارد.»

البته این موضوع در حالی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد کاهش سرعت و کیفیت اینترنت که طی روزهای اخیر صدای اعتراض کاربران را در پی داشته اعلام کرد که تقاضای مردم برای استفاده از خدمات اینترنت بسیار بیشتر شده و در هفته‌های اخیر افزایش قابل توجه‌ای پیدا کرده است. این شرایط فعلی اینترنت را هم یک نقطه بحرانی تعریف کرد.

اقدامات قهری برای کشور مفید نیستند

به گفته او به جای طرح سخنان دستوری لازم است که زمینه‌سازی کنیم تا چگونه کاربران از فضای مجازی استفاده کنند، بدون تردید اقدامات قهری هیچگاه برای کشور مفید نخواهد بود.

باقری بناب، همچنین با تاکید بر اینکه لازم است که در زمینه فرهنگ‌سازی فضای مجازی همه نهادها از جمله دانشگاه‌ها و فضای نخبگی کشور ورود کنند، گفت: «با این روند به کاربران آموزش داده می‌شود چگونه می‌توان از این فضا برای ارتقا دانش و فرهنگ کشور بهره گرفته شود.»

در مقابل این اظهار نظر باقری بناب شاهد آن هستیم که وزیر ارتباطات بارها بحث راه‌اندازی 20 میلیون پورت فیبر نوری پرسرعت تا پایان دولت سیزدهم برای اینترنت خانگی و کسب‌وکارها را طرح کرده است. از طرفی طرح چنین موضوعی به این معناست که رویکرد دولت متوجه افزایش سرعت  اینترنت است اما در مقابل سخنانی مبنی بر محدودیت سرعت اینترنت نیز در کشور شنیده می‌شود.

این در حالی است که این موضوع صرفا یک شایعه یا سخن‌پراکنی نیست. این روند تا جایی ادامه پیدا کرده که وزیر علوم نیز نسبت به سرعت پایین اینترنت واکنش نشان داده و این سرعت را مانعی بر سر راه آموزش و تحصیل دانشجویان عنوان کرده است.

این روند در نهایت منجر به طرح پرسشی مبنی بر آن می‌شود که آیا در زمینه مدیریت اینترنت، حاکمیت به اجماع نظر نرسیده است؟

باقری بناب اما در اینباره معتقد است که در هر کشوری این اختلاف نظرها وجود دارد. اما آنچه مسلم است دولت و حاکمیت در نهایت به این نتیجه رسیده که با محدودیت نمی‌تواند کاری پیش ببرد.

به نظر می‌رسد از مجلس تا دولت همه نهادها نسبت به شرایط فعلی احساس رضایت ندارند. اما این عدم احساس رضایت مشکل اینترنت کشور را حل نخواهد کرد و باید دید در روند اجرایی این موضوع تا به چه نتیجه‌ای خواهد رسید.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاه کاربران (2 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز