تک نیوز > اینترنت و شبکه و اخبار فناوری ایران : رئیس صداوسیما : به فرکانس‌های ۶۰۰ تا ۸۰۰ برای سیگنال‌ رسانی باکیفیت نیاز داریم.

رئیس صداوسیما : به فرکانس‌های ۶۰۰ تا ۸۰۰ برای سیگنال‌ رسانی باکیفیت نیاز داریم.

700 57

رئیس سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با زومیت اعلام می‌کند که آن‌ها با وجود نیاز بخش ارتباطات کشور به فرکانس‌های ۶۰۰ تا ۸۰۰، به این فرکانس‌ها برای سیگنال‌رسانی با کیفیت‌تر برنامه‌های خود احتیاج دارند.

 مناقشه بر سر واگذاری فرکانس‌های ۶۰۰ تا ۸۰۰ حداقل در ۸ سال گذشته بین وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما سروصدای زیادی پیدا کرده است. درحالی‌که رگولاتوری متولی باندهای فرکانسی است؛ اما سازمان صداوسیما خود را آن‌طور که لطف‌الله سیاهکلی، معاون سابق صداوسیما و نماینده فعلی مجلس در مصاحبه‌ای گفته، صاحب باند‌های فرکانسی ۶۰۰ تا ۸۰۰ معرفی می‌کند. حالا هم پیمان جبلی، آب را روی دستان مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ریخته و در گفت‌وگوی کوتاهی که با زومیت داشته، اعلام کرده برای پخش کیفیت برنامه‌ها به صورت HD و سیگنال رسانی بهتر، برخلاف دستور اتحادیه جهانی مخابرات، امکان واگذاری این باندهای مهم را به این وزارتخانه ندارند. اما چرا این فرکانس‌ها که در‌ اختیار صداوسیما است، برای بخش ارتباطات کشور مهم است؟

جریان باند ۶۰۰ تا ۸۰۰ چیست؟

از زمان شیوع کرونا استفاده از اینترنت دو برابر و حتی به گفته برخی کارشناسان ۵۰ برابر شده است. تاکنون بارها شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده‌اند که ظرفیت پهنای‌ باند و شبکه انتقال مخابرات را افزایش داده‌اند تا شرکت‌های اینترنتی بتوانند به کابرانشان در این زمان که بیشتر از گذشته به اینترنت احتیاج دارند سرویس‌دهی کنند؛ اما شواهد نشان می‌دهد که با وجود این کارها همچنان کاربران در شبکه‌های اجتماعی از کاهش سرعت و کیفیت اینترنت گله‌مند هستند. هرچند وزیر ارتباطات دولت سیزدهم مشکلات در این زمینه را به توسعه پیدا نکردن زیرساخت‌ها در ۱۰ ساله گذشته ارتباط می‌دهد؛ وزیر ارتباطات دولت گذشته یعنی محمدجواد آذری جهرمی،‌ بهار سال ۹۹ در پاسخ به انتقاد کاربری در مورد سرعت اینترنت نوشت:

وزارت ارتباطات ظرفیت‌ها در شبکه اینترنت ثابت را تا جایی که امکان داشته افزایش داده‌اند؛ اما در بخش دیتای موبایل برای افزایش ظرفیت نیازمند فرکانس‌هایی هستند که مدت‌ها است در‌ اختیار صداوسیما است.

به گفته جهرمی در آن زمان تا این فرکانس‌های آزاد نشود، امکان افزایش ظرفیت بیشتر برای شبکه سیار کشور وجود نخواهد داشت.

پیش از این هم جهرمی اعلام کرده بود که کمبود باند‌های فرکانسی باعث کاهش کیفیت اینترنت روی شبکه تلفن همراه شده است. مهر ماه سال ۱۳۹۸ هم زمانی که وزیر ارتباطات در پخش زنده اینستاگرام خود با انتقاد زیادی از سمت کاربران در مورد کاهش کیفیت سرعت اینترنت همراه قرار گرفت، اعلام کرد: «با توجه به نیازی که سیستم‌های هواپیمایی کشوری داشت از یک ماه گذشته (در آن زمان)، مجبور شدیم که میزانی از پهنای باند روی باند ۹۰۰ مگاهرتز را به سیستم‌های هواپیمایی اختصاص دهیم.»

رگولاتوری در دولت گذشته بارها اعلام کرده که تاکنون و بر‌ اساس وظیفه خود تمام فرکانس‌های آزاد را در‌ اختیار اپراتورهای ارتباطی گذاشته است؛ اما بخشی از فرکانس‌های مورد نیاز اپراتورها در‌ اختیار صدا‌وسیما است که به گفته رئیس رگولاتوری بدون استفاده مانده است. البته در‌ مقابل این ادعای رگولاتوری هم سازمان صداوسیما اعلام کرده که باندهای مورد نظر رگولاتوری یعنی باند‌های فرکانسی ۶۰۰، ۷۰۰ و ۸۰۰ برای استفاده برخی برنامه‌های این سازمان در حال استفاده است و با توجه به هزینه‌ای که آن‌ها برای نگه‌داری این باندهای فرکانسی انجام داده‌اند آزاد کردن این باند‌ها برای آن‌ها هزینه خواهد داشت.

همچنین در همین زمینه در آخرین اقدام مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که اسفند ماه سال ۹۸ منتشر شد، پیشنهاد داد تا صداوسیما با همکاری وزارت ارتباطات نسبت به تخصیص دوباره و برگزاری مزایده برای اجاره باندهای فرکانسی تجاری ۷۰۰ و ۸۰۰ اقدام و درآمد حاصل از آن را به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۰۶ (درآمد حاصل از خدمات مخابراتی و حق استفاده از فرکانس رادیویی) واریز کنند. پیشنهادی که تاکنون با پاسخی از سمت سازمان صداوسیما همراه نبوده است.

صداوسیما: به فرکانس‌ها نیاز داریم

فرکانس‌های ۶۰۰ تا ۸۰۰ که به بهترین راه برای بالا بردن کیفیت ارتباطات در شبکه سیار مخصوصاً بعد از ارائه نسل پنجم موبایل تبدیل شده‌اند، از سال‌های گذشته در‌ اختیار صداوسیما بوده و بعد از تبدیل شدن سیستم آنالوگ صداوسیما به دیجیتال به باور مدیران وزارت ارتباطات بدون استفاده مانده است، ادعایی که مدیران صداوسیما آن را رد می‌کنند.

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما مانند دیگر مدیران این سازمان در سال‌های گذشته ادعای وزارت ارتباطات را در این زمینه رد می‌کند و به زومیت می‌گوید که این فرکانس‌ها برخلاف باور وزارت ارتباطات آزاد نیستند. پیمان جبلی در گفت‌وگویی کوتاه با زومیت می‌گوید که برای استفاده در دوره‌های آتی و بخش با کیفیت HD و ارسال سیگنال‌های باکیفیت به این فرکانس‌ها نیاز دارند، مخصوصاً در شرایط تحریمی کشور که امکان استفاده از سیگنال‌های ماهواره‌ای وجود ندارد. به گفته او فرکانس‌های ۷۰۰ و ۹۰۰ اهمیت حیاتی برای مقابله با محدودیت‌های صداوسیما دارد.

او در پاسخ به این سؤال می گوید: آیا نگه‌داشتن این فرکانس‌ها برای رقابت با اپراتورهای همراه در آینده است، می‌گوید:

همین حالا این فرکانس‌ها زیر بار و استفاده هستند. ما قصد هیچ رقابتی با اپراتورهای ارتباطی را نداریم. ما از این فرکانس‌ها برای ارائه باکیفیت‌تر برنامه‌ها استفاده می‌کنیم. این دو فرکانس برای صداوسیما حیاتی است و صداوسیما برای اینکه مأموریت ذاتی خود را انجام دهد، به این فرکانس‌ها نیاز دارد.

پارسا ملکی

پارسا ملکی هستم علاقه زیادی به علم تکنولوژی دارم و می خوام اطلاعات خودم رو با شما به اشتراک بزارم

دیدگاهتان را بنویسید

دانلود اپلیکیشن تک نیوز